Bakalářská práce je zaměřena na problematiku poruch autistického spektra (PAS), alternativní a augmentativní komunikaci (AAK) a problémové chování. Cílem práce je zjistit, zdali rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra využívají některou metodu AAK a zdali podle jejich názoru lze pomocí náhradního komunikačního systému předcházet problémovému chování. Cílem práce je rovněž zjistit, zdali využívání metod AAK nebrání rozvoji řeči a může naopak dojít ke zlepšení v řečové produkci. Bakalářská práce rovněž řeší problematiku komunikace s klienty, kteří nekomunikují verbálně a zároveň nevyužívají žádnou z metod AAK. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení základního pojmu autismus, jeho charakteristické projevy a stručně charakterizuje jednotlivé poruchy autistického spektra. Dále pojednává o vymezení problémového chování, komunikaci a metodách AAK, které lze využít při práci s klienty. Praktická část se věnuje analýze dat získaných pozorováním a vyhodnocením písemných dotazníků. Pozorování a dotazníkové šetření bylo realizováno v Dětské psychiatrické nemocnici v Opařanech v rámci odlehčovacích pobytů pod vedením APLA Jižní Čechy. Použita byla metoda kvantitativního výzkumu dotazování a výsledky mohou být využity rodiči dětí s poruchou autistického spektra za účelem možného rozvoje komunikačních schopností.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the issue of autism spectrum disorders (ASD), augmentative and alternative communication (AAC) and behavior disorders. The aim of the work is to find out whether families with children with autism spectrum disorder use some of the AAC methods and whether, in their opinion, it is possible to prevent problematic behavior using an alternative communication system. The aim of the work is also to find out whether the use of AAC methods does not hinder the development of speech and, on the contrary, whether speech production can improve. The bachelor thesis deals with the issue of communication with clients who do not communicate verbally and at the same time do not use any of the AAC methods. The theoretical part, based on the study of academic literature, explains the basic term of autism, its characteristic signs and briefly characterizes the individual disorders of the autistic spectrum. It also deals with the definition of behavior disorders, communication and AAC methods that can be used when working with clients. The aim of the practical part is to analyze the data obtained by observation and evaluation of written questionnaires. The observation and questionnaire survey was carried out at the Children's Psychiatric Hospital in Opařany as part of respite care led by APLA South Bohemia. The method of quantitative research of questioning was used in this work and the results can be used by parents of children with autism spectrum disorders for the possible development of communication skills.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, problémové chování, mentální retardace.
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, communication, alternative and augmentative communication, problematic behaviour, mental disorder.
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku poruch autistického spektra (PAS), alternativní a augmentativní komunikaci (AAK) a problémové chování. Cílem práce je zjistit, zdali rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra využívají některou metodu AAK a zdali podle jejich názoru lze pomocí náhradního komunikačního systému předcházet problémovému chování. Cílem práce je rovněž zjistit, zdali využívání metod AAK nebrání rozvoji řeči a může naopak dojít ke zlepšení v řečové produkci. Bakalářská práce rovněž řeší problematiku komunikace s klienty, kteří nekomunikují verbálně a zároveň nevyužívají žádnou z metod AAK. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení základního pojmu autismus, jeho charakteristické projevy a stručně charakterizuje jednotlivé poruchy autistického spektra. Dále pojednává o vymezení problémového chování, komunikaci a metodách AAK, které lze využít při práci s klienty. Praktická část se věnuje analýze dat získaných pozorováním a vyhodnocením písemných dotazníků. Pozorování a dotazníkové šetření bylo realizováno v Dětské psychiatrické nemocnici v Opařanech v rámci odlehčovacích pobytů pod vedením APLA Jižní Čechy. Použita byla metoda kvantitativního výzkumu dotazování a výsledky mohou být využity rodiči dětí s poruchou autistického spektra za účelem možného rozvoje komunikačních schopností.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the issue of autism spectrum disorders (ASD), augmentative and alternative communication (AAC) and behavior disorders. The aim of the work is to find out whether families with children with autism spectrum disorder use some of the AAC methods and whether, in their opinion, it is possible to prevent problematic behavior using an alternative communication system. The aim of the work is also to find out whether the use of AAC methods does not hinder the development of speech and, on the contrary, whether speech production can improve. The bachelor thesis deals with the issue of communication with clients who do not communicate verbally and at the same time do not use any of the AAC methods. The theoretical part, based on the study of academic literature, explains the basic term of autism, its characteristic signs and briefly characterizes the individual disorders of the autistic spectrum. It also deals with the definition of behavior disorders, communication and AAC methods that can be used when working with clients. The aim of the practical part is to analyze the data obtained by observation and evaluation of written questionnaires. The observation and questionnaire survey was carried out at the Children's Psychiatric Hospital in Opařany as part of respite care led by APLA South Bohemia. The method of quantitative research of questioning was used in this work and the results can be used by parents of children with autism spectrum disorders for the possible development of communication skills.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, problémové chování, mentální retardace.
Klíčová slova v angličtině
Autism spectrum disorders, communication, alternative and augmentative communication, problematic behaviour, mental disorder.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice komunikace u dětí s poruchou autistického spektra v kombinaci s mentálním postižením. V teoretické části bude stručně představena problematika nízkofunkčního autismu, s důrazem deskripci projevů autismu, mentální retardace i komorbidity obou těchto poruch. Dále budou představeny různé formy komunikace, pomocí nichž se můžeme s dětmi se znevýhodněním dorozumívat.\\
Sběr dat k praktické části proběhne ve spolupráci se zařízením APLA. Kromě pozorování používaných technik budou realizovány rozhovory s rodiči klientů. \\
Cílem bakalářské práce bude zachycení využití komunikačních nástrojů, s důrazem na komunikaci jako možnost prevence problémového chování klientů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice komunikace u dětí s poruchou autistického spektra v kombinaci s mentálním postižením. V teoretické části bude stručně představena problematika nízkofunkčního autismu, s důrazem deskripci projevů autismu, mentální retardace i komorbidity obou těchto poruch. Dále budou představeny různé formy komunikace, pomocí nichž se můžeme s dětmi se znevýhodněním dorozumívat.\\
Sběr dat k praktické části proběhne ve spolupráci se zařízením APLA. Kromě pozorování používaných technik budou realizovány rozhovory s rodiči klientů. \\
Cílem bakalářské práce bude zachycení využití komunikačních nástrojů, s důrazem na komunikaci jako možnost prevence problémového chování klientů.
Seznam doporučené literatury
Emerson E., Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem, Praha: Portál, 2008\\
Hrdlička M., Komárek V., Dětský autismus: Přehled současných poznatků, Praha: Portál, 2014\\
Pipeková J., Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 2010\\
Slowík J., Komunikace s lidmi s postižením, Praha: Portál, 2010\\
Slowík J., Speciální pedagogika, 2. aktual. a dopl. vydání, Praha: Grada, 2016\\
Svoboda M. (ed.), Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy, Praha: Portál, 2012\\
Šarounová J., Metody alternativní a augmentativní komunikace, Praha: Portál, 2019\\
Uzlová I., Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty, Praha: Portál, 2010\\
Vágnerová M., Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2014\\
Vojtová V., Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti, Brno: MU, 2013
Seznam doporučené literatury
Emerson E., Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem, Praha: Portál, 2008\\
Hrdlička M., Komárek V., Dětský autismus: Přehled současných poznatků, Praha: Portál, 2014\\
Pipeková J., Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 2010\\
Slowík J., Komunikace s lidmi s postižením, Praha: Portál, 2010\\
Slowík J., Speciální pedagogika, 2. aktual. a dopl. vydání, Praha: Grada, 2016\\
Svoboda M. (ed.), Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy, Praha: Portál, 2012\\
Šarounová J., Metody alternativní a augmentativní komunikace, Praha: Portál, 2019\\
Uzlová I., Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty, Praha: Portál, 2010\\
Vágnerová M., Současná psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2014\\
Vojtová V., Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti, Brno: MU, 2013
Přílohy volně vložené
Příloha 1: Dotazník pro rodiče dětí s PAS
Příloha 2: Osvědčení APLA Jižní Čechy, z. ú.
Příloha 3: Osvědčení ibsaro