Tématem diplomové práce je zpracování obrazu povolání asistenta pedagoga v systému inkluzivního vzdělávání v ČR, zaměření na vybranou problematiku, přehled dle dostupné literatury, průzkumů apod. V empirické části bude pomocí vhodného výzkumu zjišťována reálná práce asistenta pedagoga a následně budou výsledky tohoto šetření komparovány s teorií. Díky tomu, vznikne v závěru ucelený obraz profese asistenta pedagoga v současnosti, který bude mít ambici sloužit mimo jiné jako určitý manuál k dané profesi, schopný přinést komplexní představu a konkrétní odpovědi týkající se práce asistenta pedagoga.
Asistent pedagoga je v současné době bezesporu nedílnou součástí vyučování. Cílem práce bude přinést ucelený přehled o dané profesi všem možným budoucím asistentům, žákům, rodičům a každému z řad laické veřejnosti se zájmem o vzdělávání a školství jako celek.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the image of the teaching assistant profession in the system of inclusive education in the Czech Republic, focusing on selected issues, overview according to available literature, surveys, etc. In the empirical part . As a result, a comprehensive picture of the teaching assistant profession will emerge at the end, which will have the ambition to serve, among other things, as a manual for the profession, able to provide a comprehensive idea and concrete answers regarding the work of a teaching assistant.
The teaching assistant is currently undoubtedly an integral part of teaching. The aim of the work will be to bring a comprehensive overview of the profession to all possible future assistants, students, parents and each of the lay public with an interest in education and schooling as a whole.
Klíčová slova
asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, pedagog, edukace, integrace, škola, vzdělávací systém
Tématem diplomové práce je zpracování obrazu povolání asistenta pedagoga v systému inkluzivního vzdělávání v ČR, zaměření na vybranou problematiku, přehled dle dostupné literatury, průzkumů apod. V empirické části bude pomocí vhodného výzkumu zjišťována reálná práce asistenta pedagoga a následně budou výsledky tohoto šetření komparovány s teorií. Díky tomu, vznikne v závěru ucelený obraz profese asistenta pedagoga v současnosti, který bude mít ambici sloužit mimo jiné jako určitý manuál k dané profesi, schopný přinést komplexní představu a konkrétní odpovědi týkající se práce asistenta pedagoga.
Asistent pedagoga je v současné době bezesporu nedílnou součástí vyučování. Cílem práce bude přinést ucelený přehled o dané profesi všem možným budoucím asistentům, žákům, rodičům a každému z řad laické veřejnosti se zájmem o vzdělávání a školství jako celek.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the image of the teaching assistant profession in the system of inclusive education in the Czech Republic, focusing on selected issues, overview according to available literature, surveys, etc. In the empirical part . As a result, a comprehensive picture of the teaching assistant profession will emerge at the end, which will have the ambition to serve, among other things, as a manual for the profession, able to provide a comprehensive idea and concrete answers regarding the work of a teaching assistant.
The teaching assistant is currently undoubtedly an integral part of teaching. The aim of the work will be to bring a comprehensive overview of the profession to all possible future assistants, students, parents and each of the lay public with an interest in education and schooling as a whole.
Klíčová slova
asistent pedagoga, inkluzivní vzdělávání, pedagog, edukace, integrace, škola, vzdělávací systém
Zpracování obrazu povolání asistenta pedagoga v ČR, zaměření na vybranou problematiku, přehled dle dostupné literatury, průzkumů apod. V empirické části bude pomocí vhodného výzkumu zjišťována reálná práce asistenta pedagoga a následně budou výsledky tohoto šetření komparovány s teorií. Díky tomu, vznikne v závěru ucelený obraz profese asistenta pedagoga v současnosti, který bude mít ambici sloužit mimo jiné jako určitý manuál k dané profesi, schopný přinést komplexní představu a konkrétní odpovědi týkající se práce asistenta pedagoga.
Asistent pedagoga je v současné době bezesporu nedílnou součástí vyučování. Cílem práce bude přinést ucelený přehled o dané profesi všem možným budoucím asistentům, žákům, rodičům a každému z řad laické veřejnosti se zájmem o vzdělávání a školství jako celek.
Zásady pro vypracování
Zpracování obrazu povolání asistenta pedagoga v ČR, zaměření na vybranou problematiku, přehled dle dostupné literatury, průzkumů apod. V empirické části bude pomocí vhodného výzkumu zjišťována reálná práce asistenta pedagoga a následně budou výsledky tohoto šetření komparovány s teorií. Díky tomu, vznikne v závěru ucelený obraz profese asistenta pedagoga v současnosti, který bude mít ambici sloužit mimo jiné jako určitý manuál k dané profesi, schopný přinést komplexní představu a konkrétní odpovědi týkající se práce asistenta pedagoga.
Asistent pedagoga je v současné době bezesporu nedílnou součástí vyučování. Cílem práce bude přinést ucelený přehled o dané profesi všem možným budoucím asistentům, žákům, rodičům a každému z řad laické veřejnosti se zájmem o vzdělávání a školství jako celek.
Seznam doporučené literatury
Základní:
ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. a FRANIOK, P., 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, ISBN 978-80-7464-884-7.
BARTOŇOVÁ, M. a VÍTKOVÁ, M., 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita, ISBN 978-802-1053-830
BAŘINKOVÁ, Z., ČALOVÁ, J., FIEDLEROVÁ, L., JIŠOVÁ J., KOPŘIVOVÁ, V. a ŠEFFLOVÁ, M. 2012. Spolupráce s asistentem pedagoga: Metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, ISBN 978-80-87652-65-7.
ČADILOVÁ, V., Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3377-6.
ČADOVÁ, E., MICHALÍK, J., 2012. Význam, cíle, pojetí asistenta asistence a pedagogické asistence, legislativní opora a formy vzdělávání asistentů pedagoga. In ŢAMPACHOVÁ, Z., GLASSLOVÁ, B., 2016. Asistent pedagoga ve škole. Školní poradenství v praxi, roč. 3, č. 1, ISSN 2336–3436.
HORÁČKOVÁ, I., 2015. Metodika práce asistenta pedagoga – spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 69, ISBN: 978-80-244-4656-1.
HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga-profese utvářená v dialogu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 117 s. ISBN 978-80-7603-009-1.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., 2015. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4722-3.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
RŮŽIČKA, M., M. SMOLÍKOVÁ a L. FLEKAČOVÁ. Učitel a asistent ve společném vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 100 s. ISBN 978-80-244-5499-3.
TEPLÁ, M. Asistent pedagoga: Jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. 1. vyd. Praha: Verlag Dashöfer, spol., 2015. 78 s. ISBN 978-80-87-963-15-9
Seznam doporučené literatury
Základní:
ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. a FRANIOK, P., 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, ISBN 978-80-7464-884-7.
BARTOŇOVÁ, M. a VÍTKOVÁ, M., 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita, ISBN 978-802-1053-830
BAŘINKOVÁ, Z., ČALOVÁ, J., FIEDLEROVÁ, L., JIŠOVÁ J., KOPŘIVOVÁ, V. a ŠEFFLOVÁ, M. 2012. Spolupráce s asistentem pedagoga: Metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, ISBN 978-80-87652-65-7.
ČADILOVÁ, V., Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3377-6.
ČADOVÁ, E., MICHALÍK, J., 2012. Význam, cíle, pojetí asistenta asistence a pedagogické asistence, legislativní opora a formy vzdělávání asistentů pedagoga. In ŢAMPACHOVÁ, Z., GLASSLOVÁ, B., 2016. Asistent pedagoga ve škole. Školní poradenství v praxi, roč. 3, č. 1, ISSN 2336–3436.
HORÁČKOVÁ, I., 2015. Metodika práce asistenta pedagoga – spolupráce s učitelem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 69, ISBN: 978-80-244-4656-1.
HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga-profese utvářená v dialogu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. 117 s. ISBN 978-80-7603-009-1.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M., 2015. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4722-3.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
RŮŽIČKA, M., M. SMOLÍKOVÁ a L. FLEKAČOVÁ. Učitel a asistent ve společném vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 100 s. ISBN 978-80-244-5499-3.
TEPLÁ, M. Asistent pedagoga: Jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. 1. vyd. Praha: Verlag Dashöfer, spol., 2015. 78 s. ISBN 978-80-87-963-15-9