Práce je rozdělena do osmi základních kapitol. První kapitola je věnována historii meteorologie a jejímu vývoji. Složení a stavbu atmosféry popisuje kapitola druhá. Třetí kapitola se zabývá charakteristikou jednotlivých meteorologických prvků a popisem přístrojů, kterými lze tyto prvky měřit. Následující čtvrtá kapitola je zaměřena na vysvětlení pojmu počasí, jeho vznik a předpověď. Výskytem jevů v atmosféře se zabývá kapitola pátá. Na tuto kapitolu navazuje kapitola šestá, která vysvětluje pojem podnebí, popisuje oběh vzduchu na Zemi a charakterizuje jednotlivé podnebné pásy. Poslední dvě kapitoly jsou věnovány ochraně čistoty ovzduší a aktuálním klimatickým změnám.
Součástí diplomové práce jsou také pracovní listy s cvičeními, které vedou k posílení mezipředmětových vztahů při výuce zeměpisu na základní škole.
Anotace v angličtině
The work is divided into eight elementary chapters. The first chapter is dedicated to history of meteorology and its development. The composition and construction of the atmosphere is described in chapter two. The third chapter deals with the characteristics of the individual meteorological elements and description of instruments which serve for measuring these elements. The following, fourth chapter is focused on the explanation of the definition of weather, its formation and forecast. The occurence of meteorological effects in the atmosphere is described in chapter five. This chapter is followed by chapter six which explains the climate, describes the circulation of the air on the Earth and characterises the individual climate zones. The last two chapters are dedicated to the protection of the air and current climate changes.
Worksheets with exercises leading to empowering intersubject relations in geography classes in elementary schools are also a part of this diploma work
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
72 s., 12 s. pracovní listy
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je rozdělena do osmi základních kapitol. První kapitola je věnována historii meteorologie a jejímu vývoji. Složení a stavbu atmosféry popisuje kapitola druhá. Třetí kapitola se zabývá charakteristikou jednotlivých meteorologických prvků a popisem přístrojů, kterými lze tyto prvky měřit. Následující čtvrtá kapitola je zaměřena na vysvětlení pojmu počasí, jeho vznik a předpověď. Výskytem jevů v atmosféře se zabývá kapitola pátá. Na tuto kapitolu navazuje kapitola šestá, která vysvětluje pojem podnebí, popisuje oběh vzduchu na Zemi a charakterizuje jednotlivé podnebné pásy. Poslední dvě kapitoly jsou věnovány ochraně čistoty ovzduší a aktuálním klimatickým změnám.
Součástí diplomové práce jsou také pracovní listy s cvičeními, které vedou k posílení mezipředmětových vztahů při výuce zeměpisu na základní škole.
Anotace v angličtině
The work is divided into eight elementary chapters. The first chapter is dedicated to history of meteorology and its development. The composition and construction of the atmosphere is described in chapter two. The third chapter deals with the characteristics of the individual meteorological elements and description of instruments which serve for measuring these elements. The following, fourth chapter is focused on the explanation of the definition of weather, its formation and forecast. The occurence of meteorological effects in the atmosphere is described in chapter five. This chapter is followed by chapter six which explains the climate, describes the circulation of the air on the Earth and characterises the individual climate zones. The last two chapters are dedicated to the protection of the air and current climate changes.
Worksheets with exercises leading to empowering intersubject relations in geography classes in elementary schools are also a part of this diploma work
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce bude studentka postupovat následujícím způsobem:
Teoretická část:
Samostudium odborné literatury týkající se meteorologie a klimatologie v
návaznosti na výuku těchto vědních disciplín v hodinách zeměpisu na ZŠ.
Praktická část:
Zjištění současného stavu výuky meteorologie a klimatologie na ZŠ ( návštěva
vybraných škol a hodin zeměpisu týkajících se problematiky meteorologie a
klimatologie, studium současných učebnic a rámcových vzdělávacích programů).
Vlastní návrh výuky meteorologie a klimatologie na ZŠ v návaznosti na rámcové
vzdělávací programy.
Sestavení vlastní diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce bude studentka postupovat následujícím způsobem:
Teoretická část:
Samostudium odborné literatury týkající se meteorologie a klimatologie v
návaznosti na výuku těchto vědních disciplín v hodinách zeměpisu na ZŠ.
Praktická část:
Zjištění současného stavu výuky meteorologie a klimatologie na ZŠ ( návštěva
vybraných škol a hodin zeměpisu týkajících se problematiky meteorologie a
klimatologie, studium současných učebnic a rámcových vzdělávacích programů).
Vlastní návrh výuky meteorologie a klimatologie na ZŠ v návaznosti na rámcové
vzdělávací programy.
Sestavení vlastní diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Munzar, J. a kol. 1989: Malý průvodce meteorologií, Mladá fronta, Praha
Bednář, J. 1989: Pozoruhodné jevy v atmosféře, Academia, Praha
kol. autorů 1993: Meteorologický slovník a výkladový terminologický slovník, Academia, Ministerstvo životního prostředí ČR, Praha
Netopil, R. a kol. 1984: Fyzická geografie I, SPN, Praha.
Kühnlová, H. 1999: Kapitoly z didaktiky geografie.Karolinum, UK, Praha
Vzdělávací programy:
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílá kniha). MŠMT, Praha 2001
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha, 2004
Učebnice pro ZŠ schválené MŠMT:
Pavlů,R.;Seifert,V. 1998: Zeměpis pro 6. ročník ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií - Krajinná sféra I, Alter, Praha
Kholová,H.;Pavlů,R.1998: Zeměpis pro 6. ročník ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií - Krajinná sféra II, Alter, Praha
Brychtová,Š.;Brinke,J.;Herink,J.2000: Planeta Země - Zeměpis pro 6. a 7. ročník ZŠ (učebnice a pracovní sešit), Fortuna, Praha
Červený,P.;Dokoupil,J.;Kopp,J.;Matušková,A.;Mentlík,P.2003: Zeměpis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, Fraus, Praha
kol. autorů 2005: Sešitové atlasy pro základní školy - Obecný zeměpis, Kartografie Praha
kol. autorů 2005: Školní atlas světa, Kartografie Praha
Voženílek,V.;Demek,J.2006: Zeměpis 1 - Planeta Země, Glóbus a mapa, Přírodní složky a oblasti Země (učebnice a pracovní sešit - žákovská/učitelská verze), Prodos, Praha
Červinka,P.;Tampír,V.1996: Přírodní prostředí - Země a její tvář (pracovní sešit), Nakladatelství České geografické společnosti, Praha
Červinka,P.;Tampír,V.1996: Přírodní prostředí Země - Nakladatelství České geografické společnosti, Praha
Demek,J.;Horník,S.1997: Zeměpis pro 6. a 7. ročník ZŠ - Planeta Země a její krajiny, SPN, Praha
Seznam doporučené literatury
Munzar, J. a kol. 1989: Malý průvodce meteorologií, Mladá fronta, Praha
Bednář, J. 1989: Pozoruhodné jevy v atmosféře, Academia, Praha
kol. autorů 1993: Meteorologický slovník a výkladový terminologický slovník, Academia, Ministerstvo životního prostředí ČR, Praha
Netopil, R. a kol. 1984: Fyzická geografie I, SPN, Praha.
Kühnlová, H. 1999: Kapitoly z didaktiky geografie.Karolinum, UK, Praha
Vzdělávací programy:
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (tzv. Bílá kniha). MŠMT, Praha 2001
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, VÚP Praha, 2004
Učebnice pro ZŠ schválené MŠMT:
Pavlů,R.;Seifert,V. 1998: Zeměpis pro 6. ročník ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií - Krajinná sféra I, Alter, Praha
Kholová,H.;Pavlů,R.1998: Zeměpis pro 6. ročník ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií - Krajinná sféra II, Alter, Praha
Brychtová,Š.;Brinke,J.;Herink,J.2000: Planeta Země - Zeměpis pro 6. a 7. ročník ZŠ (učebnice a pracovní sešit), Fortuna, Praha
Červený,P.;Dokoupil,J.;Kopp,J.;Matušková,A.;Mentlík,P.2003: Zeměpis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, Fraus, Praha
kol. autorů 2005: Sešitové atlasy pro základní školy - Obecný zeměpis, Kartografie Praha
kol. autorů 2005: Školní atlas světa, Kartografie Praha
Voženílek,V.;Demek,J.2006: Zeměpis 1 - Planeta Země, Glóbus a mapa, Přírodní složky a oblasti Země (učebnice a pracovní sešit - žákovská/učitelská verze), Prodos, Praha
Červinka,P.;Tampír,V.1996: Přírodní prostředí - Země a její tvář (pracovní sešit), Nakladatelství České geografické společnosti, Praha
Červinka,P.;Tampír,V.1996: Přírodní prostředí Země - Nakladatelství České geografické společnosti, Praha
Demek,J.;Horník,S.1997: Zeměpis pro 6. a 7. ročník ZŠ - Planeta Země a její krajiny, SPN, Praha