Bakalářská práce se zabývá tvorbou a realizací celoročního projektu pro děti předškolního věku. Projekt se zaměřuje na proměnu vody během roku. Voda se do povědomí dětí dostává prostřednictvím environmentální výuky. Teoretická část vysvětluje termín environmentální výchovy v kontextu předškolního vzdělávání. Vymezením příkladů vztahů mezi složkami živé a neživé přírody se práce podrobně věnuje informacím, k tématu vody, její různé formy, proměny a využití. Praktická část obsahuje návrhy vhodných činností a aktivit sloužících k pochopení vztahu k přírodě, hlavně k vodě v průběhu deseti tematických týdnů, kdy každý měsíc v daném školním roce děti probírají jeden z tematických týdnů (pevné skupenství vody, kapalné skupenství vody, plynné skupenství vody, voda užitková, odpadní, původ vody, koloběh vody). U dětí byly získány v průběhu základní poznatky o přírodě, hlavně o vodě, byl prohlouben jejich pozitivní vztah k přírodě ve svém okolí. Děti pochopily, že bez vody by nebyl život.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation and implementation of a year-round project for preschool children. The project focuses on water transformation during the year. Water becomes known to children through environmental education. The theoretical part explains the term environmental education in the context of preschool education. By defining examples of the relationships between the components of living and inanimate nature, the work deals in detail with information on the topic of water, its various forms, changes and uses. The practical part contains suggestions of suitable activities and activities used to understand the relationship to nature, especially water during the ten thematic weeks, when each month in a given school year children discuss one of the thematic weeks (solid state of water, liquid state of water, gaseous state of water, utility water, waste water, water origin, water cycle). During the weeks, the children gained basic knowledge about nature, especially about water, and their positive attitude towards nature in their surroundings was deepened. The children understood that there would be no life without water.
Klíčová slova
voda, proměny, environmentální výchova, mateřská škola, dítě
Bakalářská práce se zabývá tvorbou a realizací celoročního projektu pro děti předškolního věku. Projekt se zaměřuje na proměnu vody během roku. Voda se do povědomí dětí dostává prostřednictvím environmentální výuky. Teoretická část vysvětluje termín environmentální výchovy v kontextu předškolního vzdělávání. Vymezením příkladů vztahů mezi složkami živé a neživé přírody se práce podrobně věnuje informacím, k tématu vody, její různé formy, proměny a využití. Praktická část obsahuje návrhy vhodných činností a aktivit sloužících k pochopení vztahu k přírodě, hlavně k vodě v průběhu deseti tematických týdnů, kdy každý měsíc v daném školním roce děti probírají jeden z tematických týdnů (pevné skupenství vody, kapalné skupenství vody, plynné skupenství vody, voda užitková, odpadní, původ vody, koloběh vody). U dětí byly získány v průběhu základní poznatky o přírodě, hlavně o vodě, byl prohlouben jejich pozitivní vztah k přírodě ve svém okolí. Děti pochopily, že bez vody by nebyl život.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation and implementation of a year-round project for preschool children. The project focuses on water transformation during the year. Water becomes known to children through environmental education. The theoretical part explains the term environmental education in the context of preschool education. By defining examples of the relationships between the components of living and inanimate nature, the work deals in detail with information on the topic of water, its various forms, changes and uses. The practical part contains suggestions of suitable activities and activities used to understand the relationship to nature, especially water during the ten thematic weeks, when each month in a given school year children discuss one of the thematic weeks (solid state of water, liquid state of water, gaseous state of water, utility water, waste water, water origin, water cycle). During the weeks, the children gained basic knowledge about nature, especially about water, and their positive attitude towards nature in their surroundings was deepened. The children understood that there would be no life without water.
Klíčová slova
voda, proměny, environmentální výchova, mateřská škola, dítě
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání vymezuje povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání. Jeho obsah se skládá z pěti vzdělávacích oblastí, z nichž jedna je environmentální - Dítě a svět. Hlavním výstupem bakalářské práce by mělo být navržení vhodného celoročního projektu na téma Proměny vody a jeho realizace. Obsah projektu by měl být svou formou, obsahem, použitými metodami vhodný pro věkovou kategorii 3 - 6 let Navržený projekt bude v rámci práce realizován a následně evaluován.
Základní cíle a úkoly:\\
1) Navrhnout vhodný celoroční projekt pro děti předškolního věku na téma Proměny vody. Obsah projektu bude sestaven do deseti tematických týdnů, jenž, každý měsíc v daném školním roce proběhne jeden tento týden.\\
2) Realizace celoročního projektu a jeho následná evaluace.\\
Základní kroky při řešení úkolů:\\
1) Studiem literatury získat dostatek informací k tématu voda a její různé formy, proměny, využití.\\
2) Navrhnout vhodná atraktivní témata z oblasti tématu popř. témata uvádějící na pravou míru mylné prekoncepty.\\
3) Navržená témata zpracovat vhodnou formou do celoročního projektu.\\
4) Navrhovaný celoroční projekt ověřit s cílovou skupinou.\\
5) Provedení evaluace a statistické vyhodnocení celoročního projektu.\\
6) Pokud bude možnost věnovat metodiku do místních mateřských škol.\\
7) Sepsání bakalářské práce (viz např. Králíčková & Ditrich, 2012). Součástí práce bude co nejúplnější literární přehled o dané problematice, plně dokumentovaná část o metodice práce a dosažených výsledcích.\\
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucí BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.\\
Zásady pro vypracování
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání vymezuje povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání. Jeho obsah se skládá z pěti vzdělávacích oblastí, z nichž jedna je environmentální - Dítě a svět. Hlavním výstupem bakalářské práce by mělo být navržení vhodného celoročního projektu na téma Proměny vody a jeho realizace. Obsah projektu by měl být svou formou, obsahem, použitými metodami vhodný pro věkovou kategorii 3 - 6 let Navržený projekt bude v rámci práce realizován a následně evaluován.
Základní cíle a úkoly:\\
1) Navrhnout vhodný celoroční projekt pro děti předškolního věku na téma Proměny vody. Obsah projektu bude sestaven do deseti tematických týdnů, jenž, každý měsíc v daném školním roce proběhne jeden tento týden.\\
2) Realizace celoročního projektu a jeho následná evaluace.\\
Základní kroky při řešení úkolů:\\
1) Studiem literatury získat dostatek informací k tématu voda a její různé formy, proměny, využití.\\
2) Navrhnout vhodná atraktivní témata z oblasti tématu popř. témata uvádějící na pravou míru mylné prekoncepty.\\
3) Navržená témata zpracovat vhodnou formou do celoročního projektu.\\
4) Navrhovaný celoroční projekt ověřit s cílovou skupinou.\\
5) Provedení evaluace a statistické vyhodnocení celoročního projektu.\\
6) Pokud bude možnost věnovat metodiku do místních mateřských škol.\\
7) Sepsání bakalářské práce (viz např. Králíčková & Ditrich, 2012). Součástí práce bude co nejúplnější literární přehled o dané problematice, plně dokumentovaná část o metodice práce a dosažených výsledcích.\\
Pozn.\\
Průběžné konzultace postupu s vedoucí BP jsou považovány za samozřejmé. Zápočty z bakalářského semináře jsou vázány na předložené výsledky v každém semestru až do obhajoby BP.\\
Seznam doporučené literatury
BROUKALOVÁ, L., NOVÁK, M., 2012: Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Envigogika, [S.l.], v. 7, n. 1, ISSN 1802-3061.\\
ČINČERA, J. & KOMÁRKOVÁ, M., 2007: Využití kresby jako prostředku evaluace programu na rozvíjení environmentální senzitivity mladších dětí.\\ Envigogika, 5(2). KA02 Dostupné na: http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/53/57.\\
ČINČERA, J., 2007: Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 978-80-7315-147-8\\
ČINČERA, J., 2013: Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5). ISSN 1802-3061 Dostupné na: http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/413.\\
DÖMISCHOVÁ, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.\\
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M., 2012: Environmentální výchova v předškolním vzdělávání - hledání optimální podoby. Envigogika, 7(1).\\ Dostupné na: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/71.\\
JANČAŘÍKOVÁ, K., 2010: Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-86307-95-4.\\
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-327-8.\\
LEBLOVÁ, E., 2012: Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0094-9.\\
MŠMT, 2018: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2018). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha. Dostupné na:\\ https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1\\
MUSSER, L. M., & DIAMOND, K. E., 1999: The Children's Attitudes Toward the Environment Scale for Preschool Children. The Journal of Environmental Education, 30(2), 23-30.\\
ÖZTÜRK, D. H. (2010). Preschool children's attitudes towards selected environmental issues. Diplomová práce, Middle East Technical University.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.\\
VÍCHOVÁ, A., 1977: Seznamování dětí předškolního věku s přírodou. Krajský pedagogický ústav, Ústí nad Labem.\\
Popularizační články v časopisech Vesmír a Živa.\\
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.\\
Seznam doporučené literatury
BROUKALOVÁ, L., NOVÁK, M., 2012: Cíle a indikátory pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v České republice. Envigogika, [S.l.], v. 7, n. 1, ISSN 1802-3061.\\
ČINČERA, J. & KOMÁRKOVÁ, M., 2007: Využití kresby jako prostředku evaluace programu na rozvíjení environmentální senzitivity mladších dětí.\\ Envigogika, 5(2). KA02 Dostupné na: http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/53/57.\\
ČINČERA, J., 2007: Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 978-80-7315-147-8\\
ČINČERA, J., 2013: Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5). ISSN 1802-3061 Dostupné na: http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/413.\\
DÖMISCHOVÁ, Ivona. Projektová výuka: moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2915-1.\\
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M., 2012: Environmentální výchova v předškolním vzdělávání - hledání optimální podoby. Envigogika, 7(1).\\ Dostupné na: http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/71.\\
JANČAŘÍKOVÁ, K., 2010: Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-86307-95-4.\\
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-327-8.\\
LEBLOVÁ, E., 2012: Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0094-9.\\
MŠMT, 2018: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2018). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha. Dostupné na:\\ https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani-od-1-1\\
MUSSER, L. M., & DIAMOND, K. E., 1999: The Children's Attitudes Toward the Environment Scale for Preschool Children. The Journal of Environmental Education, 30(2), 23-30.\\
ÖZTÜRK, D. H. (2010). Preschool children's attitudes towards selected environmental issues. Diplomová práce, Middle East Technical University.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.\\
VÍCHOVÁ, A., 1977: Seznamování dětí předškolního věku s přírodou. Krajský pedagogický ústav, Ústí nad Labem.\\
Popularizační články v časopisech Vesmír a Živa.\\
Vyhledání další literatury je součástí zadaného úkolu.\\