Diplomová práce s názvem Uplatnění čtenářských strategií v rozvoji čtenářské gramotnosti ve 3. - 4. ročníku ZŠ se zabývá uplatněním čtenářských strategií prostřednictvím vytvořených pracovních listů. Práce je rozdělena na teoretickou
a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vymezení funkční gramotnosti, čtenářské gramotnosti a na práci se čtenářskými strategiemi. Praktická část je zaměřena na tvorbu pracovních listů s uplatněním čtenářských strategií a zaměřením na čtení s porozuměním pro žáky 3. - 4. ročníků ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Application of reading strategies in the development of reading literacy in the 3rd - 4th year of primary school deals with the application of reading strategies through created worksheets. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on defining functional literacy, reading literacy and working with reading strategies. The practical part is focused on the creation of worksheets with the application of reading strategies and a focus on reading comprehension for pupils in the 3rd - 4th grades of elementary school.
Klíčová slova
čtenář, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, metody kritického myšlení, pracovní listy
Diplomová práce s názvem Uplatnění čtenářských strategií v rozvoji čtenářské gramotnosti ve 3. - 4. ročníku ZŠ se zabývá uplatněním čtenářských strategií prostřednictvím vytvořených pracovních listů. Práce je rozdělena na teoretickou
a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vymezení funkční gramotnosti, čtenářské gramotnosti a na práci se čtenářskými strategiemi. Praktická část je zaměřena na tvorbu pracovních listů s uplatněním čtenářských strategií a zaměřením na čtení s porozuměním pro žáky 3. - 4. ročníků ZŠ.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Application of reading strategies in the development of reading literacy in the 3rd - 4th year of primary school deals with the application of reading strategies through created worksheets. The work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is focused on defining functional literacy, reading literacy and working with reading strategies. The practical part is focused on the creation of worksheets with the application of reading strategies and a focus on reading comprehension for pupils in the 3rd - 4th grades of elementary school.
Klíčová slova
čtenář, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, metody kritického myšlení, pracovní listy
Diplomová práce bude zaměřena na uplatnění čtenářských strategií při výuce čtení a literární výchovy na 1. stupni ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře. Diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku. Práce bude obsahovat část teoretickou a část praktickou.
V teoretické části práce bude zmapována problematika rozvoje čtenářských dovedností na základě studia odborné literatury (čtenářské kompetence, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, možnosti rozvoje čtení s porozuměním ad.).
Praktická část práce pak bude zaměřena na vytvoření vlastních pracovních listů s uplatněním čtenářských strategií a zaměřením na čtení s porozuměním pro žáky 3. - 4. ročníků ZŠ. Tyto pracovní listy budou následně ověřeny v praxi. Práce s pracovními listy by měla přispět především k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na uplatnění čtenářských strategií při výuce čtení a literární výchovy na 1. stupni ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře. Diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku. Práce bude obsahovat část teoretickou a část praktickou.
V teoretické části práce bude zmapována problematika rozvoje čtenářských dovedností na základě studia odborné literatury (čtenářské kompetence, čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, možnosti rozvoje čtení s porozuměním ad.).
Praktická část práce pak bude zaměřena na vytvoření vlastních pracovních listů s uplatněním čtenářských strategií a zaměřením na čtení s porozuměním pro žáky 3. - 4. ročníků ZŠ. Tyto pracovní listy budou následně ověřeny v praxi. Práce s pracovními listy by měla přispět především k rozvoji čtenářské gramotnosti.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7.
HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, Victoria Publishing, 1995.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Nina RUTOVÁ a Irena VĚŘÍŠOVÁ. Rozvíjíme kritické myšlení. [články on line]
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi! Brno: Edika, 2014.
METELKOVÁ - SVOBODOVÁ, Radana; ŠVRČKOVÁ, Marie. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Vyd.1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010.
NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace, 2008, roč. 18, č. 1, s. 7-21. ISSN 1211-4669.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0720-7.
HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha, Victoria Publishing, 1995.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Nina RUTOVÁ a Irena VĚŘÍŠOVÁ. Rozvíjíme kritické myšlení. [články on line]
LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi! Brno: Edika, 2014.
METELKOVÁ - SVOBODOVÁ, Radana; ŠVRČKOVÁ, Marie. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Vyd.1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010.
NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace, 2008, roč. 18, č. 1, s. 7-21. ISSN 1211-4669.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.