Hlavním tématem této bakalářské práce jsou především principy zážitkové pedagogiky. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část seznamuje čtenáře se základními pedagogickými pojmy, vývojem hudební výchovy a s pojmem zážitková pedagogika. Praktická část je zaměřena na práci s žáky prvního stupně základní školy v hodinách hudební výchovy. Cílem je ukázat některé ze zážitkových metod, které lze využít k efektivnější a zábavnější výuce hudební výchovy.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is primarily the principles of experiential pedagogy. The work consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part introduces the reader to basic pedagogical concepts, the development of Music, and the term experiential pedagogy. The practical part is focused on working with primary school pupils in music lessons. The goal is to show some of the experiential methods that can be used to make music education more effective and fun.
Klíčová slova
Zážitková pedagogika, vývoj hudební výchovy, významné pedagogické osobnosti, učení, pedagogika, zážitek, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
Experiential pedagogy, development of Music, prominent pedagogical personalities, learning, pedagogy, experience, a teacher, a pupil
Rozsah průvodní práce
44 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem této bakalářské práce jsou především principy zážitkové pedagogiky. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část seznamuje čtenáře se základními pedagogickými pojmy, vývojem hudební výchovy a s pojmem zážitková pedagogika. Praktická část je zaměřena na práci s žáky prvního stupně základní školy v hodinách hudební výchovy. Cílem je ukázat některé ze zážitkových metod, které lze využít k efektivnější a zábavnější výuce hudební výchovy.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is primarily the principles of experiential pedagogy. The work consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part introduces the reader to basic pedagogical concepts, the development of Music, and the term experiential pedagogy. The practical part is focused on working with primary school pupils in music lessons. The goal is to show some of the experiential methods that can be used to make music education more effective and fun.
Klíčová slova
Zážitková pedagogika, vývoj hudební výchovy, významné pedagogické osobnosti, učení, pedagogika, zážitek, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
Experiential pedagogy, development of Music, prominent pedagogical personalities, learning, pedagogy, experience, a teacher, a pupil
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své bakalářské práci bude zabývat zážitkovými metodami a jejich využití v praxi, při výuce hudební výchovy. V teoretické části se zaměří na principy zážitkové pedagogiky, její historický vývoj, zakladatele, oblasti a formy. V praktické části se poté bude věnovat přípravě hodiny hudební výchovy na 1. stupni základní školy s využitím metod a principů zážitku (jednotlivá témata jsou například noty - základy hudební nauky nebo čeští hudební skladatelé).
Zásady pro vypracování
Autorka se ve své bakalářské práci bude zabývat zážitkovými metodami a jejich využití v praxi, při výuce hudební výchovy. V teoretické části se zaměří na principy zážitkové pedagogiky, její historický vývoj, zakladatele, oblasti a formy. V praktické části se poté bude věnovat přípravě hodiny hudební výchovy na 1. stupni základní školy s využitím metod a principů zážitku (jednotlivá témata jsou například noty - základy hudební nauky nebo čeští hudební skladatelé).
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. Praha: Euromedia Group, 2019. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-7617-582-2.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019. Gymnasion. ISBN 978-80-262-1485-4.
PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1.
PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. Praha: Euromedia Group, 2019. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-7617-582-2.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019. Gymnasion. ISBN 978-80-262-1485-4.
PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1.
PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.