Tématem mé diplomové práce je "Dramatická výchova jako prostor pro uvědomování si vlastních potřeb a hranic." V teoretické části se diplomová práce věnuje prevenci patologických jevů, jako je např. šikana a sexuální obtěžování, se kterými se žák může setkat v realitě, ale také v internetovém prostoru, a to pomocí dramatické výchovy, jejích metod a technik. Dále teoretická část přináší důležité informace o těchto negativních jevech, o podstatě dramatické výchovy a přináší ucelené informace k pochopení této problematiky. Součástí teoretické části je také role dramatické výchovy v komplexním rozvoji dětské osobnosti, tvorbě životních názorů, postojů a hodnot. Tento rozvoj v sobě zahrnuje také rozvoj emočních a sociálních kompetencí, budování a vymezení svých hranic a uvědomění si vlastních potřeb.
Hlavní náplní praktické části je tvorba preventivního projektu, týkající se šikany, kyberšikany a nevhodného sexuálního chování za využití metod a technik dramatické výchovy, a jeho následná aplikace ve třídách.
Anotace v angličtině
My diploma thesis' topic is "Drama education as a space for realizing own needs and boundaries." The theoretical part of this thesis is devoted to the prevention of pathological phenomena, such as bullying or sexual harassment, which children can encounter with in real life but also on the internet, using drama education, its methods and techniques. The theoretical part also provides important information about these negative phenomena, about the essence of drama education and brings information necessary for understanding the issue. Part of the theoretical part is also the role of the drama education in the comprehensive development of children's personality, the formation of their life opinions, attitudes and values. This also includes the development of emotional and social competences, building and defining own boundaries and realizing one's own needs.
The main content of the practical part is the creation of a preventive project regarding bullying, cyberbullying and sexual harassment using methods and techniques of drama education and its application in classes.
Klíčová slova
šikana, sexuální obtěžování, prevence, hranice, dramatická výchova
Klíčová slova v angličtině
bullying, sexual harassment, prevention, boundaries, drama education
Rozsah průvodní práce
89 s. (135 451 znaků b. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé diplomové práce je "Dramatická výchova jako prostor pro uvědomování si vlastních potřeb a hranic." V teoretické části se diplomová práce věnuje prevenci patologických jevů, jako je např. šikana a sexuální obtěžování, se kterými se žák může setkat v realitě, ale také v internetovém prostoru, a to pomocí dramatické výchovy, jejích metod a technik. Dále teoretická část přináší důležité informace o těchto negativních jevech, o podstatě dramatické výchovy a přináší ucelené informace k pochopení této problematiky. Součástí teoretické části je také role dramatické výchovy v komplexním rozvoji dětské osobnosti, tvorbě životních názorů, postojů a hodnot. Tento rozvoj v sobě zahrnuje také rozvoj emočních a sociálních kompetencí, budování a vymezení svých hranic a uvědomění si vlastních potřeb.
Hlavní náplní praktické části je tvorba preventivního projektu, týkající se šikany, kyberšikany a nevhodného sexuálního chování za využití metod a technik dramatické výchovy, a jeho následná aplikace ve třídách.
Anotace v angličtině
My diploma thesis' topic is "Drama education as a space for realizing own needs and boundaries." The theoretical part of this thesis is devoted to the prevention of pathological phenomena, such as bullying or sexual harassment, which children can encounter with in real life but also on the internet, using drama education, its methods and techniques. The theoretical part also provides important information about these negative phenomena, about the essence of drama education and brings information necessary for understanding the issue. Part of the theoretical part is also the role of the drama education in the comprehensive development of children's personality, the formation of their life opinions, attitudes and values. This also includes the development of emotional and social competences, building and defining own boundaries and realizing one's own needs.
The main content of the practical part is the creation of a preventive project regarding bullying, cyberbullying and sexual harassment using methods and techniques of drama education and its application in classes.
Klíčová slova
šikana, sexuální obtěžování, prevence, hranice, dramatická výchova
Klíčová slova v angličtině
bullying, sexual harassment, prevention, boundaries, drama education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce představí dramatickou výchovu na 1. stupni, jako prostor pro rozvoj emočních a sociálních kompetencí, zejména citlivosti k vlastním potřebám spolu s vědomím svých hranic, stejně tak i schopnosti je komunikovat a chránit. Prostředky dramatické výchovy odpovídají vývojovým potřebám dětí mladšího školního věku, současně nabízí bezpečný prostor pro sociální učení i mapování vlastních pocitů (Machková, 2007). Cílem bude mimo jiné prevence patologických jevů, jako je např. sexuální násilí, s nímž se žáci mohou setkat jak v realitě, tak v internetovém prostoru.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce představí dramatickou výchovu na 1. stupni, jako prostor pro rozvoj emočních a sociálních kompetencí, zejména citlivosti k vlastním potřebám spolu s vědomím svých hranic, stejně tak i schopnosti je komunikovat a chránit. Prostředky dramatické výchovy odpovídají vývojovým potřebám dětí mladšího školního věku, současně nabízí bezpečný prostor pro sociální učení i mapování vlastních pocitů (Machková, 2007). Cílem bude mimo jiné prevence patologických jevů, jako je např. sexuální násilí, s nímž se žáci mohou setkat jak v realitě, tak v internetovém prostoru.
Seznam doporučené literatury
Cameron, D., Sutton, P. & Anderson, M. (2015). Innovation, technology and con- verging practices in drama education and applied theatre. London: Routledge.
Cisovská, H. (2012). Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Clark, J. (2008). Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. Brno: Masarykova univerzita.
Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS. Budínská, H. (2012). Hry pro šest smyslů. Praha : NIPOS.
Budínská, H. (1992). Ať už si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : IPOS- ARTAMA.
Honsnejmanová, I. (2013). Realizace průřezových témat dramaticko-výchovnými
metodami. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Machková, E. (1999). Metodika dramatické výchovy - zásobník dramatických her a improvizací. Praha : ARTAMA.
Machková, E. ed. (2013). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha : Portál.
Mégrierová, D. (1999). 100 námětů pro dramatickou výchovu. Praha : Portál, 1999.
30
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Machková, E. ed. (2013). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha : Portál.
Mlejnek, J. (1997). Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS ARTAMA.
Valenta, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada.
Provazník, J. (2008). Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická výchova na pře-
lomu tisíciletí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
Slavík, M. (1996). Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha :
ARTAMA.
Svobodová, E. & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál.
Water, M., Mcavoy, M. & Hunt, K.. (2015). Drama and education: performance me- thodologies for teaching nad learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Way, B. ( 1996). Výchova dramatickou improvizací. Praha : ISV.
Seznam doporučené literatury
Cameron, D., Sutton, P. & Anderson, M. (2015). Innovation, technology and con- verging practices in drama education and applied theatre. London: Routledge.
Cisovská, H. (2012). Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Clark, J. (2008). Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. Brno: Masarykova univerzita.
Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS. Budínská, H. (2012). Hry pro šest smyslů. Praha : NIPOS.
Budínská, H. (1992). Ať už si mohou naše děti ve své škole hrát! Praha : IPOS- ARTAMA.
Honsnejmanová, I. (2013). Realizace průřezových témat dramaticko-výchovnými
metodami. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Machková, E. (1999). Metodika dramatické výchovy - zásobník dramatických her a improvizací. Praha : ARTAMA.
Machková, E. ed. (2013). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha : Portál.
Mégrierová, D. (1999). 100 námětů pro dramatickou výchovu. Praha : Portál, 1999.
30
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Machková, E. ed. (2013). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha : Portál.
Mlejnek, J. (1997). Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS ARTAMA.
Valenta, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Grada.
Provazník, J. (2008). Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická výchova na pře-
lomu tisíciletí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
Slavík, M. (1996). Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha :
ARTAMA.
Svobodová, E. & Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál.
Water, M., Mcavoy, M. & Hunt, K.. (2015). Drama and education: performance me- thodologies for teaching nad learning. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
Way, B. ( 1996). Výchova dramatickou improvizací. Praha : ISV.