ANOTACE
Diplomová práce je zaměřena na problematiku specifických poruch učení u žáků na 1. stupni ZŠ.
Práce je rozdělena do tří částí. V teoretické části je nastíněna problematika specifických poruch učení, především dysgrafie a dysortografie. Diplomová práce je zaměřena především na diagnostiku SPU, možnosti reedukace a kompenzace těchto poruch.
Druhá část diplomové práce analyzuje počet žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ a zjišťuje míru informovanosti učitelů o problematice specifických poruch učení.
Třetí část diplomové práce je část praktická. Pro potřeby učitelů byl sestaven zásobník námětů pro práci s dysgrafickými a dysortografickými žáky a vytvořen přehled vhodných publikací zaměřených na nápravu specifických poruch učení.
Cílem diplomové práce bylo analyzovat počet dětí se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ a zjistit míru informovanosti učitelů o této problematice.
Práce je doložena řadou tabulek a grafů, včetně rozsáhlého přílohového materiálu.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
Our thesis is focused on the problems of pupils‘ learning disorders at primary school.
Our thesis is divided into three parts. In the theoretic one we outline problems of learning disorders, especially dysgraphia and dysorthographia. We focus especially on diagnostics and opportunities for remedy and compensation of these learning disorders.
The second part analyses the number of pupils with learning disorders at primary school and determinates the level of teacher awareness of these problems of pupils‘ learning disorders.
The third part of out thesis is the practical one. There was made the list of suggestions of work with pupils with learning disorders and we find suitable publications focused on the remedy of learning disorders.
The aim of our thesis is to analyse the number of pupils with learning disorders at primary school and to find the extent of teachers‘ awareness of these problems.
The thesis is documented with number of charts and graphs including supplementory material.
Klíčová slova
SPU, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie
Klíčová slova v angličtině
learning disorders
Rozsah průvodní práce
153 s, 15 s. obr. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
ANOTACE
Diplomová práce je zaměřena na problematiku specifických poruch učení u žáků na 1. stupni ZŠ.
Práce je rozdělena do tří částí. V teoretické části je nastíněna problematika specifických poruch učení, především dysgrafie a dysortografie. Diplomová práce je zaměřena především na diagnostiku SPU, možnosti reedukace a kompenzace těchto poruch.
Druhá část diplomové práce analyzuje počet žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ a zjišťuje míru informovanosti učitelů o problematice specifických poruch učení.
Třetí část diplomové práce je část praktická. Pro potřeby učitelů byl sestaven zásobník námětů pro práci s dysgrafickými a dysortografickými žáky a vytvořen přehled vhodných publikací zaměřených na nápravu specifických poruch učení.
Cílem diplomové práce bylo analyzovat počet dětí se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ a zjistit míru informovanosti učitelů o této problematice.
Práce je doložena řadou tabulek a grafů, včetně rozsáhlého přílohového materiálu.
Anotace v angličtině
ANNOTATION
Our thesis is focused on the problems of pupils‘ learning disorders at primary school.
Our thesis is divided into three parts. In the theoretic one we outline problems of learning disorders, especially dysgraphia and dysorthographia. We focus especially on diagnostics and opportunities for remedy and compensation of these learning disorders.
The second part analyses the number of pupils with learning disorders at primary school and determinates the level of teacher awareness of these problems of pupils‘ learning disorders.
The third part of out thesis is the practical one. There was made the list of suggestions of work with pupils with learning disorders and we find suitable publications focused on the remedy of learning disorders.
The aim of our thesis is to analyse the number of pupils with learning disorders at primary school and to find the extent of teachers‘ awareness of these problems.
The thesis is documented with number of charts and graphs including supplementory material.
Klíčová slova
SPU, specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie
Klíčová slova v angličtině
learning disorders
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na problematiku utváření především písařských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení v 1. ročníku ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v odborné literatuře.
V teoretické části práce bude analyzována problematika psaní a specifikovány otázky počátečního vyučování se zaměřením na žáky dysgrafické a dysortografické.\\
Bude analyzováno současné pojetí práce s těmito žáky, budou nastíněny různé formy a metody práce, modelové přístupy i efektivní metodická řízení vyučovacího procesu.\\
Cílem experimentálního výzkumu v 1. ročnících ZŠ bude zjištění počtu dys- žáků (na základě informací učitele a pracovníků PPP), nastíněna řízená práce v hodinách, analýza způsobů výuky a práce se žáky.\\
Součástí práce bude vytvoření zásobníku námětů pro práci s žáky dysgrafickými a dysortografickými.
Práce bude doložena rozsáhlým a návodným přílohovým materiálem.\\
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.\\
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na problematiku utváření především písařských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení v 1. ročníku ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v odborné literatuře.
V teoretické části práce bude analyzována problematika psaní a specifikovány otázky počátečního vyučování se zaměřením na žáky dysgrafické a dysortografické.\\
Bude analyzováno současné pojetí práce s těmito žáky, budou nastíněny různé formy a metody práce, modelové přístupy i efektivní metodická řízení vyučovacího procesu.\\
Cílem experimentálního výzkumu v 1. ročnících ZŠ bude zjištění počtu dys- žáků (na základě informací učitele a pracovníků PPP), nastíněna řízená práce v hodinách, analýza způsobů výuky a práce se žáky.\\
Součástí práce bude vytvoření zásobníku námětů pro práci s žáky dysgrafickými a dysortografickými.
Práce bude doložena rozsáhlým a návodným přílohovým materiálem.\\
Součástí diplomové práce bude i její anotace v anglickém jazyce.\\
Seznam doporučené literatury
Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha, Portál 1994.\\
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.\\
Pokorná, V.: Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha, BLUG 1994.\\
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.\\
Svobodová, J.: Metodika rozvoje grafomotoriky a počáteční psaní. Praha 1998.\\
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.\\
Seznam doporučené literatury
Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha, Portál 1994.\\
Pipeková, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido 1998.\\
Pokorná, V.: Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha, BLUG 1994.\\
Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, Portál 1997.\\
Svobodová, J.: Metodika rozvoje grafomotoriky a počáteční psaní. Praha 1998.\\
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.\\
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
-
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka seznámila členy komise s cílem a obsahem své práce. Velmi pěkně interpretovala závěry práce. Uspokojivě zodpověděla otázky členů komise. Vzhledem ke gramatickým chybám v textu hodnocena velmi dobře.