Současný stav: Potřeba bezpečí a jistoty je jednou ze základních potřeb novorozence. Úlohou dětských sester je zhodnotit potřebu edukace matek v oblasti bezpečné péče o novorozence a v případě potřeby vhodnou metodou matku proškolit.
Cílem výzkumného šetření bylo vyhodnotit znalosti matek o bezpečné péči o novorozence v domácím prostředí.
Metodika: Byla zvolena kvantitativní metoda výzkumu technikou nestandardizovaných dotazníků. Výběr respondentek byl záměrný. Výzkumný soubor tvořily matky fyziologických novorozenců (N=300), které porodily v Nemocnici Jablonec nad Nisou v období od 15. 11. 2020 do 30. 1. 2021.
Výsledky: Přibližně polovina oslovených matek (52 %) uvedla, že přínosem poporodního bondingu je podpora tvorby mateřského mléka. Pouze 45 % matek uvedlo, že si myje ruce déle než 30 sekund a všech šest doporučených kroků mytí rukou dodržuje méně než pětina oslovených matek. Méně než polovina matek (45 %) považuje za rizikový faktor SIDS spánek dítěte na boku nebo na bříšku. Více než polovina matek (60 %) znala správný postup resuscitace kojence. Matky ve věku 18 až 25 let statisticky významně častěji než matky ve vyšší věkové kategorii uváděly chybné odpovědi na otázky zaměřující se na KPR u novorozence (p = 0,035). Matky, které byly po porodu hospitalizovány více jak 72 hodin statisticky významně častěji než matky, které byly hospitalizovány kratší dobu, uváděly vyšší spokojenost s edukací v péči o prsa (p = 0,029). Matky se základním vzděláním statisticky významně častěji než ostatní matky s vyšším vzděláním uváděly chybné odpovědi v otázkách zaměřujících se na manipulaci s dítětem na přebalovacím pultu (p = 0,046). Matky se čtvrtým dítětem statisticky významně častěji než matky s menším počtem dětí uváděly správné odpovědi na otázku, zda jsou puchýře projevem omfalitidy (p = 0,014).
Závěr a využití pro praxi: Na základě výsledků byl vytvořen edukační materiál "S miminkem doma. Pár rad, které se hodí".
Anotace v angličtině
Current Status: The need of safety and security is one of the basic needs of a newborn. The nurses' role is to assess the level of education need in a newborn baby care and educate the mother accordingly, using a suitable method.
The aim of the research was to assess the level of knowledge of mothers in a newborn care safety in home environment.
Methodology: The study used quantitative method of research, using the technique of non-standardized survey. The selection of the respondents was intentional. The focus group were mothers of physiological newborns (N=300), that gave birth in Hospital in Jablonec nad Nisou between 15.11. 2020 and 30.1.2021.
Results: Approximately half of the respondents (52 %) claimed that the benefit of postpartum bonding between a mother and her newborn is promotion of creation of breast milk. Only 45 % of respondents claimed that they wash their hands longer than 30 seconds and less than 1/5 of all respondents follow all six steps of proper hand washing. Less than half of the respondents (45 %) consider sleeping position on stomach or side of a newborn as a risk factor of SIDS. More than half of the respondents (60 %) knew how to resuscitate a newborn. The share of mothers in age category between 18-25 who answered wrong questions asking about CPR of a newborn was statistically significantly greater (p = 0,035) than share of mothers in higher age category. Respondents whose postpartum hospitalization lasted more than 72 hours claimed greater satisfaction with education in breast care statistically significantly more often (p = 0,029) than mothers hospitalized for shorter time. Respondents with primary level of education answered wrong questions asking about manipulation with a baby on a changing table statistically significantly more often (p = 0,046) than mothers with higher levels of education. Mothers having a fourth baby answered correctly question if blisters are a symptom of omphalitis, statistically significantly more often than mothers with less children (p = 0,014).
Conclusion and Utilisation in Practice: Based on results of the research was created educational material "At Home with a Newborn Baby. A Few Handy Tips".
Současný stav: Potřeba bezpečí a jistoty je jednou ze základních potřeb novorozence. Úlohou dětských sester je zhodnotit potřebu edukace matek v oblasti bezpečné péče o novorozence a v případě potřeby vhodnou metodou matku proškolit.
Cílem výzkumného šetření bylo vyhodnotit znalosti matek o bezpečné péči o novorozence v domácím prostředí.
Metodika: Byla zvolena kvantitativní metoda výzkumu technikou nestandardizovaných dotazníků. Výběr respondentek byl záměrný. Výzkumný soubor tvořily matky fyziologických novorozenců (N=300), které porodily v Nemocnici Jablonec nad Nisou v období od 15. 11. 2020 do 30. 1. 2021.
Výsledky: Přibližně polovina oslovených matek (52 %) uvedla, že přínosem poporodního bondingu je podpora tvorby mateřského mléka. Pouze 45 % matek uvedlo, že si myje ruce déle než 30 sekund a všech šest doporučených kroků mytí rukou dodržuje méně než pětina oslovených matek. Méně než polovina matek (45 %) považuje za rizikový faktor SIDS spánek dítěte na boku nebo na bříšku. Více než polovina matek (60 %) znala správný postup resuscitace kojence. Matky ve věku 18 až 25 let statisticky významně častěji než matky ve vyšší věkové kategorii uváděly chybné odpovědi na otázky zaměřující se na KPR u novorozence (p = 0,035). Matky, které byly po porodu hospitalizovány více jak 72 hodin statisticky významně častěji než matky, které byly hospitalizovány kratší dobu, uváděly vyšší spokojenost s edukací v péči o prsa (p = 0,029). Matky se základním vzděláním statisticky významně častěji než ostatní matky s vyšším vzděláním uváděly chybné odpovědi v otázkách zaměřujících se na manipulaci s dítětem na přebalovacím pultu (p = 0,046). Matky se čtvrtým dítětem statisticky významně častěji než matky s menším počtem dětí uváděly správné odpovědi na otázku, zda jsou puchýře projevem omfalitidy (p = 0,014).
Závěr a využití pro praxi: Na základě výsledků byl vytvořen edukační materiál "S miminkem doma. Pár rad, které se hodí".
Anotace v angličtině
Current Status: The need of safety and security is one of the basic needs of a newborn. The nurses' role is to assess the level of education need in a newborn baby care and educate the mother accordingly, using a suitable method.
The aim of the research was to assess the level of knowledge of mothers in a newborn care safety in home environment.
Methodology: The study used quantitative method of research, using the technique of non-standardized survey. The selection of the respondents was intentional. The focus group were mothers of physiological newborns (N=300), that gave birth in Hospital in Jablonec nad Nisou between 15.11. 2020 and 30.1.2021.
Results: Approximately half of the respondents (52 %) claimed that the benefit of postpartum bonding between a mother and her newborn is promotion of creation of breast milk. Only 45 % of respondents claimed that they wash their hands longer than 30 seconds and less than 1/5 of all respondents follow all six steps of proper hand washing. Less than half of the respondents (45 %) consider sleeping position on stomach or side of a newborn as a risk factor of SIDS. More than half of the respondents (60 %) knew how to resuscitate a newborn. The share of mothers in age category between 18-25 who answered wrong questions asking about CPR of a newborn was statistically significantly greater (p = 0,035) than share of mothers in higher age category. Respondents whose postpartum hospitalization lasted more than 72 hours claimed greater satisfaction with education in breast care statistically significantly more often (p = 0,029) than mothers hospitalized for shorter time. Respondents with primary level of education answered wrong questions asking about manipulation with a baby on a changing table statistically significantly more often (p = 0,046) than mothers with higher levels of education. Mothers having a fourth baby answered correctly question if blisters are a symptom of omphalitis, statistically significantly more often than mothers with less children (p = 0,014).
Conclusion and Utilisation in Practice: Based on results of the research was created educational material "At Home with a Newborn Baby. A Few Handy Tips".
V současné době se matky potýkají s nedostatkem informací v zahájení, ale i s udržením laktace, kdy následkem je neprospívání dítěte a následné hospitalizace v nemocnici nebo podávání umělých formulí výživy bez indikace lékaře. Nedostatečná znalost matek o bezpečné domácnosti, koupání, spánku a manipulaci s dítětem zvyšuje počet úrazů dětí a hospitalizací v nemocnici. V praxi se setkáváme s pády z přebalovacích pultů, se zalehnutím dítěte nebo pádu ze společné postele, ale i se syndromem třeseného dítěte.
Hlavním záměrem výzkumného šetření bude vyhodnotit znalosti matek o bezpečné péči o novorozence v domácím prostředí se zaměřením na tři rizikové oblasti: neprospívání (znalost matek o včasném zahájení a udržení laktace, technice kojení, alternativním podávání mateřského mléka atd.), úrazy a jiné poškození zdraví dítěte (znalost matek o bezpečné domácnosti, o zásadách koupání novorozence, o polohách dítěte při spánku, o Syndromu třeseného dítěte atd.) a riziko infekce (znalost matek o správné technice měření teploty, rozpoznání příznaků infekce, hygienické návyky atd.).
Na základě hlavního záměru výzkumu byly stanoveny tyto dílčí cíle:
Vyhodnotit znalosti matek v oblasti zahájení a udržení laktace.
Vyhodnotit znalosti matek o prevenci úrazů novorozenců v domácím prostředí.
Vyhodnotit znalosti matek o hygienických návycích související s péčí o novorozence.
Vyhodnotit znalosti matek o projevech počínající infekce u novorozence.
Vyhodnotit znalosti matek o projevech novorozenecké žloutenky.
Vyhodnotit znalosti matek o Syndromu náhlého úmrtí kojenců (Sudden infant death syndrome, SIDS)
Vyhodnotit znalosti matek o první pomoci u novorozence.
Pracovní hypotézy:
Znalosti matek v oblasti zahájení a udržení laktace roste s počtem dětí.
Znalosti matek v oblasti zahájení a udržení laktace se mění v závislosti na délce hospitalizace matek na porodnici.
Znalosti matek o riziku úrazu u novorozence v domácnosti se mění v závislosti na výši jejich vzdělání.
Znalosti matek o hygienických návycích související s péčí o novorozence se mění v závislosti na výši jejich vzdělání.
Znalosti matek o počínající infekci u novorozence rostou s počtem dětí.
Znalosti matek o projevech novorozenecké žloutenky se mění v závislosti na délce hospitalizace matek na porodnici.
Znalosti matek o syndromu třeseného dítěte se mění v závislosti na věku matky.
Znalosti matek o SIDS se mění v závislosti na výši jejich vzdělání.
Znalosti matek o první pomoci u novorozence se mění v závislosti na věku matky.
Metodika a výzkumný soubor
Pro výzkum bude zvolena kvantitativní metoda, technika nestandardizovaných dotazníků. Výzkum bude proveden na Novorozeneckém oddělení Nemocnice Jablonec nad Nisou, p. o. Do výzkumu budou zahrnuty matky všech věkových skupin, počtu porodů, dále všech stupňů vzdělání a bez omezení proběhlé délky hospitalizace (včetně matek po ambulantním porodu). Výběr respondentek bude záměrný. Plánovaný počet oslovených matek bude cca 300. Před zahájením výzkumného šetření bude získán souhlas s výzkumem od vedení Nemocnice Jablonec nad Nisou.
Využití pro praxi:
Na základě výsledků výzkumu bude vytvořen edukační materiál o bezpečnosti novorozenců v domácím prostředí. Tento edukační materiál bude určen matkám novorozenců.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
V současné době se matky potýkají s nedostatkem informací v zahájení, ale i s udržením laktace, kdy následkem je neprospívání dítěte a následné hospitalizace v nemocnici nebo podávání umělých formulí výživy bez indikace lékaře. Nedostatečná znalost matek o bezpečné domácnosti, koupání, spánku a manipulaci s dítětem zvyšuje počet úrazů dětí a hospitalizací v nemocnici. V praxi se setkáváme s pády z přebalovacích pultů, se zalehnutím dítěte nebo pádu ze společné postele, ale i se syndromem třeseného dítěte.
Hlavním záměrem výzkumného šetření bude vyhodnotit znalosti matek o bezpečné péči o novorozence v domácím prostředí se zaměřením na tři rizikové oblasti: neprospívání (znalost matek o včasném zahájení a udržení laktace, technice kojení, alternativním podávání mateřského mléka atd.), úrazy a jiné poškození zdraví dítěte (znalost matek o bezpečné domácnosti, o zásadách koupání novorozence, o polohách dítěte při spánku, o Syndromu třeseného dítěte atd.) a riziko infekce (znalost matek o správné technice měření teploty, rozpoznání příznaků infekce, hygienické návyky atd.).
Na základě hlavního záměru výzkumu byly stanoveny tyto dílčí cíle:
Vyhodnotit znalosti matek v oblasti zahájení a udržení laktace.
Vyhodnotit znalosti matek o prevenci úrazů novorozenců v domácím prostředí.
Vyhodnotit znalosti matek o hygienických návycích související s péčí o novorozence.
Vyhodnotit znalosti matek o projevech počínající infekce u novorozence.
Vyhodnotit znalosti matek o projevech novorozenecké žloutenky.
Vyhodnotit znalosti matek o Syndromu náhlého úmrtí kojenců (Sudden infant death syndrome, SIDS)
Vyhodnotit znalosti matek o první pomoci u novorozence.
Pracovní hypotézy:
Znalosti matek v oblasti zahájení a udržení laktace roste s počtem dětí.
Znalosti matek v oblasti zahájení a udržení laktace se mění v závislosti na délce hospitalizace matek na porodnici.
Znalosti matek o riziku úrazu u novorozence v domácnosti se mění v závislosti na výši jejich vzdělání.
Znalosti matek o hygienických návycích související s péčí o novorozence se mění v závislosti na výši jejich vzdělání.
Znalosti matek o počínající infekci u novorozence rostou s počtem dětí.
Znalosti matek o projevech novorozenecké žloutenky se mění v závislosti na délce hospitalizace matek na porodnici.
Znalosti matek o syndromu třeseného dítěte se mění v závislosti na věku matky.
Znalosti matek o SIDS se mění v závislosti na výši jejich vzdělání.
Znalosti matek o první pomoci u novorozence se mění v závislosti na věku matky.
Metodika a výzkumný soubor
Pro výzkum bude zvolena kvantitativní metoda, technika nestandardizovaných dotazníků. Výzkum bude proveden na Novorozeneckém oddělení Nemocnice Jablonec nad Nisou, p. o. Do výzkumu budou zahrnuty matky všech věkových skupin, počtu porodů, dále všech stupňů vzdělání a bez omezení proběhlé délky hospitalizace (včetně matek po ambulantním porodu). Výběr respondentek bude záměrný. Plánovaný počet oslovených matek bude cca 300. Před zahájením výzkumného šetření bude získán souhlas s výzkumem od vedení Nemocnice Jablonec nad Nisou.
Využití pro praxi:
Na základě výsledků výzkumu bude vytvořen edukační materiál o bezpečnosti novorozenců v domácím prostředí. Tento edukační materiál bude určen matkám novorozenců.
Seznam doporučené literatury
DORT, J., DORTOVÁ E., JEHLIČKA P., 2018. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 116 s. ISBN 978-80-246-3936-9.
GREGORA, M., VELEMÍNSKÝ M., 2017. Těhotenství a mateřství. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 253 s. ISBN 978-80-247-5579-3.
KOPŘIVA, F., LÁTALOVÁ, V., 2019. Odlišnosti přístupu k pneumonii u dětí v závislosti na věku a etiologii. Pediatrie pro praxi. 20(1), 7?11. ISSN 1803-5264.
MUNTAU, A., 2014. Pediatrie. 2. české vyd. Praha: Grada, 588 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
ROZTOČIL, A. et al., 2017. Moderní porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 656 s. ISBN 978-80-247-5753-7.
STRAŇÁK, Z., JANOTA, J., 2015. Neonatologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Mladá fronta, 637 s. ISBN 978-80-204-3861-4.
Seznam doporučené literatury
DORT, J., DORTOVÁ E., JEHLIČKA P., 2018. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 116 s. ISBN 978-80-246-3936-9.
GREGORA, M., VELEMÍNSKÝ M., 2017. Těhotenství a mateřství. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 253 s. ISBN 978-80-247-5579-3.
KOPŘIVA, F., LÁTALOVÁ, V., 2019. Odlišnosti přístupu k pneumonii u dětí v závislosti na věku a etiologii. Pediatrie pro praxi. 20(1), 7?11. ISSN 1803-5264.
MUNTAU, A., 2014. Pediatrie. 2. české vyd. Praha: Grada, 588 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
ROZTOČIL, A. et al., 2017. Moderní porodnictví. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada. 656 s. ISBN 978-80-247-5753-7.
STRAŇÁK, Z., JANOTA, J., 2015. Neonatologie. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Mladá fronta, 637 s. ISBN 978-80-204-3861-4.