Práce se zabývá využitím vybraných děl současné české autorky Olgy Černé ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je představen životopis kmenové autorky nakladatelství Baobab Olgy Černé a její literární tvorba. Dále je popsán autorčin preferovaný literární žánr, cílová skupina a vybrané metody práce s textem, které jsou využity v praktické části. V ní se též nachází pracovní listy s ukázkami úryvků vybraných děl autorky, jejich ověření v praxi a reflexe.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of selected works of the contemporary Czech author Olga Černá in leisure education for reading. The work contains theoretical and practical part. The theoretical part presents the biography of the main author of the Baobab publishing house, Olga Černá and her literary work. The author's preferred literary genre, target group and selected methods of working with text, which are used in the practical part, are also described. The second part also contains worksheets with examples of excerpts from selected works by the author, their verification in practice and reflection.
Klíčová slova
Olga Černá, literární výchova, čtenářská gramotnost, děti předškolního věku, děti mladšího školního věku, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Olga Černá, literary education, reading literacy, preschool children, younger school children, worksheets
Rozsah průvodní práce
52 s. (71 376 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá využitím vybraných děl současné české autorky Olgy Černé ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je představen životopis kmenové autorky nakladatelství Baobab Olgy Černé a její literární tvorba. Dále je popsán autorčin preferovaný literární žánr, cílová skupina a vybrané metody práce s textem, které jsou využity v praktické části. V ní se též nachází pracovní listy s ukázkami úryvků vybraných děl autorky, jejich ověření v praxi a reflexe.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the use of selected works of the contemporary Czech author Olga Černá in leisure education for reading. The work contains theoretical and practical part. The theoretical part presents the biography of the main author of the Baobab publishing house, Olga Černá and her literary work. The author's preferred literary genre, target group and selected methods of working with text, which are used in the practical part, are also described. The second part also contains worksheets with examples of excerpts from selected works by the author, their verification in practice and reflection.
Klíčová slova
Olga Černá, literární výchova, čtenářská gramotnost, děti předškolního věku, děti mladšího školního věku, pracovní listy
Klíčová slova v angličtině
Olga Černá, literary education, reading literacy, preschool children, younger school children, worksheets
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představení tvorby kmenové autorky nakladatelství Baobab Olgy Černé a využití vybraných děl ve volnočasové výchově ke čtenářství.
V teoretické části bude představen životopis, tvorba autorky a získaná ocenění, preferovaný literární žánr a vybrané metody zvolené pro konkrétní práci s textem. Praktická část bude zaměřena na vytvoření sady pracovních listů (příp. jejich ověření v praxi a reflexi).
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je představení tvorby kmenové autorky nakladatelství Baobab Olgy Černé a využití vybraných děl ve volnočasové výchově ke čtenářství.
V teoretické části bude představen životopis, tvorba autorky a získaná ocenění, preferovaný literární žánr a vybrané metody zvolené pro konkrétní práci s textem. Praktická část bude zaměřena na vytvoření sady pracovních listů (příp. jejich ověření v praxi a reflexi).
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
ČERNÁ, Olga a JANSOVÁ, Linda. Olga Černá: Zajímavé knihy a časopisy jsou základem dobré knihovny, ale samy o sobě nestačí. Bulletin SKIP [online], 2019, 28(3) [cit. 2020-10-17]. ISSN 1213-5828.
ČERNÁ, Olga. Co čtou a čeho se bojí: se spisovatelkou a knihovnicí Olgou Černou o čtení, o psaní knížek pro děti a o zvířecích outsiderech. Děti a my: časopis pro rodiče, učitele a pracovníky pomáhajících profesí, 2012, 42(3), s. 6-9.
ČERNÁ, Olga. Důležité je dětem čtení neznechutit. Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, 2014, 21(9), s. 22-23.
ČERNÁ, Olga. Miroslav Šašek: z prací: Olga Černá uvádí dílo tvůrce, který je známý spíš ve světě než doma. Revolver Revue, 2012, 89, s. 177-194.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
tvorba autorky
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
ČERNÁ, Olga a JANSOVÁ, Linda. Olga Černá: Zajímavé knihy a časopisy jsou základem dobré knihovny, ale samy o sobě nestačí. Bulletin SKIP [online], 2019, 28(3) [cit. 2020-10-17]. ISSN 1213-5828.
ČERNÁ, Olga. Co čtou a čeho se bojí: se spisovatelkou a knihovnicí Olgou Černou o čtení, o psaní knížek pro děti a o zvířecích outsiderech. Děti a my: časopis pro rodiče, učitele a pracovníky pomáhajících profesí, 2012, 42(3), s. 6-9.
ČERNÁ, Olga. Důležité je dětem čtení neznechutit. Informatorium 3-8: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách, 2014, 21(9), s. 22-23.
ČERNÁ, Olga. Miroslav Šašek: z prací: Olga Černá uvádí dílo tvůrce, který je známý spíš ve světě než doma. Revolver Revue, 2012, 89, s. 177-194.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014.
MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011.