Bakalářská práce je v teoretické části zaměřena na vysvětlení pojmu arteterapie, dále pak na téma osobní identity a jejího vývoje. Práce se rovněž zaměřuje na funkci fantazie a její uplatnění ve snech a imaginaci. Součástí teoretické části je kapitola o symbolech a archetypech, jejich vysvětlení a využití v souvislosti s námětem pohádky Alenka v říši divů, nechybí ani porovnání knižní a zfilmované podoby příběhu. Praktická část je zaměřena na rozbor a interpretaci obrázků na téma Alenka v říši divů, zpracovaných členy skupin tří různých věkových kategorií. Cílem je zjistit, jaká osobní témata může pohádka Alenka v říši divů klientům otevírat, jak lze uplatnit aktivní imaginaci a jaké symboly jsou při výtvarném zpracování příběhu užívány.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the explanation of the concept of art therapy, on the topic of personal identity and its development. The thesis also focuses on the function of fantasy and its application in dreams and imagination. In the theoretical part there is a chapter about symbols and archetypes including their explanation and possibilities for using in relation to the theme of the fairy tale Alice in Wonderland. There is also a comparison of the book version and filmed version of the story. The thesis contains a detailed analysis of the pictures including interview with three participants of the research on the topic of Alice in Wonderland, also the analysis of the pictures, that were artistically worked by members of three different age groups. The aim to find out what personal themes are opened up to clients, what is the usage of the active imagination and what symbols are used in the artistic works, that all based on the fairy tale Alice in Wonderland.
Klíčová slova
identita, symboly, archetypy, fantazie, imaginace, surrealismus, Alenka v říši divů
Klíčová slova v angličtině
symbols; archetypes; fantasy; imagination; identity; surrealism; Alice in Wonderland
Rozsah průvodní práce
83 s. (135 391 zanků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je v teoretické části zaměřena na vysvětlení pojmu arteterapie, dále pak na téma osobní identity a jejího vývoje. Práce se rovněž zaměřuje na funkci fantazie a její uplatnění ve snech a imaginaci. Součástí teoretické části je kapitola o symbolech a archetypech, jejich vysvětlení a využití v souvislosti s námětem pohádky Alenka v říši divů, nechybí ani porovnání knižní a zfilmované podoby příběhu. Praktická část je zaměřena na rozbor a interpretaci obrázků na téma Alenka v říši divů, zpracovaných členy skupin tří různých věkových kategorií. Cílem je zjistit, jaká osobní témata může pohádka Alenka v říši divů klientům otevírat, jak lze uplatnit aktivní imaginaci a jaké symboly jsou při výtvarném zpracování příběhu užívány.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the explanation of the concept of art therapy, on the topic of personal identity and its development. The thesis also focuses on the function of fantasy and its application in dreams and imagination. In the theoretical part there is a chapter about symbols and archetypes including their explanation and possibilities for using in relation to the theme of the fairy tale Alice in Wonderland. There is also a comparison of the book version and filmed version of the story. The thesis contains a detailed analysis of the pictures including interview with three participants of the research on the topic of Alice in Wonderland, also the analysis of the pictures, that were artistically worked by members of three different age groups. The aim to find out what personal themes are opened up to clients, what is the usage of the active imagination and what symbols are used in the artistic works, that all based on the fairy tale Alice in Wonderland.
Klíčová slova
identita, symboly, archetypy, fantazie, imaginace, surrealismus, Alenka v říši divů
Klíčová slova v angličtině
symbols; archetypes; fantasy; imagination; identity; surrealism; Alice in Wonderland
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na rozbor pohádky Alenka v říši divů. Porovnání knižní a zfilmované podoby. Hledání archetypů a dále provedení interpretace namalované pohádky (popř.koláž) členy tří skupin věkové kategorie. Cílem bude pozorovat vnímání světa fantazie dítětem a dospělým. Zamyšlení, jaký má fantazie význam pro člověka, její přednosti a úskalí.
Využití fantazie v arteterapii.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na rozbor pohádky Alenka v říši divů. Porovnání knižní a zfilmované podoby. Hledání archetypů a dále provedení interpretace namalované pohádky (popř.koláž) členy tří skupin věkové kategorie. Cílem bude pozorovat vnímání světa fantazie dítětem a dospělým. Zamyšlení, jaký má fantazie význam pro člověka, její přednosti a úskalí.
Využití fantazie v arteterapii.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 199 s. ISBN 80-7178-204-1.
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 199 s. ISBN 80-7178-428-1
J.C.COOPEROVÁ
LEWIS CAROLL
LU
ČAČKA, O. a kol. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2000. 367 s. ISBN 80-7239-034-1
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4
HOBDAYOVÁ, A., OLLIEROVÁ, K. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1
LEWIS CAROLL , Alenka v říši divů. Praha: Naše vojsko, 2014. ISBN 978-80-206-1457-5.
RUBIN, J.A. Přístupy v arteterapii, teorie & techniky. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-093-5
SLAVÍK , J., CHRZ, V., ŠTĚCH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-2462-335-1
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7178-262-9.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6
Seznam doporučené literatury
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 199 s. ISBN 80-7178-204-1.
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 199 s. ISBN 80-7178-428-1
J.C.COOPEROVÁ
LEWIS CAROLL
LU
ČAČKA, O. a kol. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2000. 367 s. ISBN 80-7239-034-1
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4
HOBDAYOVÁ, A., OLLIEROVÁ, K. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1
LEWIS CAROLL , Alenka v říši divů. Praha: Naše vojsko, 2014. ISBN 978-80-206-1457-5.
RUBIN, J.A. Přístupy v arteterapii, teorie & techniky. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-093-5
SLAVÍK , J., CHRZ, V., ŠTĚCH, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-2462-335-1
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7178-262-9.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6