Tato bakalářská práce se zabývá nutriční gramotností studentů středních škol. Cílem práce je zmapovat nutriční informovanost studentů, jaké znalosti mají studenti o racionální výživě, zda se o ni zajímají a odkud získávají informace.
Teoretická část popisuje období adolescence včetně výživových doporučení pro
adolescenty, problematiku poruch příjmu potravy, dětskou obezitu, její příčiny, prevenci a léčbu. Poslední kapitola teoretické části popisuje ostatní poruchy příjmu potravy. Pro výzkumnou část mé práce jsem zvolila metodu kvantitativní, sběr dat probíhal pomocí dotazníků a sběrem třídenních jídelníčků. Do výzkumu se zapojilo 84 studentů, z toho 60 žen a 24 mužů ve věku 16-20 let. Výzkumná část se dělí na dvě části. V první části jsou popsané výsledky dotazníkového šetření. Otázky 1-5 rozdělovaly respondenty podle věku, pohlaví, školy a oboru a podle výšky a váhy. Otázky 6-18 zjišťovaly informovanost studentů o výživě a v otázkách 19-29 jsem se ptala na životní styl studentů. V druhé části jsou porovnány třídenní jídelníčky 8 respondentů včetně zhodnocení jednoho ukázkového jídelníčku. Jídelníčky byly propočteny v programu Nutriservis
Professional a následně vyhodnoceny. Z výzkumu vyplývá, že informovanost studentů o racionální výživě je na dobré úrovni, o výživu se zajímají a jako hlavní zdroj informací uvedli internet. Dále z výzkumu vyplynulo, že chlapci mají lepší znalosti výživy než dívky a studenti gymnázia nemají lepší znalosti než studenti odborného učiliště.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the nutritional literacy of high school students. The main goal is to map students' nutritional awareness, what knowledge do students have about racional nutrition, whether they are interested in it and where they get informations from. The theoretical part describes the period of adolescence, including nutritional recommendation for adolescence, the problematic of eating disorders, children obesity, causes of obesity, prevention and treatment. The last chapter of the theoretical part describes other eating disorders. For the research part of my work, I chose the quantitative method, for data collection I chose questionnare and the collection of three-day meal plans. 84 students participated in the research, out of which 60 were women and 24 were men aged 16-20. Questions 1-5 divided respondents by age, gender, school and field of study, by height and weight.
Questions 6-18 asked students about their nutritional awareness, questions 19-29 asked about students' lifestyle. In the second part I compare the three-day meal plans of 8 respondents, including the evaluation of one sample meal plan. The meal plans were calculated in the Nutriservis Professional program and evaluated after. The research shows that students' awareness of rational nutrition is at a good level, students are interested in nutrition and they stated internet as the main source of information. Furthermore, the research showed that boys have better nutritional knowledge than girls and high school students do not have better knowledge than vocational school students.
Klíčová slova
Dětská obezita, výživa dětí, gramotnost, střední škola, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Pediatric obesity, children nutrition, literacy, high school, adolescence
Rozsah průvodní práce
73 s. (98 422 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá nutriční gramotností studentů středních škol. Cílem práce je zmapovat nutriční informovanost studentů, jaké znalosti mají studenti o racionální výživě, zda se o ni zajímají a odkud získávají informace.
Teoretická část popisuje období adolescence včetně výživových doporučení pro
adolescenty, problematiku poruch příjmu potravy, dětskou obezitu, její příčiny, prevenci a léčbu. Poslední kapitola teoretické části popisuje ostatní poruchy příjmu potravy. Pro výzkumnou část mé práce jsem zvolila metodu kvantitativní, sběr dat probíhal pomocí dotazníků a sběrem třídenních jídelníčků. Do výzkumu se zapojilo 84 studentů, z toho 60 žen a 24 mužů ve věku 16-20 let. Výzkumná část se dělí na dvě části. V první části jsou popsané výsledky dotazníkového šetření. Otázky 1-5 rozdělovaly respondenty podle věku, pohlaví, školy a oboru a podle výšky a váhy. Otázky 6-18 zjišťovaly informovanost studentů o výživě a v otázkách 19-29 jsem se ptala na životní styl studentů. V druhé části jsou porovnány třídenní jídelníčky 8 respondentů včetně zhodnocení jednoho ukázkového jídelníčku. Jídelníčky byly propočteny v programu Nutriservis
Professional a následně vyhodnoceny. Z výzkumu vyplývá, že informovanost studentů o racionální výživě je na dobré úrovni, o výživu se zajímají a jako hlavní zdroj informací uvedli internet. Dále z výzkumu vyplynulo, že chlapci mají lepší znalosti výživy než dívky a studenti gymnázia nemají lepší znalosti než studenti odborného učiliště.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the nutritional literacy of high school students. The main goal is to map students' nutritional awareness, what knowledge do students have about racional nutrition, whether they are interested in it and where they get informations from. The theoretical part describes the period of adolescence, including nutritional recommendation for adolescence, the problematic of eating disorders, children obesity, causes of obesity, prevention and treatment. The last chapter of the theoretical part describes other eating disorders. For the research part of my work, I chose the quantitative method, for data collection I chose questionnare and the collection of three-day meal plans. 84 students participated in the research, out of which 60 were women and 24 were men aged 16-20. Questions 1-5 divided respondents by age, gender, school and field of study, by height and weight.
Questions 6-18 asked students about their nutritional awareness, questions 19-29 asked about students' lifestyle. In the second part I compare the three-day meal plans of 8 respondents, including the evaluation of one sample meal plan. The meal plans were calculated in the Nutriservis Professional program and evaluated after. The research shows that students' awareness of rational nutrition is at a good level, students are interested in nutrition and they stated internet as the main source of information. Furthermore, the research showed that boys have better nutritional knowledge than girls and high school students do not have better knowledge than vocational school students.
Klíčová slova
Dětská obezita, výživa dětí, gramotnost, střední škola, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Pediatric obesity, children nutrition, literacy, high school, adolescence
Zásady pro vypracování
1) Současný stav: Dětská nadváha a obezita je v současné době jedním z nejvíce sledovaných ukazatelů zdraví populace. K tomuto problému vede často nedostatečná informovanost o racionální výživě, málo tělesné aktivity, životní styl rodiny, nedostatečný dohled a motivace ze strany rodičů a v neposlední řadě psychické potíže, které se u adolescentů často objevují. Zvýšená tělesná hmotnost vede k mnoha zdravotním potížím jako je například zvýšený krevní tlak, diabetes mellitus II.typu, kardiovaskulární onemocnění, ortopedické potíže nebo poruchy příjmu potravy. V současné době trpí obezitou v České republice okolo 10% dětí. 2) Cíl práce: 1. Zmapovat nutriční informovanost studentů středních škol. 3) Hypotézy: H1 - Dívky mají větší přehled o racionální výživě než chlapci. H2 - Studenti gymnázia mají lepší znalosti o racionální výživě než studenti odborného učiliště. 4) Popis metodiky: K vypracování bakalářské práce bude použita metoda kvantitativní. Sběr dat bude probíhat dotazníkem, antropometrickým měřením a studenti donesou předem sepsané jídelníčky. Jídelníčky budou propočítány v programu Nutriservis. Výzkumný soubor: Celkem čtyři třídy studentů ze dvou středních škol. 5) Předpokládané využití práce: Zvýšení informovanosti studentů o racionální výživě, nadváze a obezitě a jejich prevenci. Práci bude možné využít v praxi jako podklad pro vytvoření edukačního materiálu pro studenty a jejich rodiče.
Zásady pro vypracování
1) Současný stav: Dětská nadváha a obezita je v současné době jedním z nejvíce sledovaných ukazatelů zdraví populace. K tomuto problému vede často nedostatečná informovanost o racionální výživě, málo tělesné aktivity, životní styl rodiny, nedostatečný dohled a motivace ze strany rodičů a v neposlední řadě psychické potíže, které se u adolescentů často objevují. Zvýšená tělesná hmotnost vede k mnoha zdravotním potížím jako je například zvýšený krevní tlak, diabetes mellitus II.typu, kardiovaskulární onemocnění, ortopedické potíže nebo poruchy příjmu potravy. V současné době trpí obezitou v České republice okolo 10% dětí. 2) Cíl práce: 1. Zmapovat nutriční informovanost studentů středních škol. 3) Hypotézy: H1 - Dívky mají větší přehled o racionální výživě než chlapci. H2 - Studenti gymnázia mají lepší znalosti o racionální výživě než studenti odborného učiliště. 4) Popis metodiky: K vypracování bakalářské práce bude použita metoda kvantitativní. Sběr dat bude probíhat dotazníkem, antropometrickým měřením a studenti donesou předem sepsané jídelníčky. Jídelníčky budou propočítány v programu Nutriservis. Výzkumný soubor: Celkem čtyři třídy studentů ze dvou středních škol. 5) Předpokládané využití práce: Zvýšení informovanosti studentů o racionální výživě, nadváze a obezitě a jejich prevenci. Práci bude možné využít v praxi jako podklad pro vytvoření edukačního materiálu pro studenty a jejich rodiče.
Seznam doporučené literatury
1) MARINOV, Z. a PASTUCHA, D., 2012. Praktická dětská obezitologie. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-247-4210-6. 2) PASTUCHA, D. et al., 2011. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-4065-2. 3) STRÁNSKÝ, M. a PECHAN, L., 2014. Fyziologie a patofyziologie výživy. 2. doplněné vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 273 s. ISBN 978-80-7394-478-0. 4) VELEMÍNSKÝ, M. a ŠIMKOVÁ, S., 2020. Pediatrie z pohledu výživy. České Budějovice: Jihočeská univezita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 118 s. ISBN 978-80-7394-794-1. 5) ZLATOHLÁVEK, L. et al., 2019. Klinická dietologie a výživa. 2. rozšířené vydání. Praha: Current media. 520 s. ISBN 978-80-88129-44-8.
Seznam doporučené literatury
1) MARINOV, Z. a PASTUCHA, D., 2012. Praktická dětská obezitologie. Praha: Grada. 224 s. ISBN 978-80-247-4210-6. 2) PASTUCHA, D. et al., 2011. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-4065-2. 3) STRÁNSKÝ, M. a PECHAN, L., 2014. Fyziologie a patofyziologie výživy. 2. doplněné vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 273 s. ISBN 978-80-7394-478-0. 4) VELEMÍNSKÝ, M. a ŠIMKOVÁ, S., 2020. Pediatrie z pohledu výživy. České Budějovice: Jihočeská univezita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 118 s. ISBN 978-80-7394-794-1. 5) ZLATOHLÁVEK, L. et al., 2019. Klinická dietologie a výživa. 2. rozšířené vydání. Praha: Current media. 520 s. ISBN 978-80-88129-44-8.