Bakalářská práce se zabývá výzkumnou otázkou možnosti využití volného času jako součást psychomotorického rozvoje dětí mladších tří let.
V rámci teoretické části jsou charakterizovány pojmy volného času, jako je například důležitost vlivu rodinného prostředí na utváření vztahu k volnému času u nejmenších dětí. Výchozí otázkou, kterou si bylo hned v úvodu nutné položit je problematika toho, zda a jak mladší děti vlastně volný čas vnímají a chápou. Součástí práce je dále popis věkových období: novorozenec, kojenec a batole. Práce charakterizuje i jejich smyslový a psychomotorický vývoj. Tato tři vývojová období zároveň tvoří cílové skupiny praktické části. Dále se práce zabývá definicí hry a jejím vývojem v různých fázích života dítěte.
V praktické části jsou zpracovány tři návrhy aktivit vhodných pro adekvátní psychomotorický vývoj dítěte ve volném čase.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the research issue of the possibility of leveraging free time as a part of psychomotor development of children under the age of three.
Within the theoretical part the notions of leisure time, such as the importance of the influence of the family environment on the formation of the relationship to free time in the smallest children are characterised. The question of whether and how younger children actually perceive and understand free time is the starting question that has to be asked in the introducing right now. The thesis also includes a description of age periods: newborn, infant and toddler. Bachelor thesis also characterizes their sensory and psychomotor development. At the same time, these three development periods form the target groups of the practical part. Furthermore the work deals with the definition of the game and its development at different stages of the child's life.
In the practical part three draft activities suitable for the adequate psychomotor development of the child in free time are processed.
Klíčová slova
batole, hra, kojenec, novorozenec, psychomotorický vývoj, smyslové vnímání, volný čas
Klíčová slova v angličtině
leisure time, psychomotor development, newborn, infant, toddler, game, sensory perception
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výzkumnou otázkou možnosti využití volného času jako součást psychomotorického rozvoje dětí mladších tří let.
V rámci teoretické části jsou charakterizovány pojmy volného času, jako je například důležitost vlivu rodinného prostředí na utváření vztahu k volnému času u nejmenších dětí. Výchozí otázkou, kterou si bylo hned v úvodu nutné položit je problematika toho, zda a jak mladší děti vlastně volný čas vnímají a chápou. Součástí práce je dále popis věkových období: novorozenec, kojenec a batole. Práce charakterizuje i jejich smyslový a psychomotorický vývoj. Tato tři vývojová období zároveň tvoří cílové skupiny praktické části. Dále se práce zabývá definicí hry a jejím vývojem v různých fázích života dítěte.
V praktické části jsou zpracovány tři návrhy aktivit vhodných pro adekvátní psychomotorický vývoj dítěte ve volném čase.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the research issue of the possibility of leveraging free time as a part of psychomotor development of children under the age of three.
Within the theoretical part the notions of leisure time, such as the importance of the influence of the family environment on the formation of the relationship to free time in the smallest children are characterised. The question of whether and how younger children actually perceive and understand free time is the starting question that has to be asked in the introducing right now. The thesis also includes a description of age periods: newborn, infant and toddler. Bachelor thesis also characterizes their sensory and psychomotor development. At the same time, these three development periods form the target groups of the practical part. Furthermore the work deals with the definition of the game and its development at different stages of the child's life.
In the practical part three draft activities suitable for the adequate psychomotor development of the child in free time are processed.
Klíčová slova
batole, hra, kojenec, novorozenec, psychomotorický vývoj, smyslové vnímání, volný čas
Klíčová slova v angličtině
leisure time, psychomotor development, newborn, infant, toddler, game, sensory perception
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se chci zabývat volným časem dětí do tří let. Základní výzkumná otázkou práce je: Jak využít volný čas k rozvoji psychomotorického vývoje dětí do tří let. V Teoretické části práce chci popsat definice volného času, psychomotorický vývoj dítěte, vývoj zraku a řeči dítěte. Dále se chci zabývat potřebami dítěte a jeho hrou . V teoretické části bych se chtěla zabývat i otázkou, jestli děti do tří let volný čas mají a jak ho případně přožívají. Jestli ano, měli by jsme už tak malé dítě učit jak trávit volný čas?
V praktické části chci popsat několik mnou navržených aktivit. Součástí praktické části bude i realizace těchto aktivit a fotografická dokumentace.
Zásady pro vypracování
Ve své bakalářské práci se chci zabývat volným časem dětí do tří let. Základní výzkumná otázkou práce je: Jak využít volný čas k rozvoji psychomotorického vývoje dětí do tří let. V Teoretické části práce chci popsat definice volného času, psychomotorický vývoj dítěte, vývoj zraku a řeči dítěte. Dále se chci zabývat potřebami dítěte a jeho hrou . V teoretické části bych se chtěla zabývat i otázkou, jestli děti do tří let volný čas mají a jak ho případně přožívají. Jestli ano, měli by jsme už tak malé dítě učit jak trávit volný čas?
V praktické části chci popsat několik mnou navržených aktivit. Součástí praktické části bude i realizace těchto aktivit a fotografická dokumentace.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin a Milena DOKOUPILOVÁ. Vývoj dítěte do jednoho roku: jak to vidí lékař a jak táta. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3699-0.
GREGORA, Martin a Jana KROPÁČKOVÁ. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5085-9.
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Vývoj a výchova děťátka do dvou let: psychomotorický vývoj. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3304-3.
LAZZARI, Simona. Vývoj dítěte v 1.-3. roce. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3734-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin a Milena DOKOUPILOVÁ. Vývoj dítěte do jednoho roku: jak to vidí lékař a jak táta. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3699-0.
GREGORA, Martin a Jana KROPÁČKOVÁ. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5085-9.
SOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Vývoj a výchova děťátka do dvou let: psychomotorický vývoj. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3304-3.
LAZZARI, Simona. Vývoj dítěte v 1.-3. roce. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3734-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
LANGMEIER, Josef; KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.