Tato bakalářská práce řeší problematiku povědomí o rizicích intoxikace paracetamolem u laické a odborné populace. Paracetamol je velice oblíbený volně prodejný lék. Avšak málokdo si uvědomuje rizika spojená s nesprávným užíváním. Zároveň práce zkoumá znalosti a názory u všeobecných sester v oblasti správného užívání léků s obsahem paracetamolu, edukaci pacientů, a zvyšování kompetencí v preskripci volně prodejných léků.
V teoretické části je popsána problematika intoxikace paracetamolem, skupiny léků, ve kterých se paracetamol nachází a v neposlední řadě zvyšování kompetencí již zmíněné preskripce volně prodejných léčiv, a to jak v České republice, tak v zahraničí.
Cíle práce byly dosaženy kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Kvantitativní šetření probíhalo formou online dotazníků, které byly určené pro veřejnost. V kvalitativním šetření byl veden polostrukturovaný rozhovor se sestrami pracujícími jak v nemocničním zařízení, tak v ambulatní sféře. Polostrukturovaný rozhovor mapoval znalosti sester v oblasti rizik intoxikace paracetamolem a jejich názory na zvyšování kompetencí v předepisování volně dostupných léků.
Výsledky výzkumného šetření ukazují, že odborná populace (sestry) se dobře orientují v problematice rizik intoxikace paracetamolem. Laická populace sice nezná doporučenou maximální denní dávku paracetamolu, ale zná léčiva, která paracetamol obsahují.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis addresses awareness of the risks of paracetamol intoxication in the lay and professional population. Paracetamol is a very popular over-the-market drug. However, few are aware of the risks associated with improper use. At the same time, the thesis examines the knowledge and opinions of general nurses in the area of proper use of drugs containing paracetamol, the education of patients, and increasing competencies in the prescription of over-the-counter drugs.
The theoretical part describes the issue of paracetamol intoxication, the group of drugs in which paracetamol is found, and, last but not least, the increase in competencies of the aforementioned prescription of over-the-market drugs, both in the Czech Republic and abroad.
The objectives of the thesis were achieved by combining quantitative and qualitative research surveys. The quantitative investigation was carried out in the form of online questionnaires intended for the public. The qualitative investigation conducted a semi-structured interview with nurses working both in the hospital and in the ambulate sphere. The semi-structured interview mapped nurses' knowledge of the risks of paracetamol intoxication and views on increasing competencies in prescribing free medications.
The results of the research survey show that the professional population (nurses) are oriented towards the risks of intoxication with paracetamol. Although the lay population does not know the recommended maximum daily dose of paracetamol, it knows the drugs that contain paracetamol.
Tato bakalářská práce řeší problematiku povědomí o rizicích intoxikace paracetamolem u laické a odborné populace. Paracetamol je velice oblíbený volně prodejný lék. Avšak málokdo si uvědomuje rizika spojená s nesprávným užíváním. Zároveň práce zkoumá znalosti a názory u všeobecných sester v oblasti správného užívání léků s obsahem paracetamolu, edukaci pacientů, a zvyšování kompetencí v preskripci volně prodejných léků.
V teoretické části je popsána problematika intoxikace paracetamolem, skupiny léků, ve kterých se paracetamol nachází a v neposlední řadě zvyšování kompetencí již zmíněné preskripce volně prodejných léčiv, a to jak v České republice, tak v zahraničí.
Cíle práce byly dosaženy kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Kvantitativní šetření probíhalo formou online dotazníků, které byly určené pro veřejnost. V kvalitativním šetření byl veden polostrukturovaný rozhovor se sestrami pracujícími jak v nemocničním zařízení, tak v ambulatní sféře. Polostrukturovaný rozhovor mapoval znalosti sester v oblasti rizik intoxikace paracetamolem a jejich názory na zvyšování kompetencí v předepisování volně dostupných léků.
Výsledky výzkumného šetření ukazují, že odborná populace (sestry) se dobře orientují v problematice rizik intoxikace paracetamolem. Laická populace sice nezná doporučenou maximální denní dávku paracetamolu, ale zná léčiva, která paracetamol obsahují.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis addresses awareness of the risks of paracetamol intoxication in the lay and professional population. Paracetamol is a very popular over-the-market drug. However, few are aware of the risks associated with improper use. At the same time, the thesis examines the knowledge and opinions of general nurses in the area of proper use of drugs containing paracetamol, the education of patients, and increasing competencies in the prescription of over-the-counter drugs.
The theoretical part describes the issue of paracetamol intoxication, the group of drugs in which paracetamol is found, and, last but not least, the increase in competencies of the aforementioned prescription of over-the-market drugs, both in the Czech Republic and abroad.
The objectives of the thesis were achieved by combining quantitative and qualitative research surveys. The quantitative investigation was carried out in the form of online questionnaires intended for the public. The qualitative investigation conducted a semi-structured interview with nurses working both in the hospital and in the ambulate sphere. The semi-structured interview mapped nurses' knowledge of the risks of paracetamol intoxication and views on increasing competencies in prescribing free medications.
The results of the research survey show that the professional population (nurses) are oriented towards the risks of intoxication with paracetamol. Although the lay population does not know the recommended maximum daily dose of paracetamol, it knows the drugs that contain paracetamol.
Paracetamol patří mezi volně prodejné a cenově dostupné léky. Pro většinu laické populace jsou léčiva s obsahem paracetamolu oblíbená, protože se jejich účinek dostaví rychle. Málokdo si pak uvědomuje či vůbec nezná rizika, jež hrozí při nadměrném užívání těchto léčiv. V rámci zvyšování prestiže povolání všeobecných sester se mnohokrát hovořilo se o navyšování jejich kompetencí. Během novelizace Vyhlášky č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků se též uvažovalo o tom, že by všeobecná sestra mohla za určitých podmínek podávat bez ordinace lékaře léčivé přípravky, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis. Tento návrh měl mnoho příznivců i odpůrců ze strany odborné veřejnosti i samotných sester.
Cíle práce, předpokládané hypotézy, výzkumné otázky a metodika:
Bakalářská práce bude zpracována kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. V kvantitativní části bude provedeno dotazníkové šetření, pomocí nestandardizovaného dotazníku, který bude distribuován mezi laickou veřejnost. Výzkumný soubor budou tvořit respondenti z řad dospělé laické veřejnosti, tedy od 18 let, všech úrovní vzdělání.
Kvantitativní část výzkumného šetření
Cíle práce:
1. Zjistit, zda laická veřejnost má povědomí, o obsahu paracetamolu v různých léčivých přípravcích.
2. Zjistit, zda laická veřejnost zná doporučenou denní maximální dávku příjmu paracetamolu
3. Zjistit, kde laická veřejnost získává informace o podávání léčiv s obsahem paracetamolu, jako volně prodejných léků.
Předpokládané hypotézy
H1. Informovanost laické veřejnosti o správné aplikaci paracetamolu, jako volně prodejného léku se liší dle úrovně vzdělání.
H2 Laická veřejnost má zájem o informace týkající se správného užívání paracetamolu, jako volně prodejného léku od sester.
V rámci kvalitativní části výzkumného šetření bude proveden polostrukturovaný rozhovor s všeobecnými sestrami pracujícími v nemocničním zařízení a komunitní péči.
Kvalitativní část výzkumného šetření
Cíle práce:
1. Zmapovat znalosti sester v rizicích intoxikace paracetamolem
2. Zmapovat do jaké míry sestry informují pacienty o správném užívání volně prodejných léčiv se zaměřením na léčiva s obsahem paracetamolu
3. Zjistit, zda sestry mají zájem o navyšování kompetencí v oblasti preskripce a užívání volně prodejných léčiv, se zaměřením na přípravky obsahujícím paracetamol
Výzkumné otázky:
VO 1. Jaké mají sestry znalosti v oblasti aplikace léčivých přípravků obsahující paracetamol?
VO 2. Edukují sestry v rámci poskytování komplexní ošetřovatelské péče pacienty o správném užívání volně prodejných léčiv se zaměřením na léčiva s obsahem paracetamolu?
VO 3. Mají všeobecné sestry zájem o navyšování jejich kompetencí v oblasti preskripce a užívání volně prodejných léčiv, se zaměřením na přípravky obsahujícím paracetamol?
Výzkumné soubory:
Prvním výzkumným souborem bude laická veřejnost ve věku od 18 let, všech úrovní vzdělání.
Druhým výzkumným souborem budou všeobecné sestry, různé úrovně vzdělání, různé délky praxe, pracující v ústavních zařízeních a v komunitní péči.
Využití práce v praxi:
Výsledky práce budou využity v rámci kvalifikačního a celoživotních vzdělávání sester v oblasti preskrikce a aplikace volně léčivých přípravků, se zaměřením na hla
Zásady pro vypracování
-
Úvod:
Paracetamol patří mezi volně prodejné a cenově dostupné léky. Pro většinu laické populace jsou léčiva s obsahem paracetamolu oblíbená, protože se jejich účinek dostaví rychle. Málokdo si pak uvědomuje či vůbec nezná rizika, jež hrozí při nadměrném užívání těchto léčiv. V rámci zvyšování prestiže povolání všeobecných sester se mnohokrát hovořilo se o navyšování jejich kompetencí. Během novelizace Vyhlášky č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků se též uvažovalo o tom, že by všeobecná sestra mohla za určitých podmínek podávat bez ordinace lékaře léčivé přípravky, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis. Tento návrh měl mnoho příznivců i odpůrců ze strany odborné veřejnosti i samotných sester.
Cíle práce, předpokládané hypotézy, výzkumné otázky a metodika:
Bakalářská práce bude zpracována kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. V kvantitativní části bude provedeno dotazníkové šetření, pomocí nestandardizovaného dotazníku, který bude distribuován mezi laickou veřejnost. Výzkumný soubor budou tvořit respondenti z řad dospělé laické veřejnosti, tedy od 18 let, všech úrovní vzdělání.
Kvantitativní část výzkumného šetření
Cíle práce:
1. Zjistit, zda laická veřejnost má povědomí, o obsahu paracetamolu v různých léčivých přípravcích.
2. Zjistit, zda laická veřejnost zná doporučenou denní maximální dávku příjmu paracetamolu
3. Zjistit, kde laická veřejnost získává informace o podávání léčiv s obsahem paracetamolu, jako volně prodejných léků.
Předpokládané hypotézy
H1. Informovanost laické veřejnosti o správné aplikaci paracetamolu, jako volně prodejného léku se liší dle úrovně vzdělání.
H2 Laická veřejnost má zájem o informace týkající se správného užívání paracetamolu, jako volně prodejného léku od sester.
V rámci kvalitativní části výzkumného šetření bude proveden polostrukturovaný rozhovor s všeobecnými sestrami pracujícími v nemocničním zařízení a komunitní péči.
Kvalitativní část výzkumného šetření
Cíle práce:
1. Zmapovat znalosti sester v rizicích intoxikace paracetamolem
2. Zmapovat do jaké míry sestry informují pacienty o správném užívání volně prodejných léčiv se zaměřením na léčiva s obsahem paracetamolu
3. Zjistit, zda sestry mají zájem o navyšování kompetencí v oblasti preskripce a užívání volně prodejných léčiv, se zaměřením na přípravky obsahujícím paracetamol
Výzkumné otázky:
VO 1. Jaké mají sestry znalosti v oblasti aplikace léčivých přípravků obsahující paracetamol?
VO 2. Edukují sestry v rámci poskytování komplexní ošetřovatelské péče pacienty o správném užívání volně prodejných léčiv se zaměřením na léčiva s obsahem paracetamolu?
VO 3. Mají všeobecné sestry zájem o navyšování jejich kompetencí v oblasti preskripce a užívání volně prodejných léčiv, se zaměřením na přípravky obsahujícím paracetamol?
Výzkumné soubory:
Prvním výzkumným souborem bude laická veřejnost ve věku od 18 let, všech úrovní vzdělání.
Druhým výzkumným souborem budou všeobecné sestry, různé úrovně vzdělání, různé délky praxe, pracující v ústavních zařízeních a v komunitní péči.
Využití práce v praxi:
Výsledky práce budou využity v rámci kvalifikačního a celoživotních vzdělávání sester v oblasti preskrikce a aplikace volně léčivých přípravků, se zaměřením na hla
Seznam doporučené literatury
-
MAREČEK, Zdeněk et al., 2003. Vnitřní lékařství. Praha: Galén. ISBN 80-246-0809-X
MARTÍNKOVÁ, Jiřina et al., 2018. Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4157-4
LINHART, Igor, 2012. Toxikologie: interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. ISBN 978-80-7080-806
OPAVSKÝ, Jaroslav. 2011. Bolest v ambulantní praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-247-6
ROKYTA, Richard et. al., 2009. Bolest a jak s ní zacházet. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3012-7
STEWARD Derek et al. Future perspectives on nonmedical prescribing. Ther Adv Drug Saf. 2017 Jun; 8(6): 183?197. Published online 2017 Feb 1. Dostupné z: doi: 10.1177/2042098617693546
ŠVIHOVEC, Jan et al. 2018. Farmakologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5558-8
Seznam doporučené literatury
-
MAREČEK, Zdeněk et al., 2003. Vnitřní lékařství. Praha: Galén. ISBN 80-246-0809-X
MARTÍNKOVÁ, Jiřina et al., 2018. Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4157-4
LINHART, Igor, 2012. Toxikologie: interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. ISBN 978-80-7080-806
OPAVSKÝ, Jaroslav. 2011. Bolest v ambulantní praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-247-6
ROKYTA, Richard et. al., 2009. Bolest a jak s ní zacházet. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3012-7
STEWARD Derek et al. Future perspectives on nonmedical prescribing. Ther Adv Drug Saf. 2017 Jun; 8(6): 183?197. Published online 2017 Feb 1. Dostupné z: doi: 10.1177/2042098617693546
ŠVIHOVEC, Jan et al. 2018. Farmakologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5558-8