Tato bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se v první kapitole zaobírá funkcemi rodiny a jejich poruchami s ohledem na dítě. Ve druhé kapitole je popsána dysfunkční rodina. Třetí část ukazuje nevhodná působení takových rodin na vývoj osobnosti dítěte a jeho primární socializaci. Cílem praktické části je prostřednictvím případových studií ukázat příklady možných dopadů psychické deprivace v dětství prožité ve vlastní rodině na rodičovskou a partnerskou roli v dospělosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the functions of the family and their disorders with respect to the child in the first chapter. The second chapter describes the dysfunctional family. The third part shows the inappropriate effects of such families on the development of the child's personality and his primary socialization. The aim of the practical part is to show through case studies examples of possible effects of mental deprivation in childhood experienced in one's own family on parental and partner role in adulthood.
Klíčová slova
funkce rodiny, dysfunkční rodina, syndrom CAN, následky citové deprivace
Klíčová slova v angličtině
family function, dysfunctional family, CAN syndrome, consequences of emotional deprivation
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část se v první kapitole zaobírá funkcemi rodiny a jejich poruchami s ohledem na dítě. Ve druhé kapitole je popsána dysfunkční rodina. Třetí část ukazuje nevhodná působení takových rodin na vývoj osobnosti dítěte a jeho primární socializaci. Cílem praktické části je prostřednictvím případových studií ukázat příklady možných dopadů psychické deprivace v dětství prožité ve vlastní rodině na rodičovskou a partnerskou roli v dospělosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the functions of the family and their disorders with respect to the child in the first chapter. The second chapter describes the dysfunctional family. The third part shows the inappropriate effects of such families on the development of the child's personality and his primary socialization. The aim of the practical part is to show through case studies examples of possible effects of mental deprivation in childhood experienced in one's own family on parental and partner role in adulthood.
Klíčová slova
funkce rodiny, dysfunkční rodina, syndrom CAN, následky citové deprivace
Klíčová slova v angličtině
family function, dysfunctional family, CAN syndrome, consequences of emotional deprivation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat otázkami vývoje dítěte dysfunkční rodině. V teoretické části budou definovány základní pojmy tématu: primární socializace a její význam pro vývoj jedince, rodina a její funkce, dysfunkční rodina a možné dopady psychické deprivace na dítě, problematika prevence. Cílem praktické části práce bude ukázat prostřednictvím kvalitativního šetření, resp. případové studie možné důsledky psychické deprivace v dětství pro partnerskou a rodičovskou roli v dospělosti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat otázkami vývoje dítěte dysfunkční rodině. V teoretické části budou definovány základní pojmy tématu: primární socializace a její význam pro vývoj jedince, rodina a její funkce, dysfunkční rodina a možné dopady psychické deprivace na dítě, problematika prevence. Cílem praktické části práce bude ukázat prostřednictvím kvalitativního šetření, resp. případové studie možné důsledky psychické deprivace v dětství pro partnerskou a rodičovskou roli v dospělosti.
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada
Kraus, B., Poláčková, V., Lorenzová, J., Spousta, V., Stašová, L., Žumárová, M. (2001). Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido
Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum
Matoušek, O., (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství
Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál
Seznam doporučené literatury
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. a kol. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada
Kraus, B., Poláčková, V., Lorenzová, J., Spousta, V., Stašová, L., Žumárová, M. (2001). Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido
Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum
Matoušek, O., (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství
Vágnerová, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál