Bakalářská práce je zaměřena na práci s technikami a zásadami duševní hygieny studentů
učitelství. Práce je členěna do teoretické a praktické části. V teoretické části je věnována
pozornost definici psychohygieny, náročnosti vysokoškolského studia, zvládání emočně
náročných chvil, time managementu a syndromu vyhoření. Praktická část přináší výsledky
z kvalitativního výzkumu, které vychází z analýzy rozhovorů se 7 studenty Pedagogické
fakulty Jihočeské univerzity. Cílem šetření je zmapovat a popsat, jak studenti učitelství
zvládají náročné situace během studia a jak aplikují metody psychohygieny. Výsledky
šetření jsou porovnány s již provedenými výzkumy na dané téma. Z praktické části vychází
doporučení, které by studentům vzdělávajícím se v oboru pedagogiky, mohlo zjednodušit
práci s psychickým zdravím a usnadnit adaptaci na vysokoškolské studium.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on working with the techniques and principles of mental
hygiene of students teachers. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the
theoretical part attention is paid to the definition of psychological hygiene, the demands of
university studies, coping with emotionally demanding moments, time management and
burnout syndrome. The practical part presents the results of qualitative research based on the
analysis of interviews with 7 students of the Faculty of Education of the University of South
Bohemia. The aim of the investigation is to map and describe how students of teaching
manage challenging situations during their studies and how they apply psychohygiene
methods. The results of the investigation are compared with previous research on the topic.
From the practical part, a recommendation is made that could simplify the work with mental
health and facilitate the adaptation to university studies for students studying in the field of
education.
Klíčová slova
Psychohygiena, studenti učitelství, studium vysoké školy, time management, syndrom
vyhoření, stres, prevence
Klíčová slova v angličtině
Psychohygiene, students of teaching, college studies, time management, burnout syndrome,
stress, prevention
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na práci s technikami a zásadami duševní hygieny studentů
učitelství. Práce je členěna do teoretické a praktické části. V teoretické části je věnována
pozornost definici psychohygieny, náročnosti vysokoškolského studia, zvládání emočně
náročných chvil, time managementu a syndromu vyhoření. Praktická část přináší výsledky
z kvalitativního výzkumu, které vychází z analýzy rozhovorů se 7 studenty Pedagogické
fakulty Jihočeské univerzity. Cílem šetření je zmapovat a popsat, jak studenti učitelství
zvládají náročné situace během studia a jak aplikují metody psychohygieny. Výsledky
šetření jsou porovnány s již provedenými výzkumy na dané téma. Z praktické části vychází
doporučení, které by studentům vzdělávajícím se v oboru pedagogiky, mohlo zjednodušit
práci s psychickým zdravím a usnadnit adaptaci na vysokoškolské studium.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on working with the techniques and principles of mental
hygiene of students teachers. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the
theoretical part attention is paid to the definition of psychological hygiene, the demands of
university studies, coping with emotionally demanding moments, time management and
burnout syndrome. The practical part presents the results of qualitative research based on the
analysis of interviews with 7 students of the Faculty of Education of the University of South
Bohemia. The aim of the investigation is to map and describe how students of teaching
manage challenging situations during their studies and how they apply psychohygiene
methods. The results of the investigation are compared with previous research on the topic.
From the practical part, a recommendation is made that could simplify the work with mental
health and facilitate the adaptation to university studies for students studying in the field of
education.
Klíčová slova
Psychohygiena, studenti učitelství, studium vysoké školy, time management, syndrom
vyhoření, stres, prevence
Klíčová slova v angličtině
Psychohygiene, students of teaching, college studies, time management, burnout syndrome,
stress, prevention
Zásady pro vypracování
Pro učitelskou profesi je osvojení si zásad psychohygieny důležitou součástí profesního rozvoje. Tato bakalářská práce se zabývá tématem psychohygieny z pohledu studentů učitelství. Teoretická část se bude zabývat popisem psychohygieny a toho, co je s ní spjato. Práce se bude věnovat i time-managementu, který je její nedílnou součástí. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké zásady a techniky využívají studenti učitelství v rámci psychohygieny a jak efektivně zvládají náročné situace během studia. Praktická část bude zpracována formou kvalitativního výzkumu. Pro získání dat budou využity polostrukturované rozhovory se studenty učitelství, které budou následně analyzovány a zpracovány dle zásad kvalitativní metodologie.
Zásady pro vypracování
Pro učitelskou profesi je osvojení si zásad psychohygieny důležitou součástí profesního rozvoje. Tato bakalářská práce se zabývá tématem psychohygieny z pohledu studentů učitelství. Teoretická část se bude zabývat popisem psychohygieny a toho, co je s ní spjato. Práce se bude věnovat i time-managementu, který je její nedílnou součástí. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké zásady a techniky využívají studenti učitelství v rámci psychohygieny a jak efektivně zvládají náročné situace během studia. Praktická část bude zpracována formou kvalitativního výzkumu. Pro získání dat budou využity polostrukturované rozhovory se studenty učitelství, které budou následně analyzovány a zpracovány dle zásad kvalitativní metodologie.
Seznam doporučené literatury
Adair, J., E. (2004). Hospodaření s časem. Praha: Alfa Publishing.\\
Bedrnová, E. (1999) Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna.\\
Caunt, J. (2001). Time Management: jak hospodařit s časem. Praha: Computer Press.\\
Covey, S., R. (2011). 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press.\\
Gruber, D. (2004). Time Management: rady a tipy jak efektivně hospodařit s časem. Praha: Management Press.\\
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.\\
Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. \\
Ludwig, P. (2019). Konec prokrastinace: jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil.\\
Pacovský, P. (2006) Člověk a čas: Time Management IV. generace. Praha: Grada.\\
Smetáčková, I., Štěch, S., a kol. (2020). Učitelské vyhoření. Proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál.\\
Švamberk, Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Adair, J., E. (2004). Hospodaření s časem. Praha: Alfa Publishing.\\
Bedrnová, E. (1999) Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. Praha: Fortuna.\\
Caunt, J. (2001). Time Management: jak hospodařit s časem. Praha: Computer Press.\\
Covey, S., R. (2011). 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Praha: Management Press.\\
Gruber, D. (2004). Time Management: rady a tipy jak efektivně hospodařit s časem. Praha: Management Press.\\
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.\\
Křivohlavý, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. \\
Ludwig, P. (2019). Konec prokrastinace: jak přestat odkládat a začít žít naplno. Brno: Jan Melvil.\\
Pacovský, P. (2006) Člověk a čas: Time Management IV. generace. Praha: Grada.\\
Smetáčková, I., Štěch, S., a kol. (2020). Učitelské vyhoření. Proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál.\\
Švamberk, Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.