Bakalářská práce s názvem Problematika vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného
prostředí je zaměřena na metody a formy práce včetně alternativních přístupů ve výuce,
které pedagogové využívají při vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Dále se v teoretické části zabývá podpůrnými opatřeními, které mají za úkol zmírnit
dopad sociálního znevýhodnění těchto dětí při jejich vzdělávání, neboť v něm nebývají
úspěšní. Následkem je tak jejich předčasný odchod ze vzdělávacího systému, a to jim
posléze přináší problémy jak v profesním, tak i v osobním životě a v konečném důsledku
tato skutečnost ovlivňuje společnost, politiku a odráží se i na ekonomice státu.
Účelem praktické části bylo na základě kvalitativního výzkumu metodou sběru dat
rozhovory/interview s vybranými pedagogy získat přehled o používaných metodách
a přístupech ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v běžné prezenční formě
výuky a pak v souvislosti s opatřením vztahující se ke koronavirové epidemii v distanční
výuce. Dalším z cílů bylo zjistit s jakými problémy se pedagogičtí pracovníci setkávají při
začleňování sociálně znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu tzn.
"běžných" základních škol. Na základě zpracovaných rozhovorů pořízených
od informantů učících na základních školách dle jejich zkušeností a postřehů, jsou
v praktické části uvedeny možnosti vzdělávání, které tyto děti ze sociálně
znevýhodněného prostředí mají a současně nastíněno i řešení jejich vzdělávacích
nerovností.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis entitled The issue of education of children from socially
disadvantaged backgrounds is focused on methods and forms of work, including
alternative approaches in teaching, which teachers use in the education of children from
socially disadvantaged backgrounds. Furthermore, the theoretical part deals with
support measures aimed at mitigating the impact of social disadvantage of children in
their edukation, because they are not successful in them, which results in their early
departure from the education systém, and this eventually brings them problems both in
professional life as well as in personal life and ultimately, this fact of life society, politics
and, consequently, of the state´s economy.
The purpose of the practical part was based on qualitative research, data collection
interviews with selected teachers to get an overview of the methods and approaches
used in the education of socially disadvantaged students in the current full-time
teaching and then in connection with coronavirus epidemic measures in distance
learning. Another goal was to find out what problems pedagogical workers face in
integrating socially disadvantaged children into the mainstream of education, ie.
"Regular" primary schools. Based on interviews conducted by informants teaching in
primary schools according to their experience and observations, the practical part
presents the educational opportunities that these children from socially disadvantaged
backgrounds have and at the same time outlines there is a solution to their educational
inequalitie.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění sociální status sociální prostředí dysfunkční rodina kulturní
odlišnost chudoba integrace inkluze strategie podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage; social status; social environment; dysfunctional family; cultural
disversity; poverty; integration; inclusion; strategy; support measure.
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Problematika vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného
prostředí je zaměřena na metody a formy práce včetně alternativních přístupů ve výuce,
které pedagogové využívají při vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Dále se v teoretické části zabývá podpůrnými opatřeními, které mají za úkol zmírnit
dopad sociálního znevýhodnění těchto dětí při jejich vzdělávání, neboť v něm nebývají
úspěšní. Následkem je tak jejich předčasný odchod ze vzdělávacího systému, a to jim
posléze přináší problémy jak v profesním, tak i v osobním životě a v konečném důsledku
tato skutečnost ovlivňuje společnost, politiku a odráží se i na ekonomice státu.
Účelem praktické části bylo na základě kvalitativního výzkumu metodou sběru dat
rozhovory/interview s vybranými pedagogy získat přehled o používaných metodách
a přístupech ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v běžné prezenční formě
výuky a pak v souvislosti s opatřením vztahující se ke koronavirové epidemii v distanční
výuce. Dalším z cílů bylo zjistit s jakými problémy se pedagogičtí pracovníci setkávají při
začleňování sociálně znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu tzn.
"běžných" základních škol. Na základě zpracovaných rozhovorů pořízených
od informantů učících na základních školách dle jejich zkušeností a postřehů, jsou
v praktické části uvedeny možnosti vzdělávání, které tyto děti ze sociálně
znevýhodněného prostředí mají a současně nastíněno i řešení jejich vzdělávacích
nerovností.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis entitled The issue of education of children from socially
disadvantaged backgrounds is focused on methods and forms of work, including
alternative approaches in teaching, which teachers use in the education of children from
socially disadvantaged backgrounds. Furthermore, the theoretical part deals with
support measures aimed at mitigating the impact of social disadvantage of children in
their edukation, because they are not successful in them, which results in their early
departure from the education systém, and this eventually brings them problems both in
professional life as well as in personal life and ultimately, this fact of life society, politics
and, consequently, of the state´s economy.
The purpose of the practical part was based on qualitative research, data collection
interviews with selected teachers to get an overview of the methods and approaches
used in the education of socially disadvantaged students in the current full-time
teaching and then in connection with coronavirus epidemic measures in distance
learning. Another goal was to find out what problems pedagogical workers face in
integrating socially disadvantaged children into the mainstream of education, ie.
"Regular" primary schools. Based on interviews conducted by informants teaching in
primary schools according to their experience and observations, the practical part
presents the educational opportunities that these children from socially disadvantaged
backgrounds have and at the same time outlines there is a solution to their educational
inequalitie.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění sociální status sociální prostředí dysfunkční rodina kulturní
odlišnost chudoba integrace inkluze strategie podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage; social status; social environment; dysfunctional family; cultural
disversity; poverty; integration; inclusion; strategy; support measure.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké metody a formy práce pedagogové využívají při vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. V teoretické části budou uvedeny základní pojmy související s danou problematikou, dále metody a formy práce s těmito dětmi, které se aplikují v praxi. Praktická část bude zaměřena na kvalitativní výzkum. Zvolenou metodu sběru dat bude rozhovor/interview s vybranými pedagogy. Záměrem výzkumu bude zjistit, jak pedagogové pracují s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, jaké používají postupy a způsoby působení na tyto děti. Jaké jsou vzájemné interakce a motivace ke vzdělání.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké metody a formy práce pedagogové využívají při vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. V teoretické části budou uvedeny základní pojmy související s danou problematikou, dále metody a formy práce s těmito dětmi, které se aplikují v praxi. Praktická část bude zaměřena na kvalitativní výzkum. Zvolenou metodu sběru dat bude rozhovor/interview s vybranými pedagogy. Záměrem výzkumu bude zjistit, jak pedagogové pracují s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, jaké používají postupy a způsoby působení na tyto děti. Jaké jsou vzájemné interakce a motivace ke vzdělání.
Seznam doporučené literatury
Gillernová, I., & Krejčová, L. (Eds.) (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada.
Goleman, D. (1995). Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Habrová, M. (2015). Definice sociálního znevýhodnění. In L. Felcmanová, M. Habrová et al., Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění (s. 8?10). Olomouc: Univerzita Palackého.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Helus, Z. (2014). Edukace jako projev starosti o člověka. In R. Jedlička (Ed.), Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy (s. 13-34). Praha: Karolinum.
MŠMT (2018) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/.
Syslová, Z. (2016). Cíle a obsah předškolního vzdělávání. In J. Průcha et al., Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. (s. 92?96). Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Gillernová, I., & Krejčová, L. (Eds.) (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada.
Goleman, D. (1995). Emoční inteligence. Praha: Columbus.
Habrová, M. (2015). Definice sociálního znevýhodnění. In L. Felcmanová, M. Habrová et al., Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění (s. 8?10). Olomouc: Univerzita Palackého.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Helus, Z. (2014). Edukace jako projev starosti o člověka. In R. Jedlička (Ed.), Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy (s. 13-34). Praha: Karolinum.
MŠMT (2018) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/.
Syslová, Z. (2016). Cíle a obsah předškolního vzdělávání. In J. Průcha et al., Předškolní dítě a svět vzdělávání. Přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. (s. 92?96). Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.