Práce se zabývá ověřením vlivu kompenzačního cvičení s využitím fasciálního míčku na pohybový systém dětí mladšího školního věku. Diplomová práce je zpracována teoreticko - didaktickou formou. První analytická část se zabývá odbornou literaturou, na jejímž základě byl sestaven cvičební program na uvolnění fascií s pomůckou fasciální míček pro žáky 5. třídy v hodinách tělesné výchovy. Druhá syntetická část se zabývá konkrétní aplikací sestaveného cvičebního programu a jeho ověřením. Na základě výsledků vstupního vyšetření je sestaven soubor kompenzačních cvičení, který se skládá z 15 cviků. Po vstupním vyšetření probíhalo kompenzační cvičení 1x týdně po dobu 8 týdnů pod odborným vedením formou skupinového cvičení. Cvičení s fasciálním míčkem vždy probíhalo na konci hodiny tělesné výchovy - jako uvolňovací cvičení po zátěži. Následně bylo prováděno výsledné šetření, které bylo shodné se vstupním testováním. Na závěr byl vyhodnocen efekt kompenzačního cvičení. Přínosem této práce je využití pomůcky fasciální míček pro zefektivnění cvičební jednotky dětí mladšího školního věku - 5. třída. Zároveň tato práce odpovídá na otázku, zda bude mít vliv na výsledky výstupního testování FMS testů. Můžeme odpovědět, že ano, protože u většiny žáků došlo ke zlepšení výsledků při testování pomocí functional movement system po osmitýdenním cvičení s fasciálním míčkem.
Anotace v angličtině
The aim of the graduation thesis was to investigate influence of facia ball on children's motoric system. Graduation thesis is based on theoretic-didactical form. First part is analytical part. This part works around literature. From which is set specific training program for releasing of facia. Second part, practical part, deals with specific use of selected exercise and its results. Entering into summary of 15 selected compensatory exercises. After first examination is set, another exercise, including children in groups, took place on weekly basis for 8 weeks. Exercise was held at the end of physical education - as releasing exercise after workload. Afterwards the final examination was held. On same basis as the entry exercise. Then the efect of compensatory exercise will be deducted. This thesis should contribute in implementation of fascial ball into physical education. Thesis also anwers the question if it has influence on output results of FMS test. As Final summary we can say yes because almost all students got better after functional movement system after 8 weeks of workout with fascial ball.
Klíčová slova
fasciální síť, mladší školní věk, kompenzační cvičení, FMS, míčkování
Práce se zabývá ověřením vlivu kompenzačního cvičení s využitím fasciálního míčku na pohybový systém dětí mladšího školního věku. Diplomová práce je zpracována teoreticko - didaktickou formou. První analytická část se zabývá odbornou literaturou, na jejímž základě byl sestaven cvičební program na uvolnění fascií s pomůckou fasciální míček pro žáky 5. třídy v hodinách tělesné výchovy. Druhá syntetická část se zabývá konkrétní aplikací sestaveného cvičebního programu a jeho ověřením. Na základě výsledků vstupního vyšetření je sestaven soubor kompenzačních cvičení, který se skládá z 15 cviků. Po vstupním vyšetření probíhalo kompenzační cvičení 1x týdně po dobu 8 týdnů pod odborným vedením formou skupinového cvičení. Cvičení s fasciálním míčkem vždy probíhalo na konci hodiny tělesné výchovy - jako uvolňovací cvičení po zátěži. Následně bylo prováděno výsledné šetření, které bylo shodné se vstupním testováním. Na závěr byl vyhodnocen efekt kompenzačního cvičení. Přínosem této práce je využití pomůcky fasciální míček pro zefektivnění cvičební jednotky dětí mladšího školního věku - 5. třída. Zároveň tato práce odpovídá na otázku, zda bude mít vliv na výsledky výstupního testování FMS testů. Můžeme odpovědět, že ano, protože u většiny žáků došlo ke zlepšení výsledků při testování pomocí functional movement system po osmitýdenním cvičení s fasciálním míčkem.
Anotace v angličtině
The aim of the graduation thesis was to investigate influence of facia ball on children's motoric system. Graduation thesis is based on theoretic-didactical form. First part is analytical part. This part works around literature. From which is set specific training program for releasing of facia. Second part, practical part, deals with specific use of selected exercise and its results. Entering into summary of 15 selected compensatory exercises. After first examination is set, another exercise, including children in groups, took place on weekly basis for 8 weeks. Exercise was held at the end of physical education - as releasing exercise after workload. Afterwards the final examination was held. On same basis as the entry exercise. Then the efect of compensatory exercise will be deducted. This thesis should contribute in implementation of fascial ball into physical education. Thesis also anwers the question if it has influence on output results of FMS test. As Final summary we can say yes because almost all students got better after functional movement system after 8 weeks of workout with fascial ball.
Klíčová slova
fasciální síť, mladší školní věk, kompenzační cvičení, FMS, míčkování
Problém: Podstatou teoreticko-didaktické práce je zpracovat kvalitní literární rešerši na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury a navrhnout soubor cviků pro děti mladšího školního věku zaměřeného na uvolňování fascií s využitím cvičební pomůcky fasciální míček. Cviky budou zpracovány podle didaktických zásad kompenzačních cvičení a zdravého pohybu s ohledem na specifika daného věku cvičenců.
Cíl práce: Sestavení a ověření programu faciálního uvolnění s využitím faciálních míčků.
Úkoly práce:
Vypracovat rozbor odborné literatury (domácí, zahraniční autoři) na zadané téma.
Stanovení způsobu ověření cvičebního programu.
Provést výběr souboru pro ověření kompenzačního programu.
Charakteristika souboru.
Provést vstupní testování a následně vypracovat vhodný kompenzační program na podkladě metody Spirální stabilizace páteře.
Zavést kompenzační program do týdenního tréninkového plánu závodních plavců staršího dorostu po dobu minimálně 8 týdnů.
Provést výstupní testování (shodně se vstupním), zhodnotit účinnost kompenzačního programu.
Zpracování výsledků šetření a jejich diskuse.
Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
Problém: Podstatou teoreticko-didaktické práce je zpracovat kvalitní literární rešerši na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury a navrhnout soubor cviků pro děti mladšího školního věku zaměřeného na uvolňování fascií s využitím cvičební pomůcky fasciální míček. Cviky budou zpracovány podle didaktických zásad kompenzačních cvičení a zdravého pohybu s ohledem na specifika daného věku cvičenců.
Cíl práce: Sestavení a ověření programu faciálního uvolnění s využitím faciálních míčků.
Úkoly práce:
Vypracovat rozbor odborné literatury (domácí, zahraniční autoři) na zadané téma.
Stanovení způsobu ověření cvičebního programu.
Provést výběr souboru pro ověření kompenzačního programu.
Charakteristika souboru.
Provést vstupní testování a následně vypracovat vhodný kompenzační program na podkladě metody Spirální stabilizace páteře.
Zavést kompenzační program do týdenního tréninkového plánu závodních plavců staršího dorostu po dobu minimálně 8 týdnů.
Provést výstupní testování (shodně se vstupním), zhodnotit účinnost kompenzačního programu.
Zpracování výsledků šetření a jejich diskuse.
Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinu.
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, ? Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha.
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha.
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
Seznam doporučené literatury
Haladová, E., & Nechvátalová, L. (1997). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Hálková, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná]. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hošková, B., Matoušková, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. Praha: Karolinu.
Chrástka, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Janda, V. (1996). Funkční svalový test. Praha: Grada Publishing.
Kabelíková, K., & Vávrová, M. (1997). Cvičení k obnovení a udržení svalové rovnováhy (průprava ke správnému držení těla). Praha: Grada Publishing.
Kolář, P., Bitnar, P., Dyrhonová, O., Horáček, O., Kříž, J., Adámková, ? Zumrová, I. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
Kyralová, M., & Matoušková, M. (1995). Zdravotní TV, Sport pro všechny, Praha.
Kyralová, M., & Matoušová, M. (1995). Zdravotní TV, 2. část, Sport pro všechny, Praha.
Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
Lewit, K. (2003). Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. Praha: Sdělovací technika.
Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
Véle, F. (2006). Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jedná se o práci teoreticko didaktické povahy. Posluchačka prezentovala cíl, úkoly, metody, předmět a závěry práce. Prezentovala též ukázky navrženého souboru cviků. Komise konstatovala velmi dobrou úroveň a minimum formálních chyb.