V bakalářské práci byly zkoumány enviromentální vzdělávací programy mateřských škol. Rozhovor a vypracovaný dotazník pro učitele se stal nástrojem pro porovnání vzdělávacích programů. Dotazník zaměřený na vztah dětí k neoblíbeným živočichům vyplnilo 35 dětí. Rozhovor s dětmi vedl k zjištění vztahu dětí k pobytu v přírodě. Výsledky dotazníků s dětmi byly porovnány s výzkumem Petry Juhasové. Výsledky byly dále zpracovány a porovnávány v souvislosti s environmentálními vzdělávacími programy v mateřských školách.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, environmental educational programs of preschools were studied. Dialogue and a premade survey became a tool for comparison of educational programs. The survey focused on the relationship of children and less favourite animals was taken by 35 pupils. Dialogue with the pupils led to ascertainment of the children's relationship to staying in nature. Results of said surveys were compared with findings of Petra Juhasová. The results were then processed and compared in relation to environmental educational programs in preschools.
V bakalářské práci byly zkoumány enviromentální vzdělávací programy mateřských škol. Rozhovor a vypracovaný dotazník pro učitele se stal nástrojem pro porovnání vzdělávacích programů. Dotazník zaměřený na vztah dětí k neoblíbeným živočichům vyplnilo 35 dětí. Rozhovor s dětmi vedl k zjištění vztahu dětí k pobytu v přírodě. Výsledky dotazníků s dětmi byly porovnány s výzkumem Petry Juhasové. Výsledky byly dále zpracovány a porovnávány v souvislosti s environmentálními vzdělávacími programy v mateřských školách.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis, environmental educational programs of preschools were studied. Dialogue and a premade survey became a tool for comparison of educational programs. The survey focused on the relationship of children and less favourite animals was taken by 35 pupils. Dialogue with the pupils led to ascertainment of the children's relationship to staying in nature. Results of said surveys were compared with findings of Petra Juhasová. The results were then processed and compared in relation to environmental educational programs in preschools.
Přírodovědné vzdělávání a ekologická výchova jsou významnou složkou vzdělávání dětí již v předškolním věku.
Cílem bakalářské práce je zjistit zda, a případně jaké, existují rozdíly v environmentální výchově (EV) v mateřských školách s různými školními vzdělávacími programy. Zejména půjde o zjištění toho, jak je EV realizována v MŠ s rozšířenou environmentální výchovou, popřípadě v lesní školce, a jak se jednotlivé přístupy k EV liší ve srovnání s MŠ, kde vzdělávání probíhá podle standardního a obecněji zaměřeného vzdělávacího programu. Dalším cílem práce by mohlo být například ověření vybraných přírodovědných znalostí nebo postojů žáků MŠ k určitým přírodním fenoménům v rámci EV a zjištění, zda jsou výraznější rozdíly ve vlivu různě koncipované EV na znalosti, postoje a jednání žáků. Za tímto účelem bude připravena vzdělávací nabídka, jejímž prostřednictvím bude možné efekt různých vzdělávacích programů ověřit a následně diskutovat.
Postup a časový plán řešení bakalářské práce:
Analýza vzdělávacích programů vybraných MŠ a navázání komunikace s vybranými MŠ (termín do 9/2021)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku. (hlavní část do 9/2021 a dále průběžně)
Příprava designu výzkumu - podle potřeby dotazníkové šetření mezi vyučujícími, příprava nástrojů pro sběr dat mezi žáky a případně příprava související vzdělávací nabídky - na základě důkladné analýzy vzdělávacího programu MŠ a též vzhledem k možnostem konkrétní mateřské školy, kde bude výzkum prováděn. (průběžně)
Realizace výzkumu v průběhu letního nebo podzimního období 2021 a počátku roku 2022)
Vyhodnocení a diskuse výsledků, porovnání s publikovanými údaji (2/2022)
Sestavení rukopisu a jeho příprava k závěrečným úpravám (3/2022)
Zásady pro vypracování
Přírodovědné vzdělávání a ekologická výchova jsou významnou složkou vzdělávání dětí již v předškolním věku.
Cílem bakalářské práce je zjistit zda, a případně jaké, existují rozdíly v environmentální výchově (EV) v mateřských školách s různými školními vzdělávacími programy. Zejména půjde o zjištění toho, jak je EV realizována v MŠ s rozšířenou environmentální výchovou, popřípadě v lesní školce, a jak se jednotlivé přístupy k EV liší ve srovnání s MŠ, kde vzdělávání probíhá podle standardního a obecněji zaměřeného vzdělávacího programu. Dalším cílem práce by mohlo být například ověření vybraných přírodovědných znalostí nebo postojů žáků MŠ k určitým přírodním fenoménům v rámci EV a zjištění, zda jsou výraznější rozdíly ve vlivu různě koncipované EV na znalosti, postoje a jednání žáků. Za tímto účelem bude připravena vzdělávací nabídka, jejímž prostřednictvím bude možné efekt různých vzdělávacích programů ověřit a následně diskutovat.
Postup a časový plán řešení bakalářské práce:
Analýza vzdělávacích programů vybraných MŠ a navázání komunikace s vybranými MŠ (termín do 9/2021)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku. (hlavní část do 9/2021 a dále průběžně)
Příprava designu výzkumu - podle potřeby dotazníkové šetření mezi vyučujícími, příprava nástrojů pro sběr dat mezi žáky a případně příprava související vzdělávací nabídky - na základě důkladné analýzy vzdělávacího programu MŠ a též vzhledem k možnostem konkrétní mateřské školy, kde bude výzkum prováděn. (průběžně)
Realizace výzkumu v průběhu letního nebo podzimního období 2021 a počátku roku 2022)
Vyhodnocení a diskuse výsledků, porovnání s publikovanými údaji (2/2022)
Sestavení rukopisu a jeho příprava k závěrečným úpravám (3/2022)
Seznam doporučené literatury
Braund, M., Reiss, M., (2004). Learning science outside the classroom. Oxon: Routledge.
Bureš, J. (2004). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Ekocentrum Paleta.
Cordiano, et al. (2019). Nature-Based Education and Kindergarten Readiness: Nature-Based and Traditional Preschoolers Are Equally Prepared for Kindergarten. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(3), 18-36.
Jančaříková, K. (2020). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Nakladatelství Karolinum.
Leblová E. (2012). Enviromentální výchova v mateřské škole. Portál.
mladších žáků. Nakladatelství Karolinum.
Michek, S., Nováková, Z., Menclová, L. (2015). Advantages and disadvantages of forest kindergarten in Czech Republic. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 738-744.
Skarstein, T. H., & Ugelstad, I. B. (2020). Outdoors as an arena for science learning and physical education in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 1-16.
Vošahlíková, T. (2010): Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praha MŽP.
www.rvp.cz
další literatura - například učebnice, metodické příručky a pracovní sešity prvouky a přírodovědy, materiály ekocenter a podobných pracovišť
Seznam doporučené literatury
Braund, M., Reiss, M., (2004). Learning science outside the classroom. Oxon: Routledge.
Bureš, J. (2004). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Ekocentrum Paleta.
Cordiano, et al. (2019). Nature-Based Education and Kindergarten Readiness: Nature-Based and Traditional Preschoolers Are Equally Prepared for Kindergarten. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(3), 18-36.
Jančaříková, K. (2020). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Nakladatelství Karolinum.
Leblová E. (2012). Enviromentální výchova v mateřské škole. Portál.
mladších žáků. Nakladatelství Karolinum.
Michek, S., Nováková, Z., Menclová, L. (2015). Advantages and disadvantages of forest kindergarten in Czech Republic. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 738-744.
Skarstein, T. H., & Ugelstad, I. B. (2020). Outdoors as an arena for science learning and physical education in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 1-16.
Vošahlíková, T. (2010): Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praha MŽP.
www.rvp.cz
další literatura - například učebnice, metodické příručky a pracovní sešity prvouky a přírodovědy, materiály ekocenter a podobných pracovišť