Diplomová práce se zabývá vyučováním genetiky a anglického jazyka (metoda CLIL). Hlavním cílem bylo navrhnout čtyři výukové aktivity k tématu genetika člověka. Dané aktivity byly poté ověřeny v praxi. V literární části je práce zaměřena na metodu CLIL a její definici a na téma genetika člověka. V druhé části se práce zaměřuje na ověření výukových aktivit u žáků 8. tříd během tří vyučovacích hodin. Výsledky ukázaly, že většina žáků by si výuku metodou CLIL zopakovala i v jiném předmětu a že se jejich znalosti o tématu genetika člověka výrazně zlepšily po absolvování výuky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with teaching genetics and the English language (CLIL method). The main aim was to design four learning activities on the topic of human genetics. The given activities were then tested in practice. In the literature part, the thesis focuses on the CLIL method, its definition, and the topic of human genetics. In the second part, the thesis focuses on the validation of the learning activities with 8th grade students during three lessons. The results showed that most of the pupils would repeat the CLIL method teaching in another subject and that their knowledge of the topic of human genetics improved significantly after the teaching.
Klíčová slova
CLIL, výuka anglického jazyka, výuka přírodopisu, výukové
aktivity, genetika
Klíčová slova v angličtině
CLIL, English language teaching, science teaching, learning
activities, genetics
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vyučováním genetiky a anglického jazyka (metoda CLIL). Hlavním cílem bylo navrhnout čtyři výukové aktivity k tématu genetika člověka. Dané aktivity byly poté ověřeny v praxi. V literární části je práce zaměřena na metodu CLIL a její definici a na téma genetika člověka. V druhé části se práce zaměřuje na ověření výukových aktivit u žáků 8. tříd během tří vyučovacích hodin. Výsledky ukázaly, že většina žáků by si výuku metodou CLIL zopakovala i v jiném předmětu a že se jejich znalosti o tématu genetika člověka výrazně zlepšily po absolvování výuky.
Anotace v angličtině
The thesis deals with teaching genetics and the English language (CLIL method). The main aim was to design four learning activities on the topic of human genetics. The given activities were then tested in practice. In the literature part, the thesis focuses on the CLIL method, its definition, and the topic of human genetics. In the second part, the thesis focuses on the validation of the learning activities with 8th grade students during three lessons. The results showed that most of the pupils would repeat the CLIL method teaching in another subject and that their knowledge of the topic of human genetics improved significantly after the teaching.
Klíčová slova
CLIL, výuka anglického jazyka, výuka přírodopisu, výukové
aktivity, genetika
Klíčová slova v angličtině
CLIL, English language teaching, science teaching, learning
activities, genetics
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření čtyř autorských aktivit k tématu genetika člověka určených pro výuku dětí 2. stupně ZŠ s využitím prvků metody CLIL. K výuce žáků 2. stupně základní školy bude využito anglického jazyka pro sdílení vzdělávacího obsahu a komunikaci. Výuka s prvky CLIL metody bude na podkladě výsledků pretestu a dvou posttestů statisticky vyhodnocena. V rámci literární rešerše budou mimo jiné také zhodnocena východiska a možnosti zařazení tématu genetika člověka u nás a v zahraničí a také užití CLIL metody ve výuce biologie člověka.\\
Postup práce:
Seznámení s problematikou (prosinec 2021).
Seznámení s dostupnou literaturou a vytvoření podkladů k výuce experimentální a kontrolní skupiny (leden až březen 2022).
Realizace výuky a sběr potřebných dat pretestem a dvěma posttesty u všech probandů (březen-červen 2022).
Statistické vyhodnocení dat, práce na textu (červenec-říjen 2022).
Posouzení a interpretace výsledků, srovnání s údaji v literatuře (listopad 2022 - leden 2023).
Stanovení závěrů (únor - březen 2023).
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvoření čtyř autorských aktivit k tématu genetika člověka určených pro výuku dětí 2. stupně ZŠ s využitím prvků metody CLIL. K výuce žáků 2. stupně základní školy bude využito anglického jazyka pro sdílení vzdělávacího obsahu a komunikaci. Výuka s prvky CLIL metody bude na podkladě výsledků pretestu a dvou posttestů statisticky vyhodnocena. V rámci literární rešerše budou mimo jiné také zhodnocena východiska a možnosti zařazení tématu genetika člověka u nás a v zahraničí a také užití CLIL metody ve výuce biologie člověka.\\
Postup práce:
Seznámení s problematikou (prosinec 2021).
Seznámení s dostupnou literaturou a vytvoření podkladů k výuce experimentální a kontrolní skupiny (leden až březen 2022).
Realizace výuky a sběr potřebných dat pretestem a dvěma posttesty u všech probandů (březen-červen 2022).
Statistické vyhodnocení dat, práce na textu (červenec-říjen 2022).
Posouzení a interpretace výsledků, srovnání s údaji v literatuře (listopad 2022 - leden 2023).
Stanovení závěrů (únor - březen 2023).
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
Králíčková S., Ditrich T., 2020 a novější: Pf.jcu.cz [online]: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. [cit.24.10.2021 a později]. Dostupné z: https://www.pf.jcu.cz/structure/departments/kbi/wp-content/uploads/2020/03/Podklady_kvalifikacni_prace_2020.pdf
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
ŘEHÁK, Bohuslav. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecně vzdělávací škole: příspěvek k didaktice biologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 271 stran. Na pomoc učiteli.
STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
Vyhledání další literatury (časopisecké, české a zahraniční) je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
Králíčková S., Ditrich T., 2020 a novější: Pf.jcu.cz [online]: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. [cit.24.10.2021 a později]. Dostupné z: https://www.pf.jcu.cz/structure/departments/kbi/wp-content/uploads/2020/03/Podklady_kvalifikacni_prace_2020.pdf
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Překlad Jiří Foltýn. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
ŘEHÁK, Bohuslav. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecně vzdělávací škole: příspěvek k didaktice biologie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 271 stran. Na pomoc učiteli.
STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
Vyhledání další literatury (časopisecké, české a zahraniční) je součástí zadaného úkolu.
\end{quote}