Tato bakalářská práce se zabývá zkušenostmi mladých dospělých s odmítáním vrstevníky v období dětství a dospívání. Teoretická část se zabývá obecnou charakteristikou odmítaných dětí, důvody odmítání, formami odmítání a důsledky odmítání na osobnost. Dále je zde věnována pozornost rozdílům ve vnímání odmítnutí a v neposlední řadě také samotnému zvládání a přizpůsobení odmítaných dětí. Výzkumná část, která je tvořena kvalitativně, pomocí hloubkových rozhovorů, shrnuje zkušenosti mladých dospělých s odmítáním vrstevníky, které zažívali v minulosti a zaměřuje se na to, jak se s touto zkušeností vyrovnávali.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the experience of young adults with peer rejection in childhood and adolescence. The theoretical part deals with the general characteristics of rejected children, reasons for rejection, forms of rejection and the consequences of rejection on the personality. Furthermore, attention is paid to differences in the perception of rejection and last but not least to the actual management and adaptation of rejected children. The research section, which is made qualitatively, using in-depth interviews, summarizes the experiences of young adults with peer rejection they have experienced in the past and focuses on how they coped with that experience.
Klíčová slova
odmítání, vrstevníci, prožívání
Klíčová slova v angličtině
rejection, peers, experiencing
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá zkušenostmi mladých dospělých s odmítáním vrstevníky v období dětství a dospívání. Teoretická část se zabývá obecnou charakteristikou odmítaných dětí, důvody odmítání, formami odmítání a důsledky odmítání na osobnost. Dále je zde věnována pozornost rozdílům ve vnímání odmítnutí a v neposlední řadě také samotnému zvládání a přizpůsobení odmítaných dětí. Výzkumná část, která je tvořena kvalitativně, pomocí hloubkových rozhovorů, shrnuje zkušenosti mladých dospělých s odmítáním vrstevníky, které zažívali v minulosti a zaměřuje se na to, jak se s touto zkušeností vyrovnávali.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the experience of young adults with peer rejection in childhood and adolescence. The theoretical part deals with the general characteristics of rejected children, reasons for rejection, forms of rejection and the consequences of rejection on the personality. Furthermore, attention is paid to differences in the perception of rejection and last but not least to the actual management and adaptation of rejected children. The research section, which is made qualitatively, using in-depth interviews, summarizes the experiences of young adults with peer rejection they have experienced in the past and focuses on how they coped with that experience.
Klíčová slova
odmítání, vrstevníci, prožívání
Klíčová slova v angličtině
rejection, peers, experiencing
Zásady pro vypracování
Vrstevnická rejekce je jedním z nejvýznamnějších prediktorů následné patologie, a přesto je poměrně málo výzkumů a studií na toto téma, a to obzvláště v České republice. Tradičně je mnohem větší pozornost věnována odmítání a zneužívání rodiči, ačkoli odmítání a zneužívání ze strany vrstevníků je mnohem častější problém, týkající se velkého počtu dětí a dospívajících (Ambert, 1994). Lev-Wiesel a kol. (2006) ve své studii zjistili, že dokonce jedna třetina jejich respondentů (mladí dospělí) zažila ve své minulosti odmítání vrstevníky. \\
V teoretické části se budu věnovat výzkumům na toto téma, jejich rozborem a porovnáváním. Ráda bych se zaměřila na důvody rejekce, ať už jsou to důvody rasistické, materiální a jiné. \\
Praktická část bude zpracována kvalitativní analýzou; pomocí hloubkových rozhovorů s 6-8 mladými dospělými s historií vrstevnické rejekce. Budu mapovat danou problematiku - reflexi zkušenosti odmítání, vnímání dopadů této rejekce na blízké vztahy a kvalitu života v současnosti. Data budou analyzována, shrnuta a představena v souladu se zásadami kvalitativního přístupu.
Zásady pro vypracování
Vrstevnická rejekce je jedním z nejvýznamnějších prediktorů následné patologie, a přesto je poměrně málo výzkumů a studií na toto téma, a to obzvláště v České republice. Tradičně je mnohem větší pozornost věnována odmítání a zneužívání rodiči, ačkoli odmítání a zneužívání ze strany vrstevníků je mnohem častější problém, týkající se velkého počtu dětí a dospívajících (Ambert, 1994). Lev-Wiesel a kol. (2006) ve své studii zjistili, že dokonce jedna třetina jejich respondentů (mladí dospělí) zažila ve své minulosti odmítání vrstevníky. \\
V teoretické části se budu věnovat výzkumům na toto téma, jejich rozborem a porovnáváním. Ráda bych se zaměřila na důvody rejekce, ať už jsou to důvody rasistické, materiální a jiné. \\
Praktická část bude zpracována kvalitativní analýzou; pomocí hloubkových rozhovorů s 6-8 mladými dospělými s historií vrstevnické rejekce. Budu mapovat danou problematiku - reflexi zkušenosti odmítání, vnímání dopadů této rejekce na blízké vztahy a kvalitu života v současnosti. Data budou analyzována, shrnuta a představena v souladu se zásadami kvalitativního přístupu.
Seznam doporučené literatury
Ambert, A. (1994). A Qualitative Study of Peer Abuse and Its Effects: Theoretical and Empirical Implications. Journal of Marriage and Family, 56(1), 119-130. https://doi.org/10.2307/352708.\\
Gumpel, T. P., & Ish-Shalom, K. V. (2003). How do young adults remember their childhood social status? A retrospective analysis of peer-rejection in childhood and adolescence, and protective factors predictive of its remission. Social Psychology of Education: An International Journal, 6(2), 129-157.\\
Lev-Wiesel R., Nuttman-Shwartz O. & Sternberg R. (2006) Peer Rejection During Adolescence: Psychological Long-Term Effects-A Brief Report, Journal of Loss and Trauma, 11:2, 131-142.\\
Platt B., Cohen Kadosh K. & Y. F. Lau J. (2013). The role of peer rejection in adolescent depression. Wiley periodicals. \\
Sandstrom, M.J. (2004). Pitfalls of the Peer World: How Children Cope with Common Rejection Experiences. Journal of Abnorm Child Psychol 32, (s. 67-81). \\
Sandstrom, M. J., & Zakriski, A. L. (2004). Understanding the experience of peer rejection. in J. B. Kupersmidt & K. A. Dodge (Eds.), Decade of behavior. Children's peer relations: From development to intervention (p. 101-118). American Psychological Association. \\
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Ambert, A. (1994). A Qualitative Study of Peer Abuse and Its Effects: Theoretical and Empirical Implications. Journal of Marriage and Family, 56(1), 119-130. https://doi.org/10.2307/352708.\\
Gumpel, T. P., & Ish-Shalom, K. V. (2003). How do young adults remember their childhood social status? A retrospective analysis of peer-rejection in childhood and adolescence, and protective factors predictive of its remission. Social Psychology of Education: An International Journal, 6(2), 129-157.\\
Lev-Wiesel R., Nuttman-Shwartz O. & Sternberg R. (2006) Peer Rejection During Adolescence: Psychological Long-Term Effects-A Brief Report, Journal of Loss and Trauma, 11:2, 131-142.\\
Platt B., Cohen Kadosh K. & Y. F. Lau J. (2013). The role of peer rejection in adolescent depression. Wiley periodicals. \\
Sandstrom, M.J. (2004). Pitfalls of the Peer World: How Children Cope with Common Rejection Experiences. Journal of Abnorm Child Psychol 32, (s. 67-81). \\
Sandstrom, M. J., & Zakriski, A. L. (2004). Understanding the experience of peer rejection. in J. B. Kupersmidt & K. A. Dodge (Eds.), Decade of behavior. Children's peer relations: From development to intervention (p. 101-118). American Psychological Association. \\
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.