Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mimořádně nadaných žáků na prvním stupni základní školy. Dělí se na dvě části - teoretickou a praktickou. Její teoretická část je zaměřena na osvětlení základních pojmů pojících se k tématu nadání. Jejím cílem je tak představit základní druhy nadání a jejich možné kombinace, charakterizovat nadané a mimořádně nadané žáky, uvést možné způsoby jejich identifikace a představit zásady a možnosti práce při jejich vzdělávání, spolu s podporou v oblasti volnočasových aktivit. Dále poskytuje přehled legislativy, která se zabývá výchovou a vzděláváním nadaných. V praktické části bylo provedeno šetření za pomoci rozhovorů, spolu s analýzou dokumentů a následně byly zpracovány případové studie zaměřující se na potřeby jednotlivých mimořádně nadaných žáků, jejich rodičů a pedagogů v celém procesu vzdělávání.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of exceptionally gifted pupils in the first stage of primary school. It is divided into two parts - theoretical and practical. Its theoretical part is focused on illuminating the basic concepts associated with the topic of talent. Its aim is to introduce the basic types of talent and their possible combinations together, to characterize gifted and exceptionally gifted students, to state possible ways of their identification and to present principles and possibilities of work in their education, together with support in leisure activities. It also provides an overview of legislation that deals with the upbringing and education of the gifted. In the practical part, a survey was conducted with the help of interviews, together with an analysis of documents and subsequently case studies were prepared focusing on the needs of individual exceptionally gifted students, their parents and teachers in the entire educational process.
gift, talent, pupil, tuition, class climate, freetime aktivity,
family, teacher
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou mimořádně nadaných žáků na prvním stupni základní školy. Dělí se na dvě části - teoretickou a praktickou. Její teoretická část je zaměřena na osvětlení základních pojmů pojících se k tématu nadání. Jejím cílem je tak představit základní druhy nadání a jejich možné kombinace, charakterizovat nadané a mimořádně nadané žáky, uvést možné způsoby jejich identifikace a představit zásady a možnosti práce při jejich vzdělávání, spolu s podporou v oblasti volnočasových aktivit. Dále poskytuje přehled legislativy, která se zabývá výchovou a vzděláváním nadaných. V praktické části bylo provedeno šetření za pomoci rozhovorů, spolu s analýzou dokumentů a následně byly zpracovány případové studie zaměřující se na potřeby jednotlivých mimořádně nadaných žáků, jejich rodičů a pedagogů v celém procesu vzdělávání.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of exceptionally gifted pupils in the first stage of primary school. It is divided into two parts - theoretical and practical. Its theoretical part is focused on illuminating the basic concepts associated with the topic of talent. Its aim is to introduce the basic types of talent and their possible combinations together, to characterize gifted and exceptionally gifted students, to state possible ways of their identification and to present principles and possibilities of work in their education, together with support in leisure activities. It also provides an overview of legislation that deals with the upbringing and education of the gifted. In the practical part, a survey was conducted with the help of interviews, together with an analysis of documents and subsequently case studies were prepared focusing on the needs of individual exceptionally gifted students, their parents and teachers in the entire educational process.
gift, talent, pupil, tuition, class climate, freetime aktivity,
family, teacher
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zpracována na základě aktuální literatury k tomuto tématu a bude zaměřena na základní pojmy, které s tématem práce souvisí: nadání, mimořádné nadání, možnosti vzdělávání nadaných žáků, přístupy školy a učitele k nadaným žákům, práce s třídním kolektivem. Cílem praktické části práce je popsat práci s mimořádně nadaným žákem na prvním stupni základní školy, kde se se žáky s různou mírou nadání pracuje v rámci tříd pro nadané žáky a později jsou tito žáci zařazeni do běžné třídy ZŠ. Tento proces bude popsán jak z pohledu pedagogů, tak i rodičů. Pro výzkumné šetření bude zvolen kvalitativní výzkumný design a budou při něm využity jako hlavní metody dotazování a analýza dokumentů. Na základě tohoto výzkumného šetření bude následně zpracována případová studie mimořádně nadaného žáka.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zpracována na základě aktuální literatury k tomuto tématu a bude zaměřena na základní pojmy, které s tématem práce souvisí: nadání, mimořádné nadání, možnosti vzdělávání nadaných žáků, přístupy školy a učitele k nadaným žákům, práce s třídním kolektivem. Cílem praktické části práce je popsat práci s mimořádně nadaným žákem na prvním stupni základní školy, kde se se žáky s různou mírou nadání pracuje v rámci tříd pro nadané žáky a později jsou tito žáci zařazeni do běžné třídy ZŠ. Tento proces bude popsán jak z pohledu pedagogů, tak i rodičů. Pro výzkumné šetření bude zvolen kvalitativní výzkumný design a budou při něm využity jako hlavní metody dotazování a analýza dokumentů. Na základě tohoto výzkumného šetření bude následně zpracována případová studie mimořádně nadaného žáka.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
MUDRÁK, Jiří, 2015. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
RENZULLI, Joseph S., FOŘTÍKOVÁ, Jitka, ed. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-254-3705-6.
Problematika péče o nadané žáky na základních a středních školách: metodická příručka + soubor pracovních listů. Turnov: Vzdělávací centrum Turnov, c2011. ISBN 978-80-260-0185-0.
Vyhláška č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2018. https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
MUDRÁK, Jiří, 2015. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
RENZULLI, Joseph S., FOŘTÍKOVÁ, Jitka, ed. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-254-3705-6.
Problematika péče o nadané žáky na základních a středních školách: metodická příručka + soubor pracovních listů. Turnov: Vzdělávací centrum Turnov, c2011. ISBN 978-80-260-0185-0.
Vyhláška č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 1. 2018. https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2