Diplomová práce se zaměřuje na téma rozdvojené osobnosti v dílech Brama Stokera a Roberta Louise Stevensona. Cílem této práce je komparativní analýza románů Dr Jekyll and Mr Hyde od R. L. Stevensona a Dracula Brama Stokera s ohledem na klíčové téma rozdvojené osobnosti. Úvodní teoretická část pojednává o významu tohoto tématu v angloamerické gotické próze a opírá se zejména o Bottingovu studii Gothic. Další kapitoly se věnují srovnávací interpretaci vybraných motivů, jako jsou tajemství, láska, pronásledování, touha po moci, strach, násilí, věda a vzdělání, přátelství a láska. Práce se také zaměřuje na funkci prostředí a zobrazení zločinu, viny a svědomí v obou románech. V neposlední řadě se věnuje významu kontrastů a symbolických obrazů při vytváření psychologického napětí v dílech obou autorů. Z tohoto úhlu pohledu pak interpretuje oba slavné gotické romány a jejich společné téma.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the theme of split personality in the works of Bram Stoker and Robert Louis Stevenson. The aim of this thesis is a comparative analysis of the novels Dr. Jekyll and Mr. Hyde by R. L. Stevenson and Dracula by Bram Stoker, with regard to the key theme of split personality. The introductory theoretical part discusses the significance of this theme in Anglo-American gothic prose, drawing mainly on Botting's study Gothic. The following chapters are devoted to a comparative interpretation of selected motifs, such as mystery, love, pursuit, desire for power, fear, violence, science and education, friendship, and love. The thesis also focuses on the function of space and the depiction of crime, guilt, and conscience in both novels. Last but not least, it addresses the significance of contrasts and symbolic images in creating psychological tension in the works of both authors. This thesis offers a psychological perspective on two famous gothic novels and their shared theme.
Diplomová práce se zaměřuje na téma rozdvojené osobnosti v dílech Brama Stokera a Roberta Louise Stevensona. Cílem této práce je komparativní analýza románů Dr Jekyll and Mr Hyde od R. L. Stevensona a Dracula Brama Stokera s ohledem na klíčové téma rozdvojené osobnosti. Úvodní teoretická část pojednává o významu tohoto tématu v angloamerické gotické próze a opírá se zejména o Bottingovu studii Gothic. Další kapitoly se věnují srovnávací interpretaci vybraných motivů, jako jsou tajemství, láska, pronásledování, touha po moci, strach, násilí, věda a vzdělání, přátelství a láska. Práce se také zaměřuje na funkci prostředí a zobrazení zločinu, viny a svědomí v obou románech. V neposlední řadě se věnuje významu kontrastů a symbolických obrazů při vytváření psychologického napětí v dílech obou autorů. Z tohoto úhlu pohledu pak interpretuje oba slavné gotické romány a jejich společné téma.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the theme of split personality in the works of Bram Stoker and Robert Louis Stevenson. The aim of this thesis is a comparative analysis of the novels Dr. Jekyll and Mr. Hyde by R. L. Stevenson and Dracula by Bram Stoker, with regard to the key theme of split personality. The introductory theoretical part discusses the significance of this theme in Anglo-American gothic prose, drawing mainly on Botting's study Gothic. The following chapters are devoted to a comparative interpretation of selected motifs, such as mystery, love, pursuit, desire for power, fear, violence, science and education, friendship, and love. The thesis also focuses on the function of space and the depiction of crime, guilt, and conscience in both novels. Last but not least, it addresses the significance of contrasts and symbolic images in creating psychological tension in the works of both authors. This thesis offers a psychological perspective on two famous gothic novels and their shared theme.
Práce se bude zabývat komparativní analýzou románů Dr. Jekyll and Mr. Hide R. L. Stevensona a Dracula Brama Stokera s ohledem na klíčové téma rozdvojené osobnosti (split personality, divided self). Úvodní teoretická část přiblíží význam tohoto tématu v angloamerické gotické próze (Mary Shelley, M.G. Lewis, CH. R. Maturin, Ch.B. Brown, E.A. Poe), opírat se bude zejména o Bottingovu studii Gothic. Další kapitoly budou věnovány srovnávací interpretaci vybraných motivů (tajemství, pronásledování, touha po moci, strach, násilí, věda a vzdělání, přátelství, láska). Autorka si bude všímat i funkce prostředí a zamyslí se nad zobrazením zločinu, viny a svědomí v obou románech. V neposlední řadě se bude věnovat i významu kontrastů a symbolických obrazů při vytváření psychologického napětí v díle obou autorů.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat komparativní analýzou románů Dr. Jekyll and Mr. Hide R. L. Stevensona a Dracula Brama Stokera s ohledem na klíčové téma rozdvojené osobnosti (split personality, divided self). Úvodní teoretická část přiblíží význam tohoto tématu v angloamerické gotické próze (Mary Shelley, M.G. Lewis, CH. R. Maturin, Ch.B. Brown, E.A. Poe), opírat se bude zejména o Bottingovu studii Gothic. Další kapitoly budou věnovány srovnávací interpretaci vybraných motivů (tajemství, pronásledování, touha po moci, strach, násilí, věda a vzdělání, přátelství, láska). Autorka si bude všímat i funkce prostředí a zamyslí se nad zobrazením zločinu, viny a svědomí v obou románech. V neposlední řadě se bude věnovat i významu kontrastů a symbolických obrazů při vytváření psychologického napětí v díle obou autorů.
Seznam doporučené literatury
Aguirre, Manuel, The Closed Space, Manchester: M.U.P., 1990.
Bachtin, M.M., Román jako dialog, Praha: Odeon, 1980.
Bataille, Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Botting, Fred, Gothic, London: Routledge, 2004.
Botting, Fred, Gothic Romanced, London: Routledge, 2008.
Jackson, Rosemary, Fantasy. The Literature of Subversion, London: Routledge, 1981.
Hilský, Martin, a kol., Dějiny anglické literatury, Praha: SPN, 1988.
Hilský, M.; Nagy, L., eds., Od slavíka k papouškovi: proměny britské prózy, Brno: Host, 2002.
Hogle, Jerrold E., The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P., 2002.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka M., Hrbata, Z., Romantismus a Romantismy, Praha: UK, 2005.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Waggoner, Diana, The Hills of Faraway: A Guide to Fantasy. New York: Atheneum, 1978.
Seznam doporučené literatury
Aguirre, Manuel, The Closed Space, Manchester: M.U.P., 1990.
Bachtin, M.M., Román jako dialog, Praha: Odeon, 1980.
Bataille, Georges, Literature and Evil, London: Penguin Books, 2012.
Botting, Fred, Gothic, London: Routledge, 2004.
Botting, Fred, Gothic Romanced, London: Routledge, 2008.
Jackson, Rosemary, Fantasy. The Literature of Subversion, London: Routledge, 1981.
Hilský, Martin, a kol., Dějiny anglické literatury, Praha: SPN, 1988.
Hilský, M.; Nagy, L., eds., Od slavíka k papouškovi: proměny britské prózy, Brno: Host, 2002.
Hogle, Jerrold E., The Cambridge Companion to Gothic Fiction, Cambridge: C.U.P., 2002.
Procházka, M., Stříbrný, Z., ed., Slovník spisovatelů (angl. lit) Praha: Libri, 2003.
Procházka M., Hrbata, Z., Romantismus a Romantismy, Praha: UK, 2005.
Punter, David, The Literature of Terror, London: Taylor & Francis, 1996.
Stříbrný, Zdeněk, Dějiny anglické literatury, Praha: Academia, 1987.
Waggoner, Diana, The Hills of Faraway: A Guide to Fantasy. New York: Atheneum, 1978.