Předmětem diplomové práce je fenomén světla jako specifického výtvarného média. Hlavní pozornost bude zaměřena na otázky nenarativních světelných instalací, dichotomie obrazu a světla (promítání světla, promítání obrazu), světla a prostoru (proměny vnímání prostoru vlivem zásahů světla) a jejich syntéze, symbolice světla a jeho proměnám. Práce si klade za cíl popsat souvislosti příklonu vybraných umělců*kyň k práci se světlem jako výtvarným médiem a vysvětlit vazby tohoto posunu k proměnám podob výtvarného umění zvláště po roce 1989. Argumentace bude vystavěna na dílech klíčových osobností tuzemského i zahraničního uměleckého dění, jmenovitě například na dílech Zdeňka Pešánka (1896-1965), Dana Flavina (1933-1996), Jamese Turrella (*1943) a dalších. Skrze kritické pojmenování metod a postupů tvorby světlem u těchto umělců*kyň bude text mapovat spřízněné projevy a tendence v současném českém výtvarném dění.
Anotace v angličtině
The subject of this master thesis is the phenomenon of light as a specific artistic medium. The main focus will be put on issues of non-narrative light installations, the dichotomy of picture/image and light (projected light, projected picture/image), light and space (changes in perception due to light intervention) and their synthesis, the symbolism of light and its transformations. The aim is to describe the context of the inclinations towards light as an artistic medium in the work of selected artists and to explain the links of this shift towards new forms of fine art especially after 1989. The argumentations will be based on the works of key personalities of the Czech and foreign art scene, namely the work of Zdeněk Pešánek (1896-1965), Dan Flavin (1933-1996), James Turrell (*1943) and others. The text will map related manifestations and tendencies in contemporary Czech art through a critical naming of the methods and procedures of light creation by these artists.
Klíčová slova
světlo, umělé světlo, percepce, subjekt, dematerializace, Signal festival, objekt, obraz, světelný prostor, Zdeněk Pešánek, Daniel Hanzlík, Jana Bernartová, Václav Cigler, Pavel Korbička, James Turrell, Dan Flavin, Olafur Eliasson
Klíčová slova v angličtině
light, artificial light, perception, subject, dematerialization, Signal festival, object, image/picture, light space, Zdeněk Pešánek, Daniel Hanzlík, Jana Bernartová, Václav Cigler, Pavel Korbička, James Turrell, Dan Flavin, Olafur Eliasson
Rozsah průvodní práce
192 s. (262 892)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je fenomén světla jako specifického výtvarného média. Hlavní pozornost bude zaměřena na otázky nenarativních světelných instalací, dichotomie obrazu a světla (promítání světla, promítání obrazu), světla a prostoru (proměny vnímání prostoru vlivem zásahů světla) a jejich syntéze, symbolice světla a jeho proměnám. Práce si klade za cíl popsat souvislosti příklonu vybraných umělců*kyň k práci se světlem jako výtvarným médiem a vysvětlit vazby tohoto posunu k proměnám podob výtvarného umění zvláště po roce 1989. Argumentace bude vystavěna na dílech klíčových osobností tuzemského i zahraničního uměleckého dění, jmenovitě například na dílech Zdeňka Pešánka (1896-1965), Dana Flavina (1933-1996), Jamese Turrella (*1943) a dalších. Skrze kritické pojmenování metod a postupů tvorby světlem u těchto umělců*kyň bude text mapovat spřízněné projevy a tendence v současném českém výtvarném dění.
Anotace v angličtině
The subject of this master thesis is the phenomenon of light as a specific artistic medium. The main focus will be put on issues of non-narrative light installations, the dichotomy of picture/image and light (projected light, projected picture/image), light and space (changes in perception due to light intervention) and their synthesis, the symbolism of light and its transformations. The aim is to describe the context of the inclinations towards light as an artistic medium in the work of selected artists and to explain the links of this shift towards new forms of fine art especially after 1989. The argumentations will be based on the works of key personalities of the Czech and foreign art scene, namely the work of Zdeněk Pešánek (1896-1965), Dan Flavin (1933-1996), James Turrell (*1943) and others. The text will map related manifestations and tendencies in contemporary Czech art through a critical naming of the methods and procedures of light creation by these artists.
Klíčová slova
světlo, umělé světlo, percepce, subjekt, dematerializace, Signal festival, objekt, obraz, světelný prostor, Zdeněk Pešánek, Daniel Hanzlík, Jana Bernartová, Václav Cigler, Pavel Korbička, James Turrell, Dan Flavin, Olafur Eliasson
Klíčová slova v angličtině
light, artificial light, perception, subject, dematerialization, Signal festival, object, image/picture, light space, Zdeněk Pešánek, Daniel Hanzlík, Jana Bernartová, Václav Cigler, Pavel Korbička, James Turrell, Dan Flavin, Olafur Eliasson
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce je fenomén světla jako obrazu a efemérního objektu. Hlavní pozornost bude zaměřena na otázky nenarativních světelných instalací, dichotomie obrazu a světla (promítání světla, promítání obrazu), světla a prostoru (proměny vnímání prostoru vlivem zásahů světla) a jejich syntéze, symbolice světla a jeho proměnám. Práce si klade za cíl popsat souvislosti příklonu vybraných umělců k práci se světlem jako výtvarným médiem a vysvětlit vazby tohoto posunu k proměnám podob výtvarného umění zvláště po roce 1945. Argumentace bude vystavěna na dílech klíčových osobností tuzemského i zahraničního uměleckého dění, jmenovitě například na dílech Zdeňka Pešánka (1896-1965), Lucia Fontany (1899-1968), Dana Flavina (1933-1996), Jamese Turrella (*1943) a dalších. Skrze kritické pojmenování metod a postupů tvorby světlem u těchto umělců bude text mapovat spřízněné projevy a tendence v současném českém výtvarném dění.
Zásady pro vypracování
Předmětem diplomové práce je fenomén světla jako obrazu a efemérního objektu. Hlavní pozornost bude zaměřena na otázky nenarativních světelných instalací, dichotomie obrazu a světla (promítání světla, promítání obrazu), světla a prostoru (proměny vnímání prostoru vlivem zásahů světla) a jejich syntéze, symbolice světla a jeho proměnám. Práce si klade za cíl popsat souvislosti příklonu vybraných umělců k práci se světlem jako výtvarným médiem a vysvětlit vazby tohoto posunu k proměnám podob výtvarného umění zvláště po roce 1945. Argumentace bude vystavěna na dílech klíčových osobností tuzemského i zahraničního uměleckého dění, jmenovitě například na dílech Zdeňka Pešánka (1896-1965), Lucia Fontany (1899-1968), Dana Flavina (1933-1996), Jamese Turrella (*1943) a dalších. Skrze kritické pojmenování metod a postupů tvorby světlem u těchto umělců bude text mapovat spřízněné projevy a tendence v současném českém výtvarném dění.
Seznam doporučené literatury
1. Jana Bernartová, Nula jedna, Liberec 2018.
2. Tomáš Dvořák a kol., Epistemologie (nových) médií, Praha 2018.
3. Tomáš Dvořák a kol., Temporalita (nových) médií, Praha 2017.
4. Vladimír 518 - Jan Matoušek - Markéta Vinglerová, Město = médium, Praha 2012.
5. Bohumila Grögerová, Akce - slovo - pohyb - prostor, experimenty v umění šedesátých let, Praha 1999.
6. Michael Govan - Christine Y. Kim, James Turrell, a retrospective, Los Angeles 2013.
7. Jeffrey Weiss, Dan Flavin, 2016.
8. Stanislav Zippe, Stanislav Zippe, katalog výstavy, Praha 6.6-1.9.1996, Praha 1996.
9. James Meyer, Minimalism, London 2005.
10. Zdeněk Pešánek, Kinetismus (kinetika ve výtvarnictví - barevná hudba), Praha 2013.
11. Jiří Valoch, Stanislav Zippe, katalóg k výstave v Českém kulturním středisku v Bratislavě v říjnu a listopadu 1991, Bratislava 1991.
12. ?o technice? několik pohledů na současné české výtvarné umění : České muzeum výtvarných umění v Praze, červenec - září 2003, Praha 2003.
13. Lev Manovich, Jazyk nových médií, Praha 2018.
Seznam doporučené literatury
1. Jana Bernartová, Nula jedna, Liberec 2018.
2. Tomáš Dvořák a kol., Epistemologie (nových) médií, Praha 2018.
3. Tomáš Dvořák a kol., Temporalita (nových) médií, Praha 2017.
4. Vladimír 518 - Jan Matoušek - Markéta Vinglerová, Město = médium, Praha 2012.
5. Bohumila Grögerová, Akce - slovo - pohyb - prostor, experimenty v umění šedesátých let, Praha 1999.
6. Michael Govan - Christine Y. Kim, James Turrell, a retrospective, Los Angeles 2013.
7. Jeffrey Weiss, Dan Flavin, 2016.
8. Stanislav Zippe, Stanislav Zippe, katalog výstavy, Praha 6.6-1.9.1996, Praha 1996.
9. James Meyer, Minimalism, London 2005.
10. Zdeněk Pešánek, Kinetismus (kinetika ve výtvarnictví - barevná hudba), Praha 2013.
11. Jiří Valoch, Stanislav Zippe, katalóg k výstave v Českém kulturním středisku v Bratislavě v říjnu a listopadu 1991, Bratislava 1991.
12. ?o technice? několik pohledů na současné české výtvarné umění : České muzeum výtvarných umění v Praze, červenec - září 2003, Praha 2003.
13. Lev Manovich, Jazyk nových médií, Praha 2018.