Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na výuku multikulturní výchovy, jako jednoho z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu.
V teoretické části jsem popsala strukturu Rámcového vzdělávacího programu a podrobněji jsem se věnovala multikulturní výchově, jejímu místu v české společnosti a jejím cílům.
V praktické části jsem se snažila na základě vytvořeného dotazníku porovnat dvě základní školy z hlediska multikulturní výchovy. Zpovídala jsem ředitele škol a učitelky angličtiny. Dotazník byl zaměřen na přijetí multikulturní výchovy. Dále jsem navrhla a následně odučila tři hodiny anglického jazyka, v nichž jsem využívala multikulturní výchovy.
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda je běžné se na školách setkávat s příslušníky etnických menšin a jaké jsou představy učitelů o multikulturní výchově. Dalším cílem je poskytnout vzorové hodiny či náměty, jak vyučovat multikulturní výchovu prostřednictvím anglického jazyka.
Anotace v angličtině
In my Diploma Thesis I focused on teaching Multicultural education which is one of cross-curricular themes in “Rámcový vzdělávací program“.
In the theoretical part, I described the structure of “Rámcový vzdělávací program“ and dealt with Multicultural education and its position in the Czech society in detail.
In the practical part, I tried to compare two middle schools on the basis of a survey carried out with the directors and teachers of English. The aim of the questionnaire was to find out whether the teachers use Multicultural education in their English classes. Furthermore, I prepared three lesson plans and taught the lessons accordingly. I put to use Multicultural education in these lessons and finally I reflected on the lessons I taught.
The aims of the Diploma Thesis are to find out whether it is common to see members of ethnical minorities at schools and to compare ideas of teachers about Multicultural education. Another aim is to provide exemplary lesson plans or suggestions how to deal with Multicultural education teaching in English classes.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na výuku multikulturní výchovy, jako jednoho z průřezových témat Rámcového vzdělávacího programu.
V teoretické části jsem popsala strukturu Rámcového vzdělávacího programu a podrobněji jsem se věnovala multikulturní výchově, jejímu místu v české společnosti a jejím cílům.
V praktické části jsem se snažila na základě vytvořeného dotazníku porovnat dvě základní školy z hlediska multikulturní výchovy. Zpovídala jsem ředitele škol a učitelky angličtiny. Dotazník byl zaměřen na přijetí multikulturní výchovy. Dále jsem navrhla a následně odučila tři hodiny anglického jazyka, v nichž jsem využívala multikulturní výchovy.
Cílem této diplomové práce je zjistit, zda je běžné se na školách setkávat s příslušníky etnických menšin a jaké jsou představy učitelů o multikulturní výchově. Dalším cílem je poskytnout vzorové hodiny či náměty, jak vyučovat multikulturní výchovu prostřednictvím anglického jazyka.
Anotace v angličtině
In my Diploma Thesis I focused on teaching Multicultural education which is one of cross-curricular themes in “Rámcový vzdělávací program“.
In the theoretical part, I described the structure of “Rámcový vzdělávací program“ and dealt with Multicultural education and its position in the Czech society in detail.
In the practical part, I tried to compare two middle schools on the basis of a survey carried out with the directors and teachers of English. The aim of the questionnaire was to find out whether the teachers use Multicultural education in their English classes. Furthermore, I prepared three lesson plans and taught the lessons accordingly. I put to use Multicultural education in these lessons and finally I reflected on the lessons I taught.
The aims of the Diploma Thesis are to find out whether it is common to see members of ethnical minorities at schools and to compare ideas of teachers about Multicultural education. Another aim is to provide exemplary lesson plans or suggestions how to deal with Multicultural education teaching in English classes.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Diplomantka se zaměří na průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu - multikulturní výchovu. Cizí jazyk je ideálním nástrojem k poznávání jiných kultur a angličtina, jako lingua franca otvírá žákům cestu ke kulturám téměř celého světa. Proto je naprosto logické právě propojení jazykové výuky s multikulturní výchovou. Diplomantka navrhne několik hodin anglického jazyka na základní škole, které současně budou zapojovat multikulturní výchovu a budou odpovídat cílům RVP. V diplomové práci bude prezentovat přípravy na hodiny, tyto hodiny odučí a doplní následnou reflexí.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se zaměří na průřezové téma Rámcového vzdělávacího programu - multikulturní výchovu. Cizí jazyk je ideálním nástrojem k poznávání jiných kultur a angličtina, jako lingua franca otvírá žákům cestu ke kulturám téměř celého světa. Proto je naprosto logické právě propojení jazykové výuky s multikulturní výchovou. Diplomantka navrhne několik hodin anglického jazyka na základní škole, které současně budou zapojovat multikulturní výchovu a budou odpovídat cílům RVP. V diplomové práci bude prezentovat přípravy na hodiny, tyto hodiny odučí a doplní následnou reflexí.
Seznam doporučené literatury
Průcha J. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha ISV 2001.
Barša, P.: Politická teorie multikulturalismu, CDK Brno 2003.
Svazek 14: Multikulturní a interkulturní výchova, SVLP EIS UK. Praha 2001. ISBN: 80- 902345-4-2
Hana Švecová: Cross-curricular activities, OUP 2003
Michaela Čaňková a Simon Gill: Intercultural Activities, OUP 2002
Barry Tomalin and Susan Stempleski: Cultural Awareness, OUP
Claire Kramsch: Language and Culture, OUP
Claire Kramsch: Context and Culture in Language Teaching, OUP
J.M. Valdes: Culture Bound, CUP
Eli Hinkel: Culture in Second Language Teaching and Learning, CUP
David Crystal: English as a Global Language, CUP 1997
Sandra Lee McKay: Teaching English as an International Language: Rethinking Goals and Approaches, OUP.
R. R. K. Hartmann: The English Language in Europe, Intellect 1996
Braj B. Kachru, Lauren K. Ayers (eds): The Other Tongue: English Across Cultures, University of Illinois Press, 1992.
webové zdroje:
Průcha, J. Multikulturní výchova; problémy spojené s její realizací http://ludum.rvp.cz/clanek/53/32
Průřezová témata jsou příležitost, která se nemusí opakovat, http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?parent=115&sid=115&id=324&idArt=28
www.pef.zcu.cz/pef/kof/cz/ak/trendy2/sbornik/marsak/prezentace.ppt http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=335
http://www.britishcouncil.org.br/elt/novidades.asp?meses=10&index=5&panos=2006
Seznam doporučené literatury
Průcha J. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha ISV 2001.
Barša, P.: Politická teorie multikulturalismu, CDK Brno 2003.
Svazek 14: Multikulturní a interkulturní výchova, SVLP EIS UK. Praha 2001. ISBN: 80- 902345-4-2
Hana Švecová: Cross-curricular activities, OUP 2003
Michaela Čaňková a Simon Gill: Intercultural Activities, OUP 2002
Barry Tomalin and Susan Stempleski: Cultural Awareness, OUP
Claire Kramsch: Language and Culture, OUP
Claire Kramsch: Context and Culture in Language Teaching, OUP
J.M. Valdes: Culture Bound, CUP
Eli Hinkel: Culture in Second Language Teaching and Learning, CUP
David Crystal: English as a Global Language, CUP 1997
Sandra Lee McKay: Teaching English as an International Language: Rethinking Goals and Approaches, OUP.
R. R. K. Hartmann: The English Language in Europe, Intellect 1996
Braj B. Kachru, Lauren K. Ayers (eds): The Other Tongue: English Across Cultures, University of Illinois Press, 1992.
webové zdroje:
Průcha, J. Multikulturní výchova; problémy spojené s její realizací http://ludum.rvp.cz/clanek/53/32
Průřezová témata jsou příležitost, která se nemusí opakovat, http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?parent=115&sid=115&id=324&idArt=28
www.pef.zcu.cz/pef/kof/cz/ak/trendy2/sbornik/marsak/prezentace.ppt http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=335
http://www.britishcouncil.org.br/elt/novidades.asp?meses=10&index=5&panos=2006