Bakalářská práce se zabývá vlivem pandemie Covid-19 na hodnoty. Teoretická část zahrnuje vymezení hodnot, procesy vzniku, vývoje a změny hodnot a uvádí některé klasifikace hodnot. V dalších kapitolách se práce na hodnoty zaměřuje optikou teorie Shaloma Shwartze. V poslední části teoretické práce je uveden vliv pandemie na člověka, kde jsou kapitoly sociální izolace, trauma, stres, posttraumatický stres, pandemie jako vnímaná hrozba nebo posttraumatický rozvoj člověka. Praktická část je zpracována kvantitativně a zjišťuje, jaký vliv měla pandemie Covid-19 na hodnoty, jak se hodnoty po pandemii proměnily a s čím souvisí změny hodnot v souvislosti s pandemií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the impact of the Covid-19 pandemic on values. The theoretical part includes the definition of values, the processes of creation, development and changes of values and presents some classifications of values. In other chapters, the work focuses on values through the lens of Shalom Shwartz's theory. In the last part of the theoretical work is presented the impact of the pandemic on humans, there are chapters social isolation, trauma, stress, post-traumatic stress, pandemics as a perceived threat or post-traumatic human development. The practical part is processed quantitatively and finds out what effect the Covid-19 pandemic had on values, how the values have changed after the pandemic and what are the changes in values related to the pandemic.
Klíčová slova
hodnoty, pandemie Covid-19, hodnotová orientace, vliv pandemie, změna hodnot
Klíčová slova v angličtině
values, Covid-19 pandemic, value orientation, impact of the pandemic, change of values
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivem pandemie Covid-19 na hodnoty. Teoretická část zahrnuje vymezení hodnot, procesy vzniku, vývoje a změny hodnot a uvádí některé klasifikace hodnot. V dalších kapitolách se práce na hodnoty zaměřuje optikou teorie Shaloma Shwartze. V poslední části teoretické práce je uveden vliv pandemie na člověka, kde jsou kapitoly sociální izolace, trauma, stres, posttraumatický stres, pandemie jako vnímaná hrozba nebo posttraumatický rozvoj člověka. Praktická část je zpracována kvantitativně a zjišťuje, jaký vliv měla pandemie Covid-19 na hodnoty, jak se hodnoty po pandemii proměnily a s čím souvisí změny hodnot v souvislosti s pandemií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the impact of the Covid-19 pandemic on values. The theoretical part includes the definition of values, the processes of creation, development and changes of values and presents some classifications of values. In other chapters, the work focuses on values through the lens of Shalom Shwartz's theory. In the last part of the theoretical work is presented the impact of the pandemic on humans, there are chapters social isolation, trauma, stress, post-traumatic stress, pandemics as a perceived threat or post-traumatic human development. The practical part is processed quantitatively and finds out what effect the Covid-19 pandemic had on values, how the values have changed after the pandemic and what are the changes in values related to the pandemic.
Klíčová slova
hodnoty, pandemie Covid-19, hodnotová orientace, vliv pandemie, změna hodnot
Klíčová slova v angličtině
values, Covid-19 pandemic, value orientation, impact of the pandemic, change of values
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vlivem pandemie COVID-19 na změnu hodnot české společnosti, která se ocitla v nestandartních životních podmínkách. Teoretická část bude věnována shrnutí dosavadních poznatků z literatury a dostupných zdrojů z oblasti hodnot, kde se zaměřím především na hodnoty optikou teorie Schwartze. Praktická část bude analýzou výsledků kvantitativní dotazníkové studie hodnot. Cílem práce je zjistit, zda se hodnoty lidem změnily v souvislosti s pandemií.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vlivem pandemie COVID-19 na změnu hodnot české společnosti, která se ocitla v nestandartních životních podmínkách. Teoretická část bude věnována shrnutí dosavadních poznatků z literatury a dostupných zdrojů z oblasti hodnot, kde se zaměřím především na hodnoty optikou teorie Schwartze. Praktická část bude analýzou výsledků kvantitativní dotazníkové studie hodnot. Cílem práce je zjistit, zda se hodnoty lidem změnily v souvislosti s pandemií.
Seznam doporučené literatury
Anýžová, P. (2014). Srovnatelnost Schwartzovy hodnotové škály v mezinárodních datech. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 50(04), 547-580.\\
Cakirpaloglu, P. (2004). Psychologie hodnot. Votobia.\\
Hnilica, K. (12007). Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51(5), 437-46.\\
Kavalíř, P. (2005). K problematice výzkumu hodnot a hodnotových preferencí. Československá psychologie, 49(4), 333-341.\\
Mikšík, O. (2003). Psychologická charakteristika osobnosti. Karolinum.\\
Prudký, L. a kol. (2009). Inventura hodnot. Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.\\
Prudký, L. a kol (2009). Studie o hodnotách. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.\\
Řeháková, B. (2005). Measuring Value Orientations with the Use of S.H. Schwartz's Value Portraits. Sociologický ústav Akademie věd České republiky.\\
Řehan, V., & Cakirpaloglu, P. (2000). Sociální status a hodnotová orientace mladé generace. Československá psychologie, 44(3), 202-215.\\
Schwartz, S. H. (2005). Basic Human Values: An Overview. Dostupné online z: http://www.yourmorals.org/schwartz.2006.basic%20human%20values.pdf.\\
Spini, D. (2003). Measurement Equivalence Of 10 Value Types From The Schwartz Value Survey Across 21 Countries. Journal of cross-cultural psychology, 34(3), 3-23.\\
Vávra, M. (2007). Hodnotový portrét evropských zemí. Srovnávací analýza s použitím přístupu Shaloma Schwartze. Praha: CESES FSV UK.
Seznam doporučené literatury
Anýžová, P. (2014). Srovnatelnost Schwartzovy hodnotové škály v mezinárodních datech. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 50(04), 547-580.\\
Cakirpaloglu, P. (2004). Psychologie hodnot. Votobia.\\
Hnilica, K. (12007). Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51(5), 437-46.\\
Kavalíř, P. (2005). K problematice výzkumu hodnot a hodnotových preferencí. Československá psychologie, 49(4), 333-341.\\
Mikšík, O. (2003). Psychologická charakteristika osobnosti. Karolinum.\\
Prudký, L. a kol. (2009). Inventura hodnot. Výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia.\\
Prudký, L. a kol (2009). Studie o hodnotách. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.\\
Řeháková, B. (2005). Measuring Value Orientations with the Use of S.H. Schwartz's Value Portraits. Sociologický ústav Akademie věd České republiky.\\
Řehan, V., & Cakirpaloglu, P. (2000). Sociální status a hodnotová orientace mladé generace. Československá psychologie, 44(3), 202-215.\\
Schwartz, S. H. (2005). Basic Human Values: An Overview. Dostupné online z: http://www.yourmorals.org/schwartz.2006.basic%20human%20values.pdf.\\
Spini, D. (2003). Measurement Equivalence Of 10 Value Types From The Schwartz Value Survey Across 21 Countries. Journal of cross-cultural psychology, 34(3), 3-23.\\
Vávra, M. (2007). Hodnotový portrét evropských zemí. Srovnávací analýza s použitím přístupu Shaloma Schwartze. Praha: CESES FSV UK.