Bakalářská práce se věnuje problematice asistentů pedagoga v době distanční výuky na základních školách. Pro pedagogické pracovníky nastala vyhlášením nouzového stavu v březnu 2020 naprosto nová situace, se kterou se museli vypořádat. V této práci bude sledována náplň práce asistentů pedagoga v tomto období, podpora dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí od těchto pedagogických pracovníků a v neposlední řadě budou zmíněny změny, které u asistentů pedagoga nastaly po návratu ke klasické prezenční výuce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of teaching assistants during distance learning in primary schools. The declaration of a state of emergency in March 2020 created a completely new situation for teaching staff that they had to deal with. In this work, the content of the work of teaching assistants in this period will be monitored, the support of children from socially disadvantaged backgrounds by these teaching staff and, last but not least, the changes that took place among teaching assistants after the return to traditional face-to-face teaching will be mentioned.
Klíčová slova
asistent pedagoga, základní škola, učitel, distanční výuka, distanční vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák ze sociálně znevýhodněného prostředí
Klíčová slova v angličtině
teqaching assistant, primary school, teacher, distance learning, students from socially disadvantaged background, students with special educational needs
Rozsah průvodní práce
70 s. (96 932 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice asistentů pedagoga v době distanční výuky na základních školách. Pro pedagogické pracovníky nastala vyhlášením nouzového stavu v březnu 2020 naprosto nová situace, se kterou se museli vypořádat. V této práci bude sledována náplň práce asistentů pedagoga v tomto období, podpora dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí od těchto pedagogických pracovníků a v neposlední řadě budou zmíněny změny, které u asistentů pedagoga nastaly po návratu ke klasické prezenční výuce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of teaching assistants during distance learning in primary schools. The declaration of a state of emergency in March 2020 created a completely new situation for teaching staff that they had to deal with. In this work, the content of the work of teaching assistants in this period will be monitored, the support of children from socially disadvantaged backgrounds by these teaching staff and, last but not least, the changes that took place among teaching assistants after the return to traditional face-to-face teaching will be mentioned.
Klíčová slova
asistent pedagoga, základní škola, učitel, distanční výuka, distanční vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák ze sociálně znevýhodněného prostředí
Klíčová slova v angličtině
teqaching assistant, primary school, teacher, distance learning, students from socially disadvantaged background, students with special educational needs
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce s názvem Náplň práce asistenta pedagoga v době distanční výuky na základní škole bude rozdělena na dvě části, přičemž část teoretická bude zpracována na základě aktuálních zdrojů a bude se zabývat především pojmem asistent pedagoga, jeho legislativním vymezením, osobnostními a kvalifikačními předpoklady pro výkon této profese a náplní práce asistentů pedagoga. Další kapitola teoretické části bude zaměřena na specifikaci tzv. distanční výuky, která byla v září 2020 novelou školského zákona uzákoněna jako povinný způsob vzdělávání v případě, že není možná osobní přítomnost žáka či studenta.
Cílem praktické části bude, za využití dotazníkového šetření, zjistit, jaká byla v době distanční výuky náplň práce asistentů pedagoga na základních školách. Dotazováni budou asistenti, kteří působili na ZŠ během pandemie Covid-19, a to alespoň v jedné ze dvou "vln" této epidemie na jaře 2020 a 2021.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce s názvem Náplň práce asistenta pedagoga v době distanční výuky na základní škole bude rozdělena na dvě části, přičemž část teoretická bude zpracována na základě aktuálních zdrojů a bude se zabývat především pojmem asistent pedagoga, jeho legislativním vymezením, osobnostními a kvalifikačními předpoklady pro výkon této profese a náplní práce asistentů pedagoga. Další kapitola teoretické části bude zaměřena na specifikaci tzv. distanční výuky, která byla v září 2020 novelou školského zákona uzákoněna jako povinný způsob vzdělávání v případě, že není možná osobní přítomnost žáka či studenta.
Cílem praktické části bude, za využití dotazníkového šetření, zjistit, jaká byla v době distanční výuky náplň práce asistentů pedagoga na základních školách. Dotazováni budou asistenti, kteří působili na ZŠ během pandemie Covid-19, a to alespoň v jedné ze dvou "vln" této epidemie na jaře 2020 a 2021.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ M., CHYTKOVÁ D., MAZÁČOVÁ P., & ŠIMKOVÁ G, Distanční vzdělávání pro učitele, Flow, 2015
GABAŠOVÁ Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Raabe, 2019
GAVORA Peter, Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, 2010.
JIRKŮ Zuzana, Připravenost učitelů 1. stupně ZŠ na spolupráci s asistentem pedagoga, jejich spolupráce v praxi, České Budějovice, 2021.
LECHTA Viktor, Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole, Portál, 2010.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem, MŠMT, 2020
MRÁZKOVÁ Jana a Anna KUCHARSKÁ. Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
PRŮCHA Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7, Portál, 2013.
TEPLÁ Marta, Lenka FELCMANOVÁ a Zbyněk NĚMEC, Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách,Verlag Dashöfer, 2019.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ M., CHYTKOVÁ D., MAZÁČOVÁ P., & ŠIMKOVÁ G, Distanční vzdělávání pro učitele, Flow, 2015
GABAŠOVÁ Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Raabe, 2019
GAVORA Peter, Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, 2010.
JIRKŮ Zuzana, Připravenost učitelů 1. stupně ZŠ na spolupráci s asistentem pedagoga, jejich spolupráce v praxi, České Budějovice, 2021.
LECHTA Viktor, Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole, Portál, 2010.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem, MŠMT, 2020
MRÁZKOVÁ Jana a Anna KUCHARSKÁ. Spolupráce školního speciálního pedagoga a asistenta pedagoga ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
PRŮCHA Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7, Portál, 2013.
TEPLÁ Marta, Lenka FELCMANOVÁ a Zbyněk NĚMEC, Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách,Verlag Dashöfer, 2019.