Bakalářská práce se zabývá přístupy k žákům s potřebou podpory na prvním stupni základní školy v době distanční výuky od března 2020 do března 2021. Teoretická část se zaměřuje na téma socializace, dále popisuje jednotlivé přístupy ke vzdělání, překážky sociálního začleňování, možnosti podpory, inkluzi v zahraničí, distanční vzdělávání a příslušnou legislativu. V praktické části je představen základní výzkumný problém, metody výzkumu, výzkumné otázky a cíl šetření. V závěru je rozepsána analýza dat, shrnutí šetření a diskuze.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with approaches to pupils in need of support at the first level of primary school during distance learning from March 2020 to March 2021. The theoretical part focuses on the topic of socialization, further describes individual approaches to education, obstacles to social inclusion, support options, inclusion in abroad, distance education and relevant legislation. In the practical part, the basic research problem, research methods, research questions and the goal of the investigation are presented. In the conclusion, the data analysis, summary of the investigation and discussion are detailed.
Klíčová slova
Přístupy ke vzdělání, žáci s potřebou podpory, podpůrná opatření, socializace
Klíčová slova v angličtině
Approaches to Education, pupils in need of support, supporting measures, socialization
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přístupy k žákům s potřebou podpory na prvním stupni základní školy v době distanční výuky od března 2020 do března 2021. Teoretická část se zaměřuje na téma socializace, dále popisuje jednotlivé přístupy ke vzdělání, překážky sociálního začleňování, možnosti podpory, inkluzi v zahraničí, distanční vzdělávání a příslušnou legislativu. V praktické části je představen základní výzkumný problém, metody výzkumu, výzkumné otázky a cíl šetření. V závěru je rozepsána analýza dat, shrnutí šetření a diskuze.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with approaches to pupils in need of support at the first level of primary school during distance learning from March 2020 to March 2021. The theoretical part focuses on the topic of socialization, further describes individual approaches to education, obstacles to social inclusion, support options, inclusion in abroad, distance education and relevant legislation. In the practical part, the basic research problem, research methods, research questions and the goal of the investigation are presented. In the conclusion, the data analysis, summary of the investigation and discussion are detailed.
Klíčová slova
Přístupy ke vzdělání, žáci s potřebou podpory, podpůrná opatření, socializace
Klíčová slova v angličtině
Approaches to Education, pupils in need of support, supporting measures, socialization
Zásady pro vypracování
V současné době, zejména v době uzavření škol, se ukazuje, že některé děti zůstávají stranou a nezapojují se do vzdělávání; často to jsou děti znevýhodněné sociálně či kulturně. Bakalářská práce bude zkoumat, jak škola přistupuje ke vzdělávání dětí, které potřebují z různých důvodů podporu ve vzdělávání, na prvním stupni ZŠ. V teoretické části budou vymezeny základní oblasti tématu a definovány potřebné pojmy: socializace a edukace, vzdělávací a sociální inkluze, žáci s potřebou podpory a příslušná legislativa. Cílem praktické části bude ukázat, jak škola zajišťuje přístup ke vzdělávání pro všechny žáky (nejen) v době pandemie Covid-19. V souladu s cílem bude zvolen kvalitativní přístup. Na základě rozhovorů s pedagogy a pracovníky školního pedagogického pracoviště (případně i rodičů) a analýzy relevantních dokumentů bude vypracována případová studie školy.
Zásady pro vypracování
V současné době, zejména v době uzavření škol, se ukazuje, že některé děti zůstávají stranou a nezapojují se do vzdělávání; často to jsou děti znevýhodněné sociálně či kulturně. Bakalářská práce bude zkoumat, jak škola přistupuje ke vzdělávání dětí, které potřebují z různých důvodů podporu ve vzdělávání, na prvním stupni ZŠ. V teoretické části budou vymezeny základní oblasti tématu a definovány potřebné pojmy: socializace a edukace, vzdělávací a sociální inkluze, žáci s potřebou podpory a příslušná legislativa. Cílem praktické části bude ukázat, jak škola zajišťuje přístup ke vzdělávání pro všechny žáky (nejen) v době pandemie Covid-19. V souladu s cílem bude zvolen kvalitativní přístup. Na základě rozhovorů s pedagogy a pracovníky školního pedagogického pracoviště (případně i rodičů) a analýzy relevantních dokumentů bude vypracována případová studie školy.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
KRAUS, Bohumil, POLÁČKOVÁ, Věra. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-991-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, STRYKOVÁ Jana, BROM, Cyril. Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia paedagogica roč. 25, č. 3, 2020 www.studiapaedagogica.cz https://doi.org/10.5817/SP2020-3-1.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
KRAUS, Bohumil, POLÁČKOVÁ, Věra. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROKOP, Daniel. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-991-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, STRYKOVÁ Jana, BROM, Cyril. Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia paedagogica roč. 25, č. 3, 2020 www.studiapaedagogica.cz https://doi.org/10.5817/SP2020-3-1.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.