Práce se zabývá současným výtvarným fenoménem post-graffiti. Mapuje jeho vývoj a osobnosti a pokouší se obsáhnout, co lze za dílo post-graffiti považovat a určit tak jeho hranice. Jsou zde představeni současní zahraniční a tuzemští umělci, především, ale ne pouze, malíři, tvořící alespoň částečně v tomto stylu a jejich dosavadní dílo. Práce se tak snaží o detailní popis a formální analýzu tohoto fenoménu a zároveň mapuje současnou českou post-graffiti scénu. V textech jsou na základě zkoumání vytyčeny dva základní způsoby přístupu umělců k tvorbě post-graffiti obrazů. Jsou zde také popsány sub-žánry tohoto fenoménu. Práce se snaží artikulovat i motivace, které vedou jedince k přechodu z ilegální malby v městském exteriéru k malbě ateliérové. Jedna kapitola je věnována estetické komparaci abstraktního expresionismu a post-graffiti. V krátké části je zde také zastoupen popis a vývoj české graffiti scény. V druhé části se práce věnuje zejména intepretaci děl českých výtvarníků, která lze v jejich současné tvorbě, či části jejich výtvarné kariéry označit jako post-graffiti. Tato část také obsahuje komparaci vlastností českého a světového post-graffiti. Dále je zde aplikována teoretická argumentace vysokého a nízkého umění na vztah mezi graffiti a post-graffiti. Této problematiky, hierarchizace umění, se práce dotýká v celém jejím průběhu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a contemporary artistic phenomenon of post-graffiti. It maps its development and main artists, while it attempts to encompass what can be considered a post-graffiti work and thus define its boundaries. Contemporary artists, mainly painters who work at least partially in this style are described. Those artists come not only from Czechia but also from abroad. The work thus primarely attempts to provide a detailed description and formal analysis of this phenomenon, while secondarily it aims to map the contemporary Czech post-graffiti scene. Based on research in the body of work, two main categories of artists' approach to the creation of post-graffiti paintings are outlined. Sub-genres of this phenomenon are also described. This thesis also explores the articulation of motivation that plays a significant role in an individual's transition to studio painting from illegal graffiti painting in the urban exterior. One of the chapters focuses on an aesthetic comparison of abstract expressionism and post-graffiti. A short section also includes a description and development of the Czech graffiti scene. The second part of the thesis is devoted mainly on interpretation of the works of Czech artists that can be categorised as post-graffiti in their contemporary work or in part of their artistic career. This section also includes characteristics comparison of Czech and foreign approaches to the creation of post-graffiti artworks. Furthermore, the theoretical argumentation of high and low art is applied to the relationship between graffiti and post-graffiti. This issue of art hierarchization is reviewed throughout the whole body of this academic work.
Klíčová slova
Post-graffiti, Graffiti, Malba, Současná malba, Současné umění, Writer, Piece, Obraz
Práce se zabývá současným výtvarným fenoménem post-graffiti. Mapuje jeho vývoj a osobnosti a pokouší se obsáhnout, co lze za dílo post-graffiti považovat a určit tak jeho hranice. Jsou zde představeni současní zahraniční a tuzemští umělci, především, ale ne pouze, malíři, tvořící alespoň částečně v tomto stylu a jejich dosavadní dílo. Práce se tak snaží o detailní popis a formální analýzu tohoto fenoménu a zároveň mapuje současnou českou post-graffiti scénu. V textech jsou na základě zkoumání vytyčeny dva základní způsoby přístupu umělců k tvorbě post-graffiti obrazů. Jsou zde také popsány sub-žánry tohoto fenoménu. Práce se snaží artikulovat i motivace, které vedou jedince k přechodu z ilegální malby v městském exteriéru k malbě ateliérové. Jedna kapitola je věnována estetické komparaci abstraktního expresionismu a post-graffiti. V krátké části je zde také zastoupen popis a vývoj české graffiti scény. V druhé části se práce věnuje zejména intepretaci děl českých výtvarníků, která lze v jejich současné tvorbě, či části jejich výtvarné kariéry označit jako post-graffiti. Tato část také obsahuje komparaci vlastností českého a světového post-graffiti. Dále je zde aplikována teoretická argumentace vysokého a nízkého umění na vztah mezi graffiti a post-graffiti. Této problematiky, hierarchizace umění, se práce dotýká v celém jejím průběhu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with a contemporary artistic phenomenon of post-graffiti. It maps its development and main artists, while it attempts to encompass what can be considered a post-graffiti work and thus define its boundaries. Contemporary artists, mainly painters who work at least partially in this style are described. Those artists come not only from Czechia but also from abroad. The work thus primarely attempts to provide a detailed description and formal analysis of this phenomenon, while secondarily it aims to map the contemporary Czech post-graffiti scene. Based on research in the body of work, two main categories of artists' approach to the creation of post-graffiti paintings are outlined. Sub-genres of this phenomenon are also described. This thesis also explores the articulation of motivation that plays a significant role in an individual's transition to studio painting from illegal graffiti painting in the urban exterior. One of the chapters focuses on an aesthetic comparison of abstract expressionism and post-graffiti. A short section also includes a description and development of the Czech graffiti scene. The second part of the thesis is devoted mainly on interpretation of the works of Czech artists that can be categorised as post-graffiti in their contemporary work or in part of their artistic career. This section also includes characteristics comparison of Czech and foreign approaches to the creation of post-graffiti artworks. Furthermore, the theoretical argumentation of high and low art is applied to the relationship between graffiti and post-graffiti. This issue of art hierarchization is reviewed throughout the whole body of this academic work.
Klíčová slova
Post-graffiti, Graffiti, Malba, Současná malba, Současné umění, Writer, Piece, Obraz
Práce se bude zabývat analýzou a kontextualizací výrazných tendencí současného umění, které vychází z street/graffiti art. Bude usilovat o pojmenování odlišnostmi pojmů "vysoké" a "nízké" umění v souvislosti s tímto typem malby, případně instalací. Obě kategorie jsou aktualizovány street/graffiti art, které bývá řazeno mezi ty nejnižší formy umění, a přitom lze sledovat narůstající průnik právě do oblastí a institucí spojovaných s vysokým uměním i v tuzemském prostředí. Diplomová práce bude sledovat validitu toho průniku, především s ohledem na původní smysl street/graffiti art. Bude se snažit popsat estetické rysy post-graffiti art pomocí rozboru jednotlivých děl. Mapovat bude relevanci úspěch českých umělců s kořeny právě v graffiti/street art scény (např. Jan Kaláb, Zdeněk Řanda, Michal Škapa, Epos 257) na současné světové umělecké malířské scéně.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat analýzou a kontextualizací výrazných tendencí současného umění, které vychází z street/graffiti art. Bude usilovat o pojmenování odlišnostmi pojmů "vysoké" a "nízké" umění v souvislosti s tímto typem malby, případně instalací. Obě kategorie jsou aktualizovány street/graffiti art, které bývá řazeno mezi ty nejnižší formy umění, a přitom lze sledovat narůstající průnik právě do oblastí a institucí spojovaných s vysokým uměním i v tuzemském prostředí. Diplomová práce bude sledovat validitu toho průniku, především s ohledem na původní smysl street/graffiti art. Bude se snažit popsat estetické rysy post-graffiti art pomocí rozboru jednotlivých děl. Mapovat bude relevanci úspěch českých umělců s kořeny právě v graffiti/street art scény (např. Jan Kaláb, Zdeněk Řanda, Michal Škapa, Epos 257) na současné světové umělecké malířské scéně.
Seznam doporučené literatury
Peiter Sebastian, Werner Goetz (2009) Guerilla Art, London: Laurence King Pub
Harris Jonathan, (2003) Critical Perspectives on Contemporary Painting: Hybridity, Hegemony, Historicism. Liverpool: Liverpool university press: Tate Liverpool
Niederle Rostislav, (2016) Pojmy Estetiky: Analytický přístup. Masarykova Univerzita
Ryan David, (2002) Talking Painting: Dialogues with Twelve Contemporary Abstract Painters. Psychology Press
Danto Arthur, (2021) Po Konci Umění: Současné umění a Oblast Mimo Dějiny. Praha: Academia
Řebíková Barbora, (2020) Poučený Estetický Postoj: Estetika Současného Umění. Praha: Togga ve spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Jana Evangelisty Purkyně
Almenas Egberto, (2014) Art Capsules: The Contemorary Art Scene in Central Florida and Beyond. Shanti Arts Publishing
Lewisohn Cedar, (2008) Street Art, London Tate Publ.
Paradis Xuan, (2018) Graffiti: Vandalism. Art and Cultural Significance, New York: Nova Science Publishers, Inc.
Dolanská Karolína, (2010) České Moderní a Současné Umění 1890 - 2010, Praha: Národní Galerie
Volf Petr, Kaláb Jan (2018), Jan Kaláb: Point of Space, Praha: Spolek Trafačka
Wohlmuth Radek, Vladimír 518, Škapa Michal (2018) Babylon, Praha: BigBoss Label
Wohlmuth Radek, Škapa Michal (2021) T2B, Praha: BigBoss Label
Srp Karel, Pasta Oner (2021) The Brotherhood of Eternal Love, Praha: DSC Gallery
Epos 257 (2018) Kořeny, Větve, Šlahouny, Praha: Spolek Trafačka
Seznam doporučené literatury
Peiter Sebastian, Werner Goetz (2009) Guerilla Art, London: Laurence King Pub
Harris Jonathan, (2003) Critical Perspectives on Contemporary Painting: Hybridity, Hegemony, Historicism. Liverpool: Liverpool university press: Tate Liverpool
Niederle Rostislav, (2016) Pojmy Estetiky: Analytický přístup. Masarykova Univerzita
Ryan David, (2002) Talking Painting: Dialogues with Twelve Contemporary Abstract Painters. Psychology Press
Danto Arthur, (2021) Po Konci Umění: Současné umění a Oblast Mimo Dějiny. Praha: Academia
Řebíková Barbora, (2020) Poučený Estetický Postoj: Estetika Současného Umění. Praha: Togga ve spolupráci s Filozofickou fakultou Univerzity Jana Evangelisty Purkyně
Almenas Egberto, (2014) Art Capsules: The Contemorary Art Scene in Central Florida and Beyond. Shanti Arts Publishing
Lewisohn Cedar, (2008) Street Art, London Tate Publ.
Paradis Xuan, (2018) Graffiti: Vandalism. Art and Cultural Significance, New York: Nova Science Publishers, Inc.
Dolanská Karolína, (2010) České Moderní a Současné Umění 1890 - 2010, Praha: Národní Galerie
Volf Petr, Kaláb Jan (2018), Jan Kaláb: Point of Space, Praha: Spolek Trafačka
Wohlmuth Radek, Vladimír 518, Škapa Michal (2018) Babylon, Praha: BigBoss Label
Wohlmuth Radek, Škapa Michal (2021) T2B, Praha: BigBoss Label
Srp Karel, Pasta Oner (2021) The Brotherhood of Eternal Love, Praha: DSC Gallery
Epos 257 (2018) Kořeny, Větve, Šlahouny, Praha: Spolek Trafačka
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis byl pořízen v listinné podobě a je uložen ve spisu studenta.