Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací adolescentů navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Teoretická část charakterizuje období adolescence, vymezuje pojem hodnota a popisuje jevy, které mají na tvorbu hodnot vliv. Dále teoretická část představuje hodnotovou orientaci mládeže v jiných výzkumech a popisuje nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, jehož hlavním cílem bylo zjistit hodnotovou orientaci adolescentů navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Dalšími cíli bylo zjistit, jak mladí lidé rozumí pojmům náboženství, víra, Bůh a jak se staví k otázce pomoci ostatním.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the value orientation of adolescents attending low-threshold facilities for children and youth. The theoretical part characterizes the period of adolescence, defines the concept of value and describes the phenomena that influence the formation of values. Furthermore, the theoretical part presents the value orientation of youth in other research and describes low-threshold facilities for children and youth. The practical part contains quantitative research, the main aim of which was to determine the value orientation of adolescents attending low-threshold facilities for children and youth. Other objectives were to find out how young people understand the concepts of religion, faith, God and how they approach the issue of helping others.
Klíčová slova
adolescence, adolescent, hodnoty, hodnotová orientace, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, náboženství, víra, Bůh, spiritualita
Klíčová slova v angličtině
adolescence, adolescent, values, value orientation, low-threshold facility for children and youth, religion, faith, God, spirituality
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací adolescentů navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Teoretická část charakterizuje období adolescence, vymezuje pojem hodnota a popisuje jevy, které mají na tvorbu hodnot vliv. Dále teoretická část představuje hodnotovou orientaci mládeže v jiných výzkumech a popisuje nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, jehož hlavním cílem bylo zjistit hodnotovou orientaci adolescentů navštěvujících nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Dalšími cíli bylo zjistit, jak mladí lidé rozumí pojmům náboženství, víra, Bůh a jak se staví k otázce pomoci ostatním.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the value orientation of adolescents attending low-threshold facilities for children and youth. The theoretical part characterizes the period of adolescence, defines the concept of value and describes the phenomena that influence the formation of values. Furthermore, the theoretical part presents the value orientation of youth in other research and describes low-threshold facilities for children and youth. The practical part contains quantitative research, the main aim of which was to determine the value orientation of adolescents attending low-threshold facilities for children and youth. Other objectives were to find out how young people understand the concepts of religion, faith, God and how they approach the issue of helping others.
Klíčová slova
adolescence, adolescent, hodnoty, hodnotová orientace, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, náboženství, víra, Bůh, spiritualita
Klíčová slova v angličtině
adolescence, adolescent, values, value orientation, low-threshold facility for children and youth, religion, faith, God, spirituality
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jakou hodnotu představuje pro mládež náboženství, ekologie a společnost. V teoretické části se zaměřím na odborné zpracování hodnotové orientace mládeže na základě současných poznatků a na odborné zpracování literárních pramenů k otázce náboženství, etické ekologie a společnosti, v kontextu s mládeží navštěvující nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V praktické části diplomové práce oslovím tuto mládež a pomocí polostrukturovaných otázek provedu kvalitativní výzkum. Cílem bude zjistit, jakou úlohu v životě této mládeže má náboženství, zda souvisí vztah k Bohu s ekologií, jak vnímají společnost, stát jako místo, kde chtějí žít a do jaké míry jsou ochotni se podílet na jeho utváření. Na základě těchto zjištění zhodnotím v závěru práce výsledky šetření a navrhnu možná řešení, jak z pozice sociálního pracovníka pracovat s mládeží na utváření vybraných hodnot.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jakou hodnotu představuje pro mládež náboženství, ekologie a společnost. V teoretické části se zaměřím na odborné zpracování hodnotové orientace mládeže na základě současných poznatků a na odborné zpracování literárních pramenů k otázce náboženství, etické ekologie a společnosti, v kontextu s mládeží navštěvující nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. V praktické části diplomové práce oslovím tuto mládež a pomocí polostrukturovaných otázek provedu kvalitativní výzkum. Cílem bude zjistit, jakou úlohu v životě této mládeže má náboženství, zda souvisí vztah k Bohu s ekologií, jak vnímají společnost, stát jako místo, kde chtějí žít a do jaké míry jsou ochotni se podílet na jeho utváření. Na základě těchto zjištění zhodnotím v závěru práce výsledky šetření a navrhnu možná řešení, jak z pozice sociálního pracovníka pracovat s mládeží na utváření vybraných hodnot.
Seznam doporučené literatury
EYROVI, Linda a Richard, Jak naučit děti hodnotám, Portál 2013 ISBN 978-80-262-0399-5
DOROTÍKOVÁ, S. Filosofie hodnot. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. ISBN 80-86039-79-X.
SAK, P.: Proměny české mládeže. Praha, Petrklíč, 2000 ISBN 80-7229-042-8
KRAUS, Blahoslav, Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006 156 s. ISBN 80-7315-125-1
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Brno : Paido, 1996
KAPLÁNEK, M., KOČEROVÁ, M., MUCHOVÁ, L., Co je mládeži svaté, Jabok , 2019 ISBN 978-80-904681-3-9
SLÁDEK, K., Ekologická spiritualita a etika, Praha, Triton 2019 ISBN 978-80-7553-696-9
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum,
2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
EYROVI, Linda a Richard, Jak naučit děti hodnotám, Portál 2013 ISBN 978-80-262-0399-5
DOROTÍKOVÁ, S. Filosofie hodnot. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. ISBN 80-86039-79-X.
SAK, P.: Proměny české mládeže. Praha, Petrklíč, 2000 ISBN 80-7229-042-8
KRAUS, Blahoslav, Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006 156 s. ISBN 80-7315-125-1
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Brno : Paido, 1996
KAPLÁNEK, M., KOČEROVÁ, M., MUCHOVÁ, L., Co je mládeži svaté, Jabok , 2019 ISBN 978-80-904681-3-9
SLÁDEK, K., Ekologická spiritualita a etika, Praha, Triton 2019 ISBN 978-80-7553-696-9
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum,