Informace o kvalifikační práci Reflexe hodnot sociálních pracovníků/ic a romských klientů/ek ve vybraném NZDM s ohledem na jejich možný hodnotový střet
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Reflexe hodnot při výkonu sociální práce s romskou rizikovou mládeží
Hlavní téma v angličtině
Reflection of values during social work with Roma adolescents at risk
Název dle studenta
Reflexe hodnot sociálních pracovníků/ic a romských klientů/ek ve vybraném NZDM s ohledem na jejich možný hodnotový střet
Název dle studenta v angličtině
Reflection of social workers' and Roma clients' values in a selected low-threshold facility for children and youth with regard to their potential value conflict
Diplomová práce na téma Reflexe hodnot sociálních pracovníků/ic a romských klientů/ek ve vybraném nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež s ohledem na jejich možný hodnotový střet se zabývá rozličným chápáním hodnot. Tvoří ucelenou reflexi jednotlivých hodnot v intervencích s romskou rizikovou mládeží. Vysvětluje obecné pojmy, vztahující se k dané problematice, uvádí specifika romského etnika a mládeže, která navštěvuje toto zařízení. Představuje hodnoty organizace, klientely a samotných pracovníků/ic, včetně náhledu na osobnost sociálního pracovníka/ce. Závěrečná část je věnována střetům hodnot, ke kterým dochází ve vztahu organizace, sociálních pracovníků/cí a klientely. Zabývá se citlivým vnímáním profesních a osobních hodnot pracovníků/ic vybraného NZDM a interpretuje výsledky ze sondy provedené mezi pracovníky/cemi a klientelou. Situace jsou vykresleny v rámci konkrétních oblastí. Poznatky z odborné literatury jsou doplněny o příklady z praxe.
Anotace v angličtině
The master's thesis, titled "Reflection of social workers' and Roma clients' values in a selected low-threshold facility for children and youth with regard to their potential value conflict," explores different understandings of values. It provides a comprehensive reflection on the individual values that emerge in interventions with Roma at-risk youth. The thesis explains general concepts related to the issue, describes the characteristics of the Roma ethnicity and youth who visit the facility, and presents the values of the organization, clients, and social workers themselves, including a view of the social worker's personality. The final section is devoted to the value conflicts that can arise in the relationship between the organization, social workers, and clients. It addresses the sensitive perception of professional and personal values among the workers of the selected low-threshold facility, and interprets the results of a survey conducted among workers and clients. The situations are depicted in specific areas, and insights from professional literature are supplemented with examples from the author's own practice.
Klíčová slova
romská riziková mládež, hodnoty, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, reflexe, střet hodnot, sociální pracovník, sociální pracovnice
Klíčová slova v angličtině
Roma at-risk youth, values, low-threshold facility for children and youth, reflection, value conflict, social worker
Rozsah průvodní práce
74s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Reflexe hodnot sociálních pracovníků/ic a romských klientů/ek ve vybraném nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež s ohledem na jejich možný hodnotový střet se zabývá rozličným chápáním hodnot. Tvoří ucelenou reflexi jednotlivých hodnot v intervencích s romskou rizikovou mládeží. Vysvětluje obecné pojmy, vztahující se k dané problematice, uvádí specifika romského etnika a mládeže, která navštěvuje toto zařízení. Představuje hodnoty organizace, klientely a samotných pracovníků/ic, včetně náhledu na osobnost sociálního pracovníka/ce. Závěrečná část je věnována střetům hodnot, ke kterým dochází ve vztahu organizace, sociálních pracovníků/cí a klientely. Zabývá se citlivým vnímáním profesních a osobních hodnot pracovníků/ic vybraného NZDM a interpretuje výsledky ze sondy provedené mezi pracovníky/cemi a klientelou. Situace jsou vykresleny v rámci konkrétních oblastí. Poznatky z odborné literatury jsou doplněny o příklady z praxe.
Anotace v angličtině
The master's thesis, titled "Reflection of social workers' and Roma clients' values in a selected low-threshold facility for children and youth with regard to their potential value conflict," explores different understandings of values. It provides a comprehensive reflection on the individual values that emerge in interventions with Roma at-risk youth. The thesis explains general concepts related to the issue, describes the characteristics of the Roma ethnicity and youth who visit the facility, and presents the values of the organization, clients, and social workers themselves, including a view of the social worker's personality. The final section is devoted to the value conflicts that can arise in the relationship between the organization, social workers, and clients. It addresses the sensitive perception of professional and personal values among the workers of the selected low-threshold facility, and interprets the results of a survey conducted among workers and clients. The situations are depicted in specific areas, and insights from professional literature are supplemented with examples from the author's own practice.
Klíčová slova
romská riziková mládež, hodnoty, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, reflexe, střet hodnot, sociální pracovník, sociální pracovnice
Klíčová slova v angličtině
Roma at-risk youth, values, low-threshold facility for children and youth, reflection, value conflict, social worker
Zásady pro vypracování
V této diplomové práci, bych chtěla reflektovat oblast, ve které působím, jakožto pracovnice v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež.
Jelikož se každodenně potýkám se situacemi, kdy se sama sebe ptám, jaké moje jednání je správné, rozhoduji se mezi dobrem a zlem, setkávám se s etickými problémy a dilematy a narážím na odlišnost hodnot. Mimo jiné pracuji převážně s romskou menšinou a jednou z těchto vnitřních otázek je, zda jakožto většina ve společnosti jsme měřítkem hodnot a náš životní způsob/námi vyznávané hodnoty by měli být normou pro všechny lidi?
Cílem této diplomové práce tedy bude reflektovat, jak ovlivňují hodnoty pracovníků/ic každodenní práci v jednotlivých intervencích s romskou rizikovou mládeží? Toto budu hodnotit a analyzovat v kontextu výchovy a předávání společensky přijatelných modelů ve společnosti. Moje hypotéza spočívá v tom, že nepochopení kontextu, historie a daných hodnot této cílové skupiny může narušit výchovné působení a představovat určité střety. Tedy, že konflikt hodnot může vést k morálnímu dilematu sociálního pracovníka/ce.
Ve své každodenní práci, ve které poskytuji bezpečný prostor dětem a mládeži, kteří jsou často bezprizorní a nebýt NZDM, trávili by svůj čas v ulicích a parcích. V tomto zařízení jsou však vedení k rozvoji svého talentu, k aktivnímu a zdravému trávení volného času, což je často dlouhodobá práce. Nabízíme jim širokou paletu různých zájmů a motivujeme je v rámci pracovního kolektivu k tomu, aby měli koníčky. Klientele doporučuji určité činnosti. V tomto případě často s ohledem na určité společensky přijatelné jednání, aby se dokázali začlenit do společnosti. Jelikož jednou ze základních činností nízkoprahového zařízení pro děti a mládež jsou výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti[1], lze narazit na určité limity. Povinnost předpokládá osobní chtění, kdy pracovník/ce vs klient/ka mohou mít odlišný pohled.
V zásadě jsem přesvědčena, že filozofické a etické otázky přinášení do sociální práce podstatný rozměr a i já se často při rozhodování ptám sama sebe, co bude v dané chvíli ono "to nejlepší"? Neustále reflektovat rozdílné prostředí, rozmanitost hodnot, kontext a odlišnost. Otázka, co opravdu v základě chceme, se mi jeví v pomáhajících profesích nesmírně důležitá a je třeba reflektovat vlastní, společenský a klientský rozměr. Otázka po správnosti a zdařilosti jednání je určité velice hluboká a spletitá.
Toto působení vnímám jako nesmírně smysluplné a záslužné, avšak je třeba přihlížet k určitým tématům, která se jeví jako problematická a svým způsobem těžká. Zamýšlet se nad nimi, zkoumat jejich hloubku, reflektovat je a snažit se je nahlížet z hlubší a širší perspektivy což bych ráda obsáhla v této diplomové práci.
[1] https://ppropo.mpsv.cz/zakon_108_2006
Zásady pro vypracování
V této diplomové práci, bych chtěla reflektovat oblast, ve které působím, jakožto pracovnice v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež.
Jelikož se každodenně potýkám se situacemi, kdy se sama sebe ptám, jaké moje jednání je správné, rozhoduji se mezi dobrem a zlem, setkávám se s etickými problémy a dilematy a narážím na odlišnost hodnot. Mimo jiné pracuji převážně s romskou menšinou a jednou z těchto vnitřních otázek je, zda jakožto většina ve společnosti jsme měřítkem hodnot a náš životní způsob/námi vyznávané hodnoty by měli být normou pro všechny lidi?
Cílem této diplomové práce tedy bude reflektovat, jak ovlivňují hodnoty pracovníků/ic každodenní práci v jednotlivých intervencích s romskou rizikovou mládeží? Toto budu hodnotit a analyzovat v kontextu výchovy a předávání společensky přijatelných modelů ve společnosti. Moje hypotéza spočívá v tom, že nepochopení kontextu, historie a daných hodnot této cílové skupiny může narušit výchovné působení a představovat určité střety. Tedy, že konflikt hodnot může vést k morálnímu dilematu sociálního pracovníka/ce.
Ve své každodenní práci, ve které poskytuji bezpečný prostor dětem a mládeži, kteří jsou často bezprizorní a nebýt NZDM, trávili by svůj čas v ulicích a parcích. V tomto zařízení jsou však vedení k rozvoji svého talentu, k aktivnímu a zdravému trávení volného času, což je často dlouhodobá práce. Nabízíme jim širokou paletu různých zájmů a motivujeme je v rámci pracovního kolektivu k tomu, aby měli koníčky. Klientele doporučuji určité činnosti. V tomto případě často s ohledem na určité společensky přijatelné jednání, aby se dokázali začlenit do společnosti. Jelikož jednou ze základních činností nízkoprahového zařízení pro děti a mládež jsou výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti[1], lze narazit na určité limity. Povinnost předpokládá osobní chtění, kdy pracovník/ce vs klient/ka mohou mít odlišný pohled.
V zásadě jsem přesvědčena, že filozofické a etické otázky přinášení do sociální práce podstatný rozměr a i já se často při rozhodování ptám sama sebe, co bude v dané chvíli ono "to nejlepší"? Neustále reflektovat rozdílné prostředí, rozmanitost hodnot, kontext a odlišnost. Otázka, co opravdu v základě chceme, se mi jeví v pomáhajících profesích nesmírně důležitá a je třeba reflektovat vlastní, společenský a klientský rozměr. Otázka po správnosti a zdařilosti jednání je určité velice hluboká a spletitá.
Toto působení vnímám jako nesmírně smysluplné a záslužné, avšak je třeba přihlížet k určitým tématům, která se jeví jako problematická a svým způsobem těžká. Zamýšlet se nad nimi, zkoumat jejich hloubku, reflektovat je a snažit se je nahlížet z hlubší a širší perspektivy což bych ráda obsáhla v této diplomové práci.
[1] https://ppropo.mpsv.cz/zakon_108_2006
Seznam doporučené literatury
AKIMJAKOVÁ, B., Formovanie rómskych detí a detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia prostredníctvom kresťanskej výchovy. In: Sociálna práca v multikulturálnom prostredí v odkaze Mons. Viktora Trstenského. Ružomberok, 2012.
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994. ISBN 80-7113-111-3.
ČESKÁ ASOCIACE STREETWORK. Kontaktní práce. 2007.
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filozofie hodnot. Praha, 1998. ISBN 80-86039-79-X.
FISCHER, O., MILFAIT, R. a kol. Etika pro sociální práci. Jabok, 2008. ISBN 978-80-904137-7-1.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
HELD, V. Etika péče. Praha, 2015. ISBN 978-80-7007-447-3.
HILPERT K. Základní otázky křesťanské etiky. Brno, 2017. ISBN 978-80-7325-442-1.
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-504-1.
KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava, 2013. ISBN 978-60-7464-233-3.
KODYMOVÁ, P., Šámalová K. Vzdělávání a sociální práce. Praha, 2012.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
PETRASOVÁ, A.; PORUBSKÝ, Š. Vzdelávacie cesty rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Správa z výskumu. Bratislava, 2013.
PANAJOTIS, Cakirpaloglu. Psychologie hodnot. Olomouc, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
SPAEMANN, R. Štěstí a vůle k dobru. Praha, 1998. ISBN 80-86005-01-0.
Seznam doporučené literatury
AKIMJAKOVÁ, B., Formovanie rómskych detí a detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia prostredníctvom kresťanskej výchovy. In: Sociálna práca v multikulturálnom prostredí v odkaze Mons. Viktora Trstenského. Ružomberok, 2012.
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994. ISBN 80-7113-111-3.
ČESKÁ ASOCIACE STREETWORK. Kontaktní práce. 2007.
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Filozofie hodnot. Praha, 1998. ISBN 80-86039-79-X.
FISCHER, O., MILFAIT, R. a kol. Etika pro sociální práci. Jabok, 2008. ISBN 978-80-904137-7-1.
HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-154-1.
HELD, V. Etika péče. Praha, 2015. ISBN 978-80-7007-447-3.
HILPERT K. Základní otázky křesťanské etiky. Brno, 2017. ISBN 978-80-7325-442-1.
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ, D. Profesní dovednosti terénních pracovníků. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-504-1.
KALEJA, M. Determinanty hodnotových konstruktů ve vzdělávání romských žáků základních škol. Ostrava, 2013. ISBN 978-60-7464-233-3.
KODYMOVÁ, P., Šámalová K. Vzdělávání a sociální práce. Praha, 2012.
MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-825-8.
MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
PETRASOVÁ, A.; PORUBSKÝ, Š. Vzdelávacie cesty rómskych žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Správa z výskumu. Bratislava, 2013.
PANAJOTIS, Cakirpaloglu. Psychologie hodnot. Olomouc, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
SPAEMANN, R. Štěstí a vůle k dobru. Praha, 1998. ISBN 80-86005-01-0.