Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat, jaké jsou možnosti a meze využití monitorovacího a filtrovacího softwaru používaného na Základních školách. Zjistit jejich výhody a nevýhody zaměřit se především na to, jakou roli hrají během výuky a popsat programy které školy využívají. Objevit jaké filtrovací štíty používají a na které konkrétní oblasti stránek se při filtraci sítě zaměřují.
Těchto poznatků bylo dosaženo pomocí prostudování patřičné literatury, která se zaměřovala na to co tyto softwary dokáží a poznatky škol které tyto technologie již využívají při výuce, to pomohlo porozumět dané problematice. V šetření badatel zkoumal více případů, proto tedy zvolil vícečetnou případovou studii. Zjištěné poznatky dále analyzoval a vzájemně porovnával, tak abych dosáhl co nejpřesnějšího pohledu na danou problematiku. Ze zkoumání vyplynulo, že školy často používají podobná řešení těchto problémů, a že valná většina jejich zkušeností s těmito softwary je kladná. Tato práce tedy může pomoci školám, které tyto technologie zatím nevyužívají nastínit využívaní a meze těchto technologií pro školství v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to map what are the possibilities and limits of using monitoring and filtering software in primary schools. To find out their advantages and disadvantages, focus mainly on the role they have during teaching and describe the programs that schools use. Discover what type of filter they are using in school network and which specific areas of the site they focus on when filtering the network. In the research, the researcher examined more cases, so he chose a multi-case studies.
This knowledge was achieved by studying the relevant literature, which focused on what these software can do, and the knowledge of schools that already use these technologies in teaching, this helped in understanding the issue .He further analyzed the findings and compared them in order to achieve the most accurate view of the issue. Research has shown that schools often use similar solutions to these problems, and that the great majority of their experience with these software is positive. This work can show schools that do not yet use these technologies the issue and limits of these technologies for education in practice.
Klíčová slova
Základní školy, Filtrovací a monitorovací software, Rizika na síti, Hloubkový rozhovor, Analýza, Výuka, Bezpečnost žáků, Internet, Modernizace
Klíčová slova v angličtině
Elementary School, Filtering and monitoring software, Danger on the network, In-depth interview, Analysis, Teaching, Pupil safety, Internet, Modernization
Rozsah průvodní práce
53s
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo zmapovat, jaké jsou možnosti a meze využití monitorovacího a filtrovacího softwaru používaného na Základních školách. Zjistit jejich výhody a nevýhody zaměřit se především na to, jakou roli hrají během výuky a popsat programy které školy využívají. Objevit jaké filtrovací štíty používají a na které konkrétní oblasti stránek se při filtraci sítě zaměřují.
Těchto poznatků bylo dosaženo pomocí prostudování patřičné literatury, která se zaměřovala na to co tyto softwary dokáží a poznatky škol které tyto technologie již využívají při výuce, to pomohlo porozumět dané problematice. V šetření badatel zkoumal více případů, proto tedy zvolil vícečetnou případovou studii. Zjištěné poznatky dále analyzoval a vzájemně porovnával, tak abych dosáhl co nejpřesnějšího pohledu na danou problematiku. Ze zkoumání vyplynulo, že školy často používají podobná řešení těchto problémů, a že valná většina jejich zkušeností s těmito softwary je kladná. Tato práce tedy může pomoci školám, které tyto technologie zatím nevyužívají nastínit využívaní a meze těchto technologií pro školství v praxi.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to map what are the possibilities and limits of using monitoring and filtering software in primary schools. To find out their advantages and disadvantages, focus mainly on the role they have during teaching and describe the programs that schools use. Discover what type of filter they are using in school network and which specific areas of the site they focus on when filtering the network. In the research, the researcher examined more cases, so he chose a multi-case studies.
This knowledge was achieved by studying the relevant literature, which focused on what these software can do, and the knowledge of schools that already use these technologies in teaching, this helped in understanding the issue .He further analyzed the findings and compared them in order to achieve the most accurate view of the issue. Research has shown that schools often use similar solutions to these problems, and that the great majority of their experience with these software is positive. This work can show schools that do not yet use these technologies the issue and limits of these technologies for education in practice.
Klíčová slova
Základní školy, Filtrovací a monitorovací software, Rizika na síti, Hloubkový rozhovor, Analýza, Výuka, Bezpečnost žáků, Internet, Modernizace
Klíčová slova v angličtině
Elementary School, Filtering and monitoring software, Danger on the network, In-depth interview, Analysis, Teaching, Pupil safety, Internet, Modernization
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat, jaké jsou možnosti a meze využití monitorovacího a filtrovacího softwaru (např. Netop Vision) popř. jiných nástrojů, které umožňují kontrolovat a omezovat přístup k určitému obsahu na Internetu (např. Kernun Clear Web). Student v práci realizuje vícečetnou případovou studii, ve které se zaměří na školy využívající takovéto řešení. Pomocí rozhovorů se správcem školní počítačové sítě a vybranými učiteli zjistí, jaký způsob filtrování nebo monitorování školy používají a jaké typy internetových služeb a druhy webových stránek omezují. Student dále zmapuje, jaké výhody s sebou dané řešení přináší a jaká jsou jeho negativa. Přitom se zaměří zejména na pedagogické důsledky použití daného řešení, tedy jakým způsobem ovlivňuje výuku. V teoretické části práce student analyzuje různé typy a způsoby monitorování a filtrování použitelného ve školství.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat, jaké jsou možnosti a meze využití monitorovacího a filtrovacího softwaru (např. Netop Vision) popř. jiných nástrojů, které umožňují kontrolovat a omezovat přístup k určitému obsahu na Internetu (např. Kernun Clear Web). Student v práci realizuje vícečetnou případovou studii, ve které se zaměří na školy využívající takovéto řešení. Pomocí rozhovorů se správcem školní počítačové sítě a vybranými učiteli zjistí, jaký způsob filtrování nebo monitorování školy používají a jaké typy internetových služeb a druhy webových stránek omezují. Student dále zmapuje, jaké výhody s sebou dané řešení přináší a jaká jsou jeho negativa. Přitom se zaměří zejména na pedagogické důsledky použití daného řešení, tedy jakým způsobem ovlivňuje výuku. V teoretické části práce student analyzuje různé typy a způsoby monitorování a filtrování použitelného ve školství.
Seznam doporučené literatury
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 255 s. ISBN 978-807-3678-159.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
KOPECKÝ, Kamil. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4861-9.
MAŠKOVÁ, Anna, Kateřina LUKÁŠOVÁ, Rastislav PACÁK a Jana BRANDEJSOVÁ. Technické zajištění on-line bezpečnosti na školách. PROJEKT ŠKOLA BEZPEČNĚ ONLINE [online]. 2012. Dostupné z: https://www.ncbi.cz/projekty/ukoncene-projekty/op-vk/opvk-skola-bezpecne-online.html
SZOTKOWSKI, René, Kamil KOPECKÝ a Veronika KREJČÍ. Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3911-2.
ŠULC, Vladimír. Kybernetická bezpečnost. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2018. ISBN 978-80-7380-737-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 255 s. ISBN 978-807-3678-159.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
KOPECKÝ, Kamil. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4861-9.
MAŠKOVÁ, Anna, Kateřina LUKÁŠOVÁ, Rastislav PACÁK a Jana BRANDEJSOVÁ. Technické zajištění on-line bezpečnosti na školách. PROJEKT ŠKOLA BEZPEČNĚ ONLINE [online]. 2012. Dostupné z: https://www.ncbi.cz/projekty/ukoncene-projekty/op-vk/opvk-skola-bezpecne-online.html
SZOTKOWSKI, René, Kamil KOPECKÝ a Veronika KREJČÍ. Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3911-2.
ŠULC, Vladimír. Kybernetická bezpečnost. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2018. ISBN 978-80-7380-737-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.