Informace o kvalifikační práci Témata přátelství a samoty ve vybraných literárních dílech pro děti a mládež a jejich uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství
Bakalářská práce se věnuje tématu přátelství a samoty ve vybraných literárních dílech pro děti a mládež a jejich uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část analyzuje literaturu pro děti a mládež (charakteristika, rysy, funkce a členění), definice přátelství a samoty. Následuje rozbor čtyř literárních děl a jejich možné uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství. Praktická část obsahuje sadu pracovních listů z vybraného díla, s jejich následným
ověřením v praxi včetně reflexe.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the theme of friendship and loneliness in selected literary works for children and youth and their application in leisure education for reading. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part analyses literature for children and youth (characteristics, features, functions and breakdown), definitions of friendship and loneliness. This is followed by an analysis of four literary works and their possible application in leisure education for reading. The practical part includes a set of worksheets from the selected works, with their subsequent verification in practice, including reflection.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, samota, přátelství, čtenářské kluby, výchova ke čtenářství, volnočasová výchova, pracovní listy, rozbor děl
Klíčová slova v angličtině
literature for children and young people, loneliness, friendship, reading clubs, education for reading, leisure education, worksheets, analysis of works
Rozsah průvodní práce
106s.(82 421 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu přátelství a samoty ve vybraných literárních dílech pro děti a mládež a jejich uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část analyzuje literaturu pro děti a mládež (charakteristika, rysy, funkce a členění), definice přátelství a samoty. Následuje rozbor čtyř literárních děl a jejich možné uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství. Praktická část obsahuje sadu pracovních listů z vybraného díla, s jejich následným
ověřením v praxi včetně reflexe.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the theme of friendship and loneliness in selected literary works for children and youth and their application in leisure education for reading. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part analyses literature for children and youth (characteristics, features, functions and breakdown), definitions of friendship and loneliness. This is followed by an analysis of four literary works and their possible application in leisure education for reading. The practical part includes a set of worksheets from the selected works, with their subsequent verification in practice, including reflection.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, samota, přátelství, čtenářské kluby, výchova ke čtenářství, volnočasová výchova, pracovní listy, rozbor děl
Klíčová slova v angličtině
literature for children and young people, loneliness, friendship, reading clubs, education for reading, leisure education, worksheets, analysis of works
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představit rozmanitá pojetí témat přátelství a samoty ve vybraných dílech současné literatury pro děti a mládež (např. Písečný vlk od A. Lind, Luna a ryba od L. Aisato a Pláž v noci od E. Ferrante) a jejich uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství. V teoretické části budou vymezeny základní údaje o autorech a literární tvorbě, bude provedena analýza děl a různých pojetí tématu přátelství a samoty. Praktická část bude zaměřena na vytvoření sady pracovních listů (příp. jejich ověření v praxi a reflexi).
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představit rozmanitá pojetí témat přátelství a samoty ve vybraných dílech současné literatury pro děti a mládež (např. Písečný vlk od A. Lind, Luna a ryba od L. Aisato a Pláž v noci od E. Ferrante) a jejich uplatnění ve volnočasové výchově ke čtenářství. V teoretické části budou vymezeny základní údaje o autorech a literární tvorbě, bude provedena analýza děl a různých pojetí tématu přátelství a samoty. Praktická část bude zaměřena na vytvoření sady pracovních listů (příp. jejich ověření v praxi a reflexi).
Seznam doporučené literatury
AISATO, Lisa. Luna a ryba. Praha: Drobek, 2019.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007.
FERRANTE, Elena. Pláž v noci. Praha: Prostor, 2019.
LIND, Åsa. Písečný vlk. Praha: Euromedia, 2017.
MANDYS, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. V Praze: Albatros, 2013.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.