Tato bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu. V teoretickém rámci definuje environmentální výchovu a její hlavní cíle, důvody pro její zařazení
do vzdělávání již v předškolním věku a vztah k RVP PV. Kromě toho jmenuje metody vhodné pro její realizaci v mateřské škole. V praktické části představuje vytvořenou vzdělávací nabídku zaměřenou na vybraný ekosystém. Při výběru aktivit zařazených
do výukového programu klade důraz na metody přímého studia přírody jako je pozorování a jednoduchý experiment, manipulace s přírodninami nebo smyslové vnímání. Zároveň se zaměřuje na prožitek dětí a zkušenosti, které získají bezprostředním kontaktem s přírodou a spontánními hrami v ní. Po realizaci výukového programu pak hodnotí navržená témata a zvolené metody na základě vyhodnocených rozhovorů
a průběžného pozorování dětí.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on environmental education. In the theoretical part it defines environmental education and its main objectives, the reasons for its inclusion in preschool education and its relation to the Framework Education Programme for Preschool Education. In addition, it names methods suitable for its implementation in kindergarten. In the practical part, it presents the developed educational offer focused on the selected ecosystem. In selecting the activities included in the curriculum, it emphasises methods of direct nature study, such as observation and simple experimentation, manipulation of natural materials or sensory perception. At the same time, it focuses on the children's experience and the experience they gain through direct contact with nature and spontaneous play in it. After the implementation of the teaching programme, it then evaluates the proposed topics and the chosen methods on the basis of the evaluated interviews and the ongoing observation of the children.
Klíčová slova
environmentální výchova, předškolní vzdělávání, vzdělávací metody, ekosystém les
Tato bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu. V teoretickém rámci definuje environmentální výchovu a její hlavní cíle, důvody pro její zařazení
do vzdělávání již v předškolním věku a vztah k RVP PV. Kromě toho jmenuje metody vhodné pro její realizaci v mateřské škole. V praktické části představuje vytvořenou vzdělávací nabídku zaměřenou na vybraný ekosystém. Při výběru aktivit zařazených
do výukového programu klade důraz na metody přímého studia přírody jako je pozorování a jednoduchý experiment, manipulace s přírodninami nebo smyslové vnímání. Zároveň se zaměřuje na prožitek dětí a zkušenosti, které získají bezprostředním kontaktem s přírodou a spontánními hrami v ní. Po realizaci výukového programu pak hodnotí navržená témata a zvolené metody na základě vyhodnocených rozhovorů
a průběžného pozorování dětí.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on environmental education. In the theoretical part it defines environmental education and its main objectives, the reasons for its inclusion in preschool education and its relation to the Framework Education Programme for Preschool Education. In addition, it names methods suitable for its implementation in kindergarten. In the practical part, it presents the developed educational offer focused on the selected ecosystem. In selecting the activities included in the curriculum, it emphasises methods of direct nature study, such as observation and simple experimentation, manipulation of natural materials or sensory perception. At the same time, it focuses on the children's experience and the experience they gain through direct contact with nature and spontaneous play in it. After the implementation of the teaching programme, it then evaluates the proposed topics and the chosen methods on the basis of the evaluated interviews and the ongoing observation of the children.
Klíčová slova
environmentální výchova, předškolní vzdělávání, vzdělávací metody, ekosystém les
V rámci vzdělávací oblasti Dítě a svět RVP PV je již na úrovni předškolního věku realizována environmentální výchova, která je prvním krokem v přírodovědném vzdělávání dětí. V mateřských školách jsou za tímto účelem realizovány vzdělávací nabídky. Cílem této práce je připravit vzdělávací nabídku zaměřenou na vybrané ekosystémy (např. les, rybník apod.) s akcentem na metody přímého studia přírody jako je pozorování a jednoduchý experiment, bádání nebo manipulace s přírodninami.
Postup řešení:
Analýza vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, výběr vhodných témat pro vypracování vzdělávací nabídky (termín do 9/2021)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku (hlavní část do 9/2021 a průběžně)
Vypracování vlastního návrhu vzdělávací nabídky s různými aktivitami (např. v závislosti na ročním období, věku žáků, atd.). (průběžně)
Praktické ověření vybraných navržených aktivit se žáky z MŠ (průběžně)
Diskuse zkušeností a korekce navržených témat, forem a metod podle nich
Zásady pro vypracování
V rámci vzdělávací oblasti Dítě a svět RVP PV je již na úrovni předškolního věku realizována environmentální výchova, která je prvním krokem v přírodovědném vzdělávání dětí. V mateřských školách jsou za tímto účelem realizovány vzdělávací nabídky. Cílem této práce je připravit vzdělávací nabídku zaměřenou na vybrané ekosystémy (např. les, rybník apod.) s akcentem na metody přímého studia přírody jako je pozorování a jednoduchý experiment, bádání nebo manipulace s přírodninami.
Postup řešení:
Analýza vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, výběr vhodných témat pro vypracování vzdělávací nabídky (termín do 9/2021)
Literární rešerše dostupné literatury, která řeší zadanou problematiku (hlavní část do 9/2021 a průběžně)
Vypracování vlastního návrhu vzdělávací nabídky s různými aktivitami (např. v závislosti na ročním období, věku žáků, atd.). (průběžně)
Praktické ověření vybraných navržených aktivit se žáky z MŠ (průběžně)
Diskuse zkušeností a korekce navržených témat, forem a metod podle nich
Seznam doporučené literatury
Allen, M. (2017). Early understandings of simple food chains: A learning progression for the preschool years. International Journal of Science Education, 39(11), 1485-1510.
Bennet J., Smith R. (1996). Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.
Bureš, J. (2004). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Ekocentrum Paleta.
Jančaříková, K. (2020). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Nakladatelství Karolinum.
Leblová E. (2012). Enviromentální výchova v mateřské škole. Portál.
Nastran, M. (2020). Visiting the Forest with Kindergarten Children: Forest Suitability. Forests, 11(6), 696.
Tunnicliffe, S. D. (2013). Talking and doing science in the early years: a practical guide for ages 2-7. Routledge.
www.rvp.cz \\
další literatura - například učebnice, metodické příručky a pracovní sešity prvouky a přírodovědy, materiály ekocenter a podobných pracovišť
Seznam doporučené literatury
Allen, M. (2017). Early understandings of simple food chains: A learning progression for the preschool years. International Journal of Science Education, 39(11), 1485-1510.
Bennet J., Smith R. (1996). Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.
Bureš, J. (2004). Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Ekocentrum Paleta.
Jančaříková, K. (2020). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Nakladatelství Karolinum.
Leblová E. (2012). Enviromentální výchova v mateřské škole. Portál.
Nastran, M. (2020). Visiting the Forest with Kindergarten Children: Forest Suitability. Forests, 11(6), 696.
Tunnicliffe, S. D. (2013). Talking and doing science in the early years: a practical guide for ages 2-7. Routledge.
www.rvp.cz \\
další literatura - například učebnice, metodické příručky a pracovní sešity prvouky a přírodovědy, materiály ekocenter a podobných pracovišť