Mimořádné události se v současné době stávají častou otázkou managmentu spojeného s ochranou obyvatelstva. Vědomosti žáků jsou pro záchranu života a zdraví člověka velmi důležité i přesto, že školská zařízení jsou místa, kde se žáci staví do pasivní role a budou zcela odkázáni na činnost pedagogů. V teoretické části diplomové práce byly shrnuty základní informace o ochraně obyvatelstva, integrovaném záchranném systému, vzdělávacím systému včetně historie vzdělávání Ochrany člověka za mimořádných událostí. Tato část také zahrnuje témata výuky z oblasti mimořádných událostí dle rámcového vzdělávacího programu, včetně popsaných podpůrných materiálů a pomůcek pro podporu výuky žáků základních škol. Cílem výzkumné část bylo zjistit připravenost žáků základních škol na vznik mimořádné události na území okresu Český Krumlov a zároveň vyhodnotit, zda dívky mají větší znalosti než chlapci. K naplnění cíle a potvrzení či vyvrácení stanovené hypotézy byl použit nestandardizovaný elektronický dotazník, který zjišťoval znalosti žáků devátých tříd vybraných základních škol. Kvantitativní výzkum byl následně vyhodnocen statistickými metodami. Pro potvrzení či vyvrácení hypotézy byl použit dvouvýběrový t-test. Stanovená hypotéza zněla následovně: "Dívky na vybraných základních školách na území okresu Český Krumlov budou mít statisticky významně vyšší znalosti (vědomosti) v oblasti ochrany obyvatelstva v případě vzniku mimořádných událostí než chlapci.". Na základě získaných výsledků byla hypotéza vyvrácena.
Anotace v angličtině
At present, emergency situations are becoming a frequent issue in management associated with population protection. Pupils' knowledge is often of great importance for saving lives and protecting people's health, even though educational facilities are places where pupils are put in a passive position and will be fully dependent on the activities of teachers. The theoretical part of the thesis summarizes basic information about population protection, integrated rescue system, and the education system including the history of Population protection in emergency situations. This part also includes the study topics in the field of emergency situations according to the curriculum framework, along with described supporting materials and teaching aids for learning enhancement in elementary school pupils. The research part aimed to ascertain the level of emergency preparedness in elementary school pupils in Český Krumlov district and at the same time to evaluate whether girls have greater knowledge than boys. To achieve this goal and confirm or disprove the formulated hypothesis a non-standardized electronic questionnaire was used which investigated the knowledge of ninth grade pupils of selected elementary schools. This quantitative research was then evaluated using statistical methods. To confirm or disprove the hypothesis a two-sample t-test was used. The formulated hypothesis read: "In the field of population protection in the event of an emergency situation, girls
at selected elementary schools in Český Krumlov district will have statistically significantly greater knowledge than boys.". Based on the outcome of the research, the hypothesis was disproved.
Klíčová slova
mimořádná událost, krizová situace, ochrana obyvatelstva, ochrana člověka za mimořádných událostí, integrovaný záchranný systém, základní škola, vzdělávací programy
Klíčová slova v angličtině
emergency situation, crisis situation, population protection, human protection in emergency situations, integrated rescue system, elementary school, educational progrms
Rozsah průvodní práce
88 s. (131 340 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Mimořádné události se v současné době stávají častou otázkou managmentu spojeného s ochranou obyvatelstva. Vědomosti žáků jsou pro záchranu života a zdraví člověka velmi důležité i přesto, že školská zařízení jsou místa, kde se žáci staví do pasivní role a budou zcela odkázáni na činnost pedagogů. V teoretické části diplomové práce byly shrnuty základní informace o ochraně obyvatelstva, integrovaném záchranném systému, vzdělávacím systému včetně historie vzdělávání Ochrany člověka za mimořádných událostí. Tato část také zahrnuje témata výuky z oblasti mimořádných událostí dle rámcového vzdělávacího programu, včetně popsaných podpůrných materiálů a pomůcek pro podporu výuky žáků základních škol. Cílem výzkumné část bylo zjistit připravenost žáků základních škol na vznik mimořádné události na území okresu Český Krumlov a zároveň vyhodnotit, zda dívky mají větší znalosti než chlapci. K naplnění cíle a potvrzení či vyvrácení stanovené hypotézy byl použit nestandardizovaný elektronický dotazník, který zjišťoval znalosti žáků devátých tříd vybraných základních škol. Kvantitativní výzkum byl následně vyhodnocen statistickými metodami. Pro potvrzení či vyvrácení hypotézy byl použit dvouvýběrový t-test. Stanovená hypotéza zněla následovně: "Dívky na vybraných základních školách na území okresu Český Krumlov budou mít statisticky významně vyšší znalosti (vědomosti) v oblasti ochrany obyvatelstva v případě vzniku mimořádných událostí než chlapci.". Na základě získaných výsledků byla hypotéza vyvrácena.
Anotace v angličtině
At present, emergency situations are becoming a frequent issue in management associated with population protection. Pupils' knowledge is often of great importance for saving lives and protecting people's health, even though educational facilities are places where pupils are put in a passive position and will be fully dependent on the activities of teachers. The theoretical part of the thesis summarizes basic information about population protection, integrated rescue system, and the education system including the history of Population protection in emergency situations. This part also includes the study topics in the field of emergency situations according to the curriculum framework, along with described supporting materials and teaching aids for learning enhancement in elementary school pupils. The research part aimed to ascertain the level of emergency preparedness in elementary school pupils in Český Krumlov district and at the same time to evaluate whether girls have greater knowledge than boys. To achieve this goal and confirm or disprove the formulated hypothesis a non-standardized electronic questionnaire was used which investigated the knowledge of ninth grade pupils of selected elementary schools. This quantitative research was then evaluated using statistical methods. To confirm or disprove the hypothesis a two-sample t-test was used. The formulated hypothesis read: "In the field of population protection in the event of an emergency situation, girls
at selected elementary schools in Český Krumlov district will have statistically significantly greater knowledge than boys.". Based on the outcome of the research, the hypothesis was disproved.
Klíčová slova
mimořádná událost, krizová situace, ochrana obyvatelstva, ochrana člověka za mimořádných událostí, integrovaný záchranný systém, základní škola, vzdělávací programy
Klíčová slova v angličtině
emergency situation, crisis situation, population protection, human protection in emergency situations, integrated rescue system, elementary school, educational progrms
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Mimořádné události se v současné době stávají častou otázkou managmentu spojené s ochranou obyvatelstva v případě vzniku mimořádných událostí. Vědomosti žáků jsou pro záchranu života a zdraví člověka velmi důležité i přesto, že školská zařízení jsou místa, kde se žáci staví do pasivní role a budou zcela odkázáni na činnost pedagogů. Nicméně se nelze spoléhat jen na pedagogy. S výukou ochrany člověka v případě vzniku mimořádných událostí se začíná zábavnou formou již v mateřských školách. Žáci základních škol by tedy měli mít primární povědomí o problematice mimořádných událostí již v předškolním věku. Dále pak na základní škole prvního a druhého stupně vědomosti prohlubovat. Dle pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, je povinnost zařadit výuku tématiky Ochrany člověka za mimořádných událostí (OČMU) v rozsahu minimálně 6 vyučovacích hodin ročně v každém ročníku. Výuka OČMU je v současné době zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP). Cílem je osvojení tematiky v rozsahu přiměřeném věku žáků.
Cíl práce: Zhodnotit současný stav znalosti žáků vybraných základních škol na území okresu Český Krumlov v případě vzniku mimořádných událostí.
Hypotéza: Dívky na vybraných základních školách na území okresu Český Krumlov budou mít statisticky významně vyšší znalosti (vědomosti) v oblasti ochrany obyvatelstva v případě vzniku mimořádných událostí než chlapci.
Popis metodiky: Bude provedena analýza odborné literatury a příslušných právních předpisů. Výzkum bude proveden kvantitativní metodou. K získání dat bude využit nestandardizovaný dotazník. Výzkumný soubor budou tvořit žáci z vybraných základních škol na území okresu Český Krumlov. Získaná data budou zpracována pomocí metod deskriptivní a matematické statistiky.Dále bude vytvořen informační leták, který bude distribuován na základní školy.
Předpokládané využití práce v praxi: Práce bude využita jako informační zdroj pro ředitele či učitele základních škol.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky: Mimořádné události se v současné době stávají častou otázkou managmentu spojené s ochranou obyvatelstva v případě vzniku mimořádných událostí. Vědomosti žáků jsou pro záchranu života a zdraví člověka velmi důležité i přesto, že školská zařízení jsou místa, kde se žáci staví do pasivní role a budou zcela odkázáni na činnost pedagogů. Nicméně se nelze spoléhat jen na pedagogy. S výukou ochrany člověka v případě vzniku mimořádných událostí se začíná zábavnou formou již v mateřských školách. Žáci základních škol by tedy měli mít primární povědomí o problematice mimořádných událostí již v předškolním věku. Dále pak na základní škole prvního a druhého stupně vědomosti prohlubovat. Dle pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, je povinnost zařadit výuku tématiky Ochrany člověka za mimořádných událostí (OČMU) v rozsahu minimálně 6 vyučovacích hodin ročně v každém ročníku. Výuka OČMU je v současné době zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP). Cílem je osvojení tematiky v rozsahu přiměřeném věku žáků.
Cíl práce: Zhodnotit současný stav znalosti žáků vybraných základních škol na území okresu Český Krumlov v případě vzniku mimořádných událostí.
Hypotéza: Dívky na vybraných základních školách na území okresu Český Krumlov budou mít statisticky významně vyšší znalosti (vědomosti) v oblasti ochrany obyvatelstva v případě vzniku mimořádných událostí než chlapci.
Popis metodiky: Bude provedena analýza odborné literatury a příslušných právních předpisů. Výzkum bude proveden kvantitativní metodou. K získání dat bude využit nestandardizovaný dotazník. Výzkumný soubor budou tvořit žáci z vybraných základních škol na území okresu Český Krumlov. Získaná data budou zpracována pomocí metod deskriptivní a matematické statistiky.Dále bude vytvořen informační leták, který bude distribuován na základní školy.
Předpokládané využití práce v praxi: Práce bude využita jako informační zdroj pro ředitele či učitele základních škol.
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Vilém. Ochrana před povodněmi a ochrana obyvatelstva. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2012. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-118-7.
FIALA, Miloš a Josef VILÁŠEK. Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 9788024618562.
KRÖMER, Antonín, Petr MUSIAL a Libor FOLWARCZNY. Mapování rizik. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2010. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-086-9.
LINHART, Petr a Radim ROUDNÝ. Ochrana obyvatelstva a terorismus: distanční opora. Vyd. 2. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. ISBN 9788073952525.
SMETANA, Marek. Humanitární pomoc při zvládání rozsáhlých mimořádných událostí. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2013. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-138-5.
TICHÝ, Milík. Ovládání rizika: analýza a management. V Praze: C.H. Beck, 2006. Beckova edice ekonomie. ISBN 80-7179-415-5.
URBÁNEK, Jiří. Civilní nouzové plánování. Brno: Univerzita obrany, 2006. ISBN 80-7231-035-6.
Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., Zákon o bezpečnosti České republiky
Zákon č. 240/2000 Sb., Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
Seznam doporučené literatury
ADAMEC, Vilém. Ochrana před povodněmi a ochrana obyvatelstva. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2012. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-118-7.
FIALA, Miloš a Josef VILÁŠEK. Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 9788024618562.
KRÖMER, Antonín, Petr MUSIAL a Libor FOLWARCZNY. Mapování rizik. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2010. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-086-9.
LINHART, Petr a Radim ROUDNÝ. Ochrana obyvatelstva a terorismus: distanční opora. Vyd. 2. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2010. ISBN 9788073952525.
SMETANA, Marek. Humanitární pomoc při zvládání rozsáhlých mimořádných událostí. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2013. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-138-5.
TICHÝ, Milík. Ovládání rizika: analýza a management. V Praze: C.H. Beck, 2006. Beckova edice ekonomie. ISBN 80-7179-415-5.
URBÁNEK, Jiří. Civilní nouzové plánování. Brno: Univerzita obrany, 2006. ISBN 80-7231-035-6.
Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., Zákon o bezpečnosti České republiky
Zákon č. 240/2000 Sb., Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů