Tato bakalářská práce se zabývá tématem badatelsky orientovaného přístupu k technickým materiálům ve výuce na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou, přičemž teoretická část se zabývá charakteristikou pojmů badatelsky orientované výuky, dále badatelsky orientované výuky se zaměřením na technické materiály, charakteristikou technického vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu a charakteristikou technických materiálů (kov, dřevo, plast). Praktická část práce představuje čtyři přípravné studie výukových námětů pro začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech na běžné základní škole včetně zkušeností z vyučovacích hodin a formulace doporučení pro výuku.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of a research-oriented approach to technical materials in elementary school teaching. The work is divided into two parts - theoretical and practical, while the theoretical part deals with the characteristics of the concepts of research-oriented teaching, inquiry-based education with a focus on technical materials, the characteristics of technical education according to the Framework Education Program and the characteristics of technical materials (metal, wood, plastic). The practical part of the thesis presents four preparatory studies of teaching topics for the inclusion of inquiry-based education about technical materials in a regular primary school, including lessons learned and the formulation of recommendations for teaching.
Klíčová slova
Badatelsky orientovaná výuka, technické materiály, technické vzdělávání, výukové náměty na základní škole
Klíčová slova v angličtině
Inquiry based education technical education, technical materials, technical education, ideas for teaching on basic school
Rozsah průvodní práce
56 s. (68 709 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem badatelsky orientovaného přístupu k technickým materiálům ve výuce na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou, přičemž teoretická část se zabývá charakteristikou pojmů badatelsky orientované výuky, dále badatelsky orientované výuky se zaměřením na technické materiály, charakteristikou technického vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu a charakteristikou technických materiálů (kov, dřevo, plast). Praktická část práce představuje čtyři přípravné studie výukových námětů pro začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech na běžné základní škole včetně zkušeností z vyučovacích hodin a formulace doporučení pro výuku.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the topic of a research-oriented approach to technical materials in elementary school teaching. The work is divided into two parts - theoretical and practical, while the theoretical part deals with the characteristics of the concepts of research-oriented teaching, inquiry-based education with a focus on technical materials, the characteristics of technical education according to the Framework Education Program and the characteristics of technical materials (metal, wood, plastic). The practical part of the thesis presents four preparatory studies of teaching topics for the inclusion of inquiry-based education about technical materials in a regular primary school, including lessons learned and the formulation of recommendations for teaching.
Klíčová slova
Badatelsky orientovaná výuka, technické materiály, technické vzdělávání, výukové náměty na základní škole
Klíčová slova v angličtině
Inquiry based education technical education, technical materials, technical education, ideas for teaching on basic school
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, která se bezprostředně váže k tématu bakalářské práce. Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části bakalářské práce a formulujte adekvátní cíle práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: badatelský přístup k výuce všeobecně a speciálně pro technická témata na ZŠ, charakteristika metod experimentu, pokusu, pozorování. Popis ve výuce na ZŠ nejčastěji používaných technických materiálů.
Charakteristika primárního technického vzdělávání podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce, Člověk a jeho svět). Analýza aktuálního stavu pojetí primárního technického vzdělávání a gramotnosti.
Na základě těchto přípravných studií vytvořte asi 4 - 5 výukových námětů pro začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech pro realizaci na ZŠ. Výukové náměty, experimenty, pokusy a pozorování budou nosným tématem praktické části bakalářské práce. Opatřete je všemi technickými i didaktickými pomůckami a několik z nich připravte k ověřování efektivity v rámci výuky. Při terénním průzkumu vybraných námětů pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí bakalářské práce.
V závěru práce se souhrnně vyjádřete k praktickým výukovým možnostem začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech, obsažených ve výukových námětech. Dále popište zkušenosti z realizace BOV ve výuce na ZŠ. Vypracujte reflexi hodin a sumarizujte výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování BOV ve vzdělávání dětí.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury, která se bezprostředně váže k tématu bakalářské práce. Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části bakalářské práce a formulujte adekvátní cíle práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: badatelský přístup k výuce všeobecně a speciálně pro technická témata na ZŠ, charakteristika metod experimentu, pokusu, pozorování. Popis ve výuce na ZŠ nejčastěji používaných technických materiálů.
Charakteristika primárního technického vzdělávání podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce, Člověk a jeho svět). Analýza aktuálního stavu pojetí primárního technického vzdělávání a gramotnosti.
Na základě těchto přípravných studií vytvořte asi 4 - 5 výukových námětů pro začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech pro realizaci na ZŠ. Výukové náměty, experimenty, pokusy a pozorování budou nosným tématem praktické části bakalářské práce. Opatřete je všemi technickými i didaktickými pomůckami a několik z nich připravte k ověřování efektivity v rámci výuky. Při terénním průzkumu vybraných námětů pořiďte fotografickou dokumentaci, která bude také součástí bakalářské práce.
V závěru práce se souhrnně vyjádřete k praktickým výukovým možnostem začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech, obsažených ve výukových námětech. Dále popište zkušenosti z realizace BOV ve výuce na ZŠ. Vypracujte reflexi hodin a sumarizujte výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování BOV ve vzdělávání dětí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
DOSTÁL, J., ČÁSTKOVÁ, P., KRESTÝNOVÁ, M.: DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky, Tvoříme a bádáme ve výuce na prvním stupni ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4484-0.
DOSTÁL, J., KOŽUCHOVÁ, M.: Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4913-5.
NOVOTNÝ, J., HONZÍKOVÁ, J.: Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2014.
PAPÁČEK, M.: Didaktika biologie v české republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. PdF JU, 2010. Dostupné na https://docplayer.cz/1157485-Didaktika-biologie-v-ceske-republice-2010-a-badatelsky-orientovane-vyucovani-sbornik-prispevku-seminare.html#show_full_text [cit. 2020-04-15].
RAAB, M.: Materiály a člověk. Praha: Encyklopedický dům, 2000, 230 s. ISBN 80-860441-30.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017 dostupný z http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv [cit. 2020-04-15].
ROUČOVÁ. E.: CŽV Člověk a svět práce. PdF JU, 2016. Dostupné na https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=536 [cit. 2016-25-11].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. 2014. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15].
VAŇKOVÁ, H., VANĚK, V.: Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. Ostrava: PdF OU, 1999. 186 s. ISBN 80-7042-042-1.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-966-6.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E.: Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007. 180 s. ISBN 978-8085783-73-5.
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
DOSTÁL, J., ČÁSTKOVÁ, P., KRESTÝNOVÁ, M.: DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky, Tvoříme a bádáme ve výuce na prvním stupni ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4484-0.
DOSTÁL, J., KOŽUCHOVÁ, M.: Badatelský přístup v technickém vzdělávání: Teorie a výzkum. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4913-5.
NOVOTNÝ, J., HONZÍKOVÁ, J.: Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2014.
PAPÁČEK, M.: Didaktika biologie v české republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. PdF JU, 2010. Dostupné na https://docplayer.cz/1157485-Didaktika-biologie-v-ceske-republice-2010-a-badatelsky-orientovane-vyucovani-sbornik-prispevku-seminare.html#show_full_text [cit. 2020-04-15].
RAAB, M.: Materiály a člověk. Praha: Encyklopedický dům, 2000, 230 s. ISBN 80-860441-30.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017 dostupný z http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv [cit. 2020-04-15].
ROUČOVÁ. E.: CŽV Člověk a svět práce. PdF JU, 2016. Dostupné na https://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=536 [cit. 2016-25-11].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. 2014. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [cit. 2017-04-15].
VAŇKOVÁ, H., VANĚK, V.: Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. Ostrava: PdF OU, 1999. 186 s. ISBN 80-7042-042-1.