Práce se zabývá vývojem reci s ohledem na jednotlivé jazykové roviny. Podrobneji
se zameruje na rovinu lexikálne sémantickou, tedy na slovní zásobu u detí
v jednotlivých vekových období, nejvíce se práce venuje úrovni slovní zásoby detí na
pocátku 1. rocníku ZŠ. Výzkumná sonda byla provádena na zacátku školního roku na
dvou základních školách, zjištuje stav slovní zásoby žáku v 1. rocníku. Dále jsou
srovnáváni chlapci a dívky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis pursue speech development in separate language plane. It is focusing
in more detail on lexikal semantic plane, i.e. word-stock by children in separate age
period. The emphasis gives on vocabulary level standard of children at the biginning
of the first class primary school. The sato determinare the vocabulary level ck at the
biginning of the first class primary school with the assistence of experimantal sond
in two primary schools and it contains the comparison beetwen two primary schools.
It contains methods to learn and games.
Klíčová slova
Slovní zásoba, úroveň řeči, vývoj řeči
Klíčová slova v angličtině
Word-stock,vocabulary level
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vývojem reci s ohledem na jednotlivé jazykové roviny. Podrobneji
se zameruje na rovinu lexikálne sémantickou, tedy na slovní zásobu u detí
v jednotlivých vekových období, nejvíce se práce venuje úrovni slovní zásoby detí na
pocátku 1. rocníku ZŠ. Výzkumná sonda byla provádena na zacátku školního roku na
dvou základních školách, zjištuje stav slovní zásoby žáku v 1. rocníku. Dále jsou
srovnáváni chlapci a dívky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis pursue speech development in separate language plane. It is focusing
in more detail on lexikal semantic plane, i.e. word-stock by children in separate age
period. The emphasis gives on vocabulary level standard of children at the biginning
of the first class primary school. The sato determinare the vocabulary level ck at the
biginning of the first class primary school with the assistence of experimantal sond
in two primary schools and it contains the comparison beetwen two primary schools.
It contains methods to learn and games.
Klíčová slova
Slovní zásoba, úroveň řeči, vývoj řeči
Klíčová slova v angličtině
Word-stock,vocabulary level
Zásady pro vypracování
Úspěšnost žáka první třídy, zejména ve čtení, se odvíjí od dostatečně bohaté slovní zásoby a od komunikačních dovedností. Proto diplomantka v teoretické části práce pojedná o vývoji řeči v jednotlivých jazykových rovinách, s důrazem na rovinu lexikálně sémantickou, tj. slovní zásobu u dětí v jednotlivých věkových období. Podrobněji se zaměří zejména na úroveň komunikační dovednosti při vstupu do základní školy.\\
V praktické části práce vyšetří diplomantka žáky prvních tříd na začátku školního roku (tj.
V září) pomocí testu Jaroslava Jiráska Test verbálního myšlení a zjistí dovednost vyprávění žáků podle dějového obrázku (dle vlastního výběru). Výsledky statisticky zpracuje a srovná s údaji uváděnými v literatuře a s požadavky školy na úroveň komunikační dovednosti u žáků. Srovná také úroveň těchto chlapců a dívek.
Zásady pro vypracování
Úspěšnost žáka první třídy, zejména ve čtení, se odvíjí od dostatečně bohaté slovní zásoby a od komunikačních dovedností. Proto diplomantka v teoretické části práce pojedná o vývoji řeči v jednotlivých jazykových rovinách, s důrazem na rovinu lexikálně sémantickou, tj. slovní zásobu u dětí v jednotlivých věkových období. Podrobněji se zaměří zejména na úroveň komunikační dovednosti při vstupu do základní školy.\\
V praktické části práce vyšetří diplomantka žáky prvních tříd na začátku školního roku (tj.
V září) pomocí testu Jaroslava Jiráska Test verbálního myšlení a zjistí dovednost vyprávění žáků podle dějového obrázku (dle vlastního výběru). Výsledky statisticky zpracuje a srovná s údaji uváděnými v literatuře a s požadavky školy na úroveň komunikační dovednosti u žáků. Srovná také úroveň těchto chlapců a dívek.
Seznam doporučené literatury
Lechta,V. a kol.:Terapie narušené komunikační schopnosti. Portál, Praha, 2000.\\
Škodová, E. : Řeč a komunikace v předškolním věku. In: Mateřská škola od A do Z. RAABE, Praha 1997.\\
Mikulajová, M.: Heidelberský test rečového vývinu. Psychológia a patopsychológia dieťatˇa,30, 1995,3,s. 323-325.\\
Novák, A.: Vývoj dětské řeči. Unitisk, Praha 1999.\\
Vygotskij,L.S.: Myšlení a řeč. SPN, Praha 1970.\\
Vágnerová, M..: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000.
Seznam doporučené literatury
Lechta,V. a kol.:Terapie narušené komunikační schopnosti. Portál, Praha, 2000.\\
Škodová, E. : Řeč a komunikace v předškolním věku. In: Mateřská škola od A do Z. RAABE, Praha 1997.\\
Mikulajová, M.: Heidelberský test rečového vývinu. Psychológia a patopsychológia dieťatˇa,30, 1995,3,s. 323-325.\\
Novák, A.: Vývoj dětské řeči. Unitisk, Praha 1999.\\
Vygotskij,L.S.: Myšlení a řeč. SPN, Praha 1970.\\
Vágnerová, M..: Vývojová psychologie. Portál, Praha 2000.