Tato diplomová práce se zaměřuje na specifika přípravy učitele waldorfské školy na výuku aprobačních předmětů autorky, jimiž jsou tělesná výchova a německý jazyk.
Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části práce budou objasněny základní pojmy, které jsou klíčové pro dané téma, což je alternativní školství se zaměřením na waldorfskou školu, pojem antroposofie a osobnost R. Steinera. V dalších kapitolách se autorka diplomové práce zacílí i na samotnou osobnost waldorfského učitele, problematiku spojenou se vztahem učitel a žák, a především pak na učitelovu přípravu na výuku německého jazyka a tělesné výchovy na tomto typu alternativní školy.
V praktické části diplomové práce se autorka zaměří přímo na konkrétní příklady pozorovaných hodiny tělesné výchovy a německého jazyka na waldorfské škole a bude za pomoci pozorování a rozhovorů s učiteli zjišťovat, jak se jim daří z jejich pohledu dosahovat předem stanoveného cíle, a to vše z hlediska samotné antroposofie.
Autorka se bude ve svém výzkumu pohybovat v kvalitativním výzkumném designu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the specifics of teacher's preparation for teaching at Waldorf school. More specifically, the author of the thesis focuses on subjects and classes of her specialization - Physical education and German language.
The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical, part, the text presents and clarifies basic terms that are crucial for the topic - alternative education in a context of Waldorf school, the term of anthroposophy and finally, its founder Rudolph Steiner. In the following chapters, the author addresses the personality of the Waldorf teacher,
the issue connected to the teacher-pupil relationship and, most importantly, teacher's training for Physical education classes and German language classes in Waldorf education.
In the practical part, the writer concentrates on specific examples of Physical education classes and German language classes she observed at Waldorf school. Using interviews and teachers' points of view, the text examines the success of accomplishing the educational goals the teachers had set. The outcome is analysed while taking anthroposophy approach into consideration.
In addition, the author applies qualitative research methods.
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, antroposofie, waldorfský učitel, alternativní pedagogika, výuka, německý jazyk, tělesná výchova, příprava na výuku
Klíčová slova v angličtině
Waldorf education, anthroposophy, Waldorf teacher, alternative education, education, German language, Physical education, teacher training
Rozsah průvodní práce
121
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na specifika přípravy učitele waldorfské školy na výuku aprobačních předmětů autorky, jimiž jsou tělesná výchova a německý jazyk.
Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části práce budou objasněny základní pojmy, které jsou klíčové pro dané téma, což je alternativní školství se zaměřením na waldorfskou školu, pojem antroposofie a osobnost R. Steinera. V dalších kapitolách se autorka diplomové práce zacílí i na samotnou osobnost waldorfského učitele, problematiku spojenou se vztahem učitel a žák, a především pak na učitelovu přípravu na výuku německého jazyka a tělesné výchovy na tomto typu alternativní školy.
V praktické části diplomové práce se autorka zaměří přímo na konkrétní příklady pozorovaných hodiny tělesné výchovy a německého jazyka na waldorfské škole a bude za pomoci pozorování a rozhovorů s učiteli zjišťovat, jak se jim daří z jejich pohledu dosahovat předem stanoveného cíle, a to vše z hlediska samotné antroposofie.
Autorka se bude ve svém výzkumu pohybovat v kvalitativním výzkumném designu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the specifics of teacher's preparation for teaching at Waldorf school. More specifically, the author of the thesis focuses on subjects and classes of her specialization - Physical education and German language.
The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical, part, the text presents and clarifies basic terms that are crucial for the topic - alternative education in a context of Waldorf school, the term of anthroposophy and finally, its founder Rudolph Steiner. In the following chapters, the author addresses the personality of the Waldorf teacher,
the issue connected to the teacher-pupil relationship and, most importantly, teacher's training for Physical education classes and German language classes in Waldorf education.
In the practical part, the writer concentrates on specific examples of Physical education classes and German language classes she observed at Waldorf school. Using interviews and teachers' points of view, the text examines the success of accomplishing the educational goals the teachers had set. The outcome is analysed while taking anthroposophy approach into consideration.
In addition, the author applies qualitative research methods.
Klíčová slova
waldorfská pedagogika, antroposofie, waldorfský učitel, alternativní pedagogika, výuka, německý jazyk, tělesná výchova, příprava na výuku
Klíčová slova v angličtině
Waldorf education, anthroposophy, Waldorf teacher, alternative education, education, German language, Physical education, teacher training
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena na dvě části. V teoretické části práce budou objasněny základní pojmy, které jsou klíčové pro dané téma, což je alternativní školství se zaměřením na waldorfskou školu, pojem antroposofie a osobnost R. Steinera. V dalších kapitolách se autorka diplomové práce zacílí i na samotnou osobnost waldorfského učitele, problematiku spojenou se vztahem učitel a žák, a především pak na učitelovu přípravu na výuku německého jazyka a tělesné výchovy na tomto typu alternativní školy.
V praktické části diplomové práce se autorka zaměří přímo na konkrétní příklady pozorovaných hodin tělesné výchovy a německého jazyka na waldorfské škole a bude za pomoci pozorování a rozhovorů s učiteli zjišťovat, jak se jim daří z jejich pohledu dosahovat předem stanového cíle, a to vše z hlediska samotné antroposofie. Autorka se bude ve svém výzkumu pohybovat v kvalitativním výzkumném designu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude rozdělena na dvě části. V teoretické části práce budou objasněny základní pojmy, které jsou klíčové pro dané téma, což je alternativní školství se zaměřením na waldorfskou školu, pojem antroposofie a osobnost R. Steinera. V dalších kapitolách se autorka diplomové práce zacílí i na samotnou osobnost waldorfského učitele, problematiku spojenou se vztahem učitel a žák, a především pak na učitelovu přípravu na výuku německého jazyka a tělesné výchovy na tomto typu alternativní školy.
V praktické části diplomové práce se autorka zaměří přímo na konkrétní příklady pozorovaných hodin tělesné výchovy a německého jazyka na waldorfské škole a bude za pomoci pozorování a rozhovorů s učiteli zjišťovat, jak se jim daří z jejich pohledu dosahovat předem stanového cíle, a to vše z hlediska samotné antroposofie. Autorka se bude ve svém výzkumu pohybovat v kvalitativním výzkumném designu.
Seznam doporučené literatury
JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ, 1995. Alternativní školy. 1. vyd. Brno: Paido. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-00-1.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
RÝDL, Karel, 1994. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Vyd. 1. Brno: Rýdl. ISBN 80-900035-8-3.
RÝDL, Karel, 1999. Pedagogické alternativy ve výuce po stránce obsahové a organizační. Praha: Raabe.
SINGULE, František, 1992. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Odborná literatura pro veřejnost. ISBN 80-04-26160-4.
SPĚVÁČEK, V. Průkopníci českých pokusných škol. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978
STEINER, R. K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí života. Semily: Opherus, 2002. 80 s. ISBN 80-90264-76-X
STEINER, Rudolf. Anthroposofie: úvod do anthroposofického světového názoru. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 1999. ISBN 80-86-340-02-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2.
Seznam doporučené literatury
JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ, 1995. Alternativní školy. 1. vyd. Brno: Paido. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-00-1.
PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
RÝDL, Karel, 1994. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Vyd. 1. Brno: Rýdl. ISBN 80-900035-8-3.
RÝDL, Karel, 1999. Pedagogické alternativy ve výuce po stránce obsahové a organizační. Praha: Raabe.
SINGULE, František, 1992. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Odborná literatura pro veřejnost. ISBN 80-04-26160-4.
SPĚVÁČEK, V. Průkopníci českých pokusných škol. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978
STEINER, R. K vývojovým fázím prvních tří sedmiletí života. Semily: Opherus, 2002. 80 s. ISBN 80-90264-76-X
STEINER, Rudolf. Anthroposofie: úvod do anthroposofického světového názoru. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 1999. ISBN 80-86-340-02-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2.