Diplomová práce se zabývá problematikou integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. Teoretická část je zaměřena na pojem integrace jako takový, její formy, vývoj integrovaného vzdělávání v České republice i v zahraničí a legislativou vztahující se k integraci. Dále se věnuje podmínkám nutným k realizaci školní integrace a dalším faktorům ovlivňujícím její úspěšnost.
Praktická část zahrnuje provedený výzkum. Cílem bylo zjistit aktuální problémy integrace z pohledu ředitelů základních škol, učitelů 1. stupně a rodičů integrovaných dětí. K tomuto účelu bylo použito dotazníkové šetření, které proběhlo na 17 základních školách a jehož výsledky jsou v práci prezentovány a zhodnoceny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with integration of children with special education needs into the common primary schools. The theoretical part is focused on phenomenon “integration“, its types, evolution of integrated education in the Czech Republic and abroad, and integration legislature. Further the conditions necessary for realisation of school integration and other factors influencing its success are discussed.
The practical part involves a performed research. The aim was to find out the actual problems of integration from point of view of the following people: directors of primary school, infant school teachers and parents of integrated children. To obtain these data the questionnaire research was used, which was done on 17 primary schools. The results of this research are presented and finally discussed in this thesis.
Klíčová slova
integrace, vzdělávání, handicap, žák, škola, rodina
Klíčová slova v angličtině
integration, education, handicap, pupil, school, family
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. Teoretická část je zaměřena na pojem integrace jako takový, její formy, vývoj integrovaného vzdělávání v České republice i v zahraničí a legislativou vztahující se k integraci. Dále se věnuje podmínkám nutným k realizaci školní integrace a dalším faktorům ovlivňujícím její úspěšnost.
Praktická část zahrnuje provedený výzkum. Cílem bylo zjistit aktuální problémy integrace z pohledu ředitelů základních škol, učitelů 1. stupně a rodičů integrovaných dětí. K tomuto účelu bylo použito dotazníkové šetření, které proběhlo na 17 základních školách a jehož výsledky jsou v práci prezentovány a zhodnoceny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with integration of children with special education needs into the common primary schools. The theoretical part is focused on phenomenon “integration“, its types, evolution of integrated education in the Czech Republic and abroad, and integration legislature. Further the conditions necessary for realisation of school integration and other factors influencing its success are discussed.
The practical part involves a performed research. The aim was to find out the actual problems of integration from point of view of the following people: directors of primary school, infant school teachers and parents of integrated children. To obtain these data the questionnaire research was used, which was done on 17 primary schools. The results of this research are presented and finally discussed in this thesis.
Klíčová slova
integrace, vzdělávání, handicap, žák, škola, rodina
Klíčová slova v angličtině
integration, education, handicap, pupil, school, family
Zásady pro vypracování
Zaměření diplomové práce je možno specifikovat jako snahu přispět ke zmapování stávajících podmínek pro integrovaný způsob výchovy a vzdělávání handicapovaných na našich základních školách.\\
Diplomantka se pokusí popsat a zhodnotit legislativní, administrativní, organizační a pedagogické aspekty školní integrace - stav, tendence, kvalitativní vývoj u nás ( popřípadě v komparaci s trendy v zahraničí ).\\
- k tomuto účelu bude realizováno dotazníkové šetření ( ředitelé škol, pedagogové I. a II. stupně základních škol, rodiče dětí intaktní populace, rodiče dětí handicapovaných ).\\
Na základě analýzy získaných dat bude autorka diplomové práce formulovat silné a slabé stránky současného integrovaného způsobu výchovy a vzdělávání a zváží případné návrhy, které by směřovaly k naplňování potřeb dětí.
Zásady pro vypracování
Zaměření diplomové práce je možno specifikovat jako snahu přispět ke zmapování stávajících podmínek pro integrovaný způsob výchovy a vzdělávání handicapovaných na našich základních školách.\\
Diplomantka se pokusí popsat a zhodnotit legislativní, administrativní, organizační a pedagogické aspekty školní integrace - stav, tendence, kvalitativní vývoj u nás ( popřípadě v komparaci s trendy v zahraničí ).\\
- k tomuto účelu bude realizováno dotazníkové šetření ( ředitelé škol, pedagogové I. a II. stupně základních škol, rodiče dětí intaktní populace, rodiče dětí handicapovaných ).\\
Na základě analýzy získaných dat bude autorka diplomové práce formulovat silné a slabé stránky současného integrovaného způsobu výchovy a vzdělávání a zváží případné návrhy, které by směřovaly k naplňování potřeb dětí.
Seznam doporučené literatury
Jesenský,J.: Prostor pro integraci. Praha, Comenia Consult, 1993.\\
Jesenský,J. a kol.: Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha, Karolinum , 1995.\\
Jesenský,J. : Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové, Gaudeamus 2000.\\
Michalík,J. : Právní postavení handicapovaných občanů. Olomouc, 1995.\\
Michalík,J.: Šloská integrace dětí s postižením. Olomouc, 1999.\\
Pipeková,j. a kol. : Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.
Seznam doporučené literatury
Jesenský,J.: Prostor pro integraci. Praha, Comenia Consult, 1993.\\
Jesenský,J. a kol.: Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha, Karolinum , 1995.\\
Jesenský,J. : Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové, Gaudeamus 2000.\\
Michalík,J. : Právní postavení handicapovaných občanů. Olomouc, 1995.\\
Michalík,J.: Šloská integrace dětí s postižením. Olomouc, 1999.\\
Pipeková,j. a kol. : Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.