Cílem předkládané práce je analýzou politických pamfletů a esejí rekonstruovat veřejnou debatu kritizující otroctví v Británii a v jejích severoamerických koloniích z období několika málo let předcházejících americkou revoluci. Po úvodním nastínění ideových východisek britských kritických postojů k otroctví v 18. století následuje analýza čtyř petic massachusettských černošských otroků za vlastní svobodu z let 1773 až 1777. Další tři kapitoly jsou věnovány analýzám tří textů od tří významných aktivistů aboličního hnutí. Prvním je pamflet z roku 1773 An Address to the Inhabitants of the British Settlements, on the Slavery of the Negroes in America od amerického lékaře a politika z Philadelphie Benjamina Rushe. Dále pamflet z roku 1774 Thoughts Upon Slavery zakladatele metodistického hnutí Johna Wesleyho. Nakonec esej z roku 1775 African Slavery in America, která byla dlouho chybně připisována Thomasi Painovi. Ve skutečnosti byl ale jejím autorem kongregacionalistický duchovní a teolog z Rhode Islandu Samuel Hopkins. Každé ze tří analýz politických pamfletů předchází biografická část sledující vývoj kritických názorů na otroctví jejich autorů zpracovaná především na základě edic jejich osobní korespondence, deníků a pamětních spisů a také starších životopisných prací. Závěr pak srovnává výsledky analýz pamfletů.
Anotace v angličtině
By analysis of political pamphlets and essays, hereby presented undergraduate thesis aims to reconstruct the anti-slavery debate that took place in Britain and her North American colonies in the years preceding the American Revolution. After outlining the sources of the British anti-slavery thought of the 18th century follows an analysis of four petitions of black slaves who petitioned for their own freedom in Massachusetts between the years 1773 and 1777. Next three chapters analyse three texts from three important anti-slavery activists of their day. Firstly, a pamphlet from 1773 named An Address to the Inhabitants of the British Settlements, on the Slavery of the Negroes in America by American physician and politician from Philadelphia Benjamin Rush. Secondly, a pamphlet published in 1774 called Thoughts Upon Slavery by the founder of the methodist movement John Wesley. And lastly, an essay from the year 1775 African Slavery in America, which has for a long time been incorrectly attributed to Thomas Paine but was penned by a congregational pastor and theologian from Rhode Island Samuel Hopkins. Each of the
three analyses is introduced by a biographical passage based mainly on published personal correspondence, journals and diaries and memoirs of the respective authors as well
as various biographies. Biographical passages pursue the development of personal anti-slavery thought of chosen authors. The conclusion of the thesis compares the results of the analyses of the pamphlets.
Klíčová slova
kritika otroctví, americká revoluce, otroctví, trans-atlantický obchod s otroky, abolicionismus, Benjamin Rush, John Wesley, Samuel Hopkins, Thomas Paine
Klíčová slova v angličtině
anti-slavery thought, American Revolution, slavery, trans-atlantic slave trade, abolition, Benjamin Rush, John Wesley, Samuel Hopkins, Thomas Paine
Rozsah průvodní práce
109 s. (39370 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předkládané práce je analýzou politických pamfletů a esejí rekonstruovat veřejnou debatu kritizující otroctví v Británii a v jejích severoamerických koloniích z období několika málo let předcházejících americkou revoluci. Po úvodním nastínění ideových východisek britských kritických postojů k otroctví v 18. století následuje analýza čtyř petic massachusettských černošských otroků za vlastní svobodu z let 1773 až 1777. Další tři kapitoly jsou věnovány analýzám tří textů od tří významných aktivistů aboličního hnutí. Prvním je pamflet z roku 1773 An Address to the Inhabitants of the British Settlements, on the Slavery of the Negroes in America od amerického lékaře a politika z Philadelphie Benjamina Rushe. Dále pamflet z roku 1774 Thoughts Upon Slavery zakladatele metodistického hnutí Johna Wesleyho. Nakonec esej z roku 1775 African Slavery in America, která byla dlouho chybně připisována Thomasi Painovi. Ve skutečnosti byl ale jejím autorem kongregacionalistický duchovní a teolog z Rhode Islandu Samuel Hopkins. Každé ze tří analýz politických pamfletů předchází biografická část sledující vývoj kritických názorů na otroctví jejich autorů zpracovaná především na základě edic jejich osobní korespondence, deníků a pamětních spisů a také starších životopisných prací. Závěr pak srovnává výsledky analýz pamfletů.
Anotace v angličtině
By analysis of political pamphlets and essays, hereby presented undergraduate thesis aims to reconstruct the anti-slavery debate that took place in Britain and her North American colonies in the years preceding the American Revolution. After outlining the sources of the British anti-slavery thought of the 18th century follows an analysis of four petitions of black slaves who petitioned for their own freedom in Massachusetts between the years 1773 and 1777. Next three chapters analyse three texts from three important anti-slavery activists of their day. Firstly, a pamphlet from 1773 named An Address to the Inhabitants of the British Settlements, on the Slavery of the Negroes in America by American physician and politician from Philadelphia Benjamin Rush. Secondly, a pamphlet published in 1774 called Thoughts Upon Slavery by the founder of the methodist movement John Wesley. And lastly, an essay from the year 1775 African Slavery in America, which has for a long time been incorrectly attributed to Thomas Paine but was penned by a congregational pastor and theologian from Rhode Island Samuel Hopkins. Each of the
three analyses is introduced by a biographical passage based mainly on published personal correspondence, journals and diaries and memoirs of the respective authors as well
as various biographies. Biographical passages pursue the development of personal anti-slavery thought of chosen authors. The conclusion of the thesis compares the results of the analyses of the pamphlets.
Klíčová slova
kritika otroctví, americká revoluce, otroctví, trans-atlantický obchod s otroky, abolicionismus, Benjamin Rush, John Wesley, Samuel Hopkins, Thomas Paine
Klíčová slova v angličtině
anti-slavery thought, American Revolution, slavery, trans-atlantic slave trade, abolition, Benjamin Rush, John Wesley, Samuel Hopkins, Thomas Paine
Zásady pro vypracování
V souvislosti s aktuálními změnami v pohledu na dějiny rané americké republiky se znovu otevírá i otázka otroctví, jež byla české historiografii dříve nahlížena pod ideologickým úhlem a zpracovávána na základě parafrází prací amerických komunistických historiků (William Z. Foster, Herbert Aptheker). V těchto pracích se často zapomnělo na to, že otrokářství se stalo předmětem kritiky již v době americké revoluce. Tématem bakalářské práce bude rekonstruovat tuto debatu, která vedla k zákazu obchodu s otroky a zrušení otrokářství v severních státech USA. Po nastínění kontextu, v němž budou zohledněny role abolicionistických společností a petice samotných otroků, se autor zaměří na tři dobové autory, jejichž dobové texty bude interpretovat. Bude to spis African Slavery in America připisovaný Thomasi Painovi, dále kritické spisy lékaře Benjamina Rushe a kritika vyslovená metodistou Johnem Wesleyem. Cílem bude objasnit užitou argumentaci a v závěru zhodnotit jejich význam pro reálné změny poměrů.
Zásady pro vypracování
V souvislosti s aktuálními změnami v pohledu na dějiny rané americké republiky se znovu otevírá i otázka otroctví, jež byla české historiografii dříve nahlížena pod ideologickým úhlem a zpracovávána na základě parafrází prací amerických komunistických historiků (William Z. Foster, Herbert Aptheker). V těchto pracích se často zapomnělo na to, že otrokářství se stalo předmětem kritiky již v době americké revoluce. Tématem bakalářské práce bude rekonstruovat tuto debatu, která vedla k zákazu obchodu s otroky a zrušení otrokářství v severních státech USA. Po nastínění kontextu, v němž budou zohledněny role abolicionistických společností a petice samotných otroků, se autor zaměří na tři dobové autory, jejichž dobové texty bude interpretovat. Bude to spis African Slavery in America připisovaný Thomasi Painovi, dále kritické spisy lékaře Benjamina Rushe a kritika vyslovená metodistou Johnem Wesleyem. Cílem bude objasnit užitou argumentaci a v závěru zhodnotit jejich význam pro reálné změny poměrů.
Seznam doporučené literatury
Prameny
Herbert Aptheker (ed.), A Documentary History of the Negro People in the United States, sv. I, New York 1951.
Willie Lee Rose (ed.) A Documentary History of Slavery in North America, New York 1976.
Benjamin Rush, Essays, New York 1988.
John Wesley, A Collection of Religious Tracts, Philadelphia 1773.
Sekundární práce
Ira Berlin, Many Thousands Gone, Cambridge, Mass, 1998.
David Brion Davis, Inhuman Bondage. The Rise and Fall of Slavery in the New World, New York 2006.
William Z. Foster, The Negro People in American History, New York 1954.
Don Fehrenbacher, The Slaveholding Republic, New York 2011.
Benjamin Quarles, The Negro in the American Revolution, Chapel Hill 1996.
Seznam doporučené literatury
Prameny
Herbert Aptheker (ed.), A Documentary History of the Negro People in the United States, sv. I, New York 1951.
Willie Lee Rose (ed.) A Documentary History of Slavery in North America, New York 1976.
Benjamin Rush, Essays, New York 1988.
John Wesley, A Collection of Religious Tracts, Philadelphia 1773.
Sekundární práce
Ira Berlin, Many Thousands Gone, Cambridge, Mass, 1998.
David Brion Davis, Inhuman Bondage. The Rise and Fall of Slavery in the New World, New York 2006.
William Z. Foster, The Negro People in American History, New York 1954.
Don Fehrenbacher, The Slaveholding Republic, New York 2011.
Benjamin Quarles, The Negro in the American Revolution, Chapel Hill 1996.