Práce se zabývá začleňováním dětí s autismem do mateřských škol běžného typu, představuje šíři diagnostiky poruch autistického spektra a odlišnosti jednotlivých diagnóz, a to i u sourozenecké dvojice předškolních dětí. Popisuje způsob práce a adaptace těchto dětí na prostředí běžné mateřské školy, také na způsob výchovy a předškolního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the inclusion of children with autism in regular kindergartens, it presents the breadth of diagnosis of autism spectrum disorders and the differences in individual diagnoses, even in sibling pairs of preschool children. It describes the way these children work and adapt to the environment of a regular kindergarten, also to the way of education and preschool education.
Klíčová slova
mateřská škola, poruchy autistického spektra, děti
Klíčová slova v angličtině
preschool, Autistic spectrum disorder, children
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá začleňováním dětí s autismem do mateřských škol běžného typu, představuje šíři diagnostiky poruch autistického spektra a odlišnosti jednotlivých diagnóz, a to i u sourozenecké dvojice předškolních dětí. Popisuje způsob práce a adaptace těchto dětí na prostředí běžné mateřské školy, také na způsob výchovy a předškolního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the inclusion of children with autism in regular kindergartens, it presents the breadth of diagnosis of autism spectrum disorders and the differences in individual diagnoses, even in sibling pairs of preschool children. It describes the way these children work and adapt to the environment of a regular kindergarten, also to the way of education and preschool education.
Klíčová slova
mateřská škola, poruchy autistického spektra, děti
Klíčová slova v angličtině
preschool, Autistic spectrum disorder, children
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat případ dvou autistických bratrů umístěných během cca sedmi let následně po sobě v běžné třídě stejné mateřské školy. Představit průběh jejich socializace do kolektivu, změny, které souvisely s jejich přijetím, v práci a přístupu učitelek. Dále zjistit, jakým způsobem ovlivnila jejich přítomnost kolektiv, v čem spočívá přínos jejich umístění.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly týkající se zvoleného tématu, dále pak možných kombinací s dalšími zdravotními a neurovývojovými komplikacemi.
Praktická část bude obsahovat výsledky výzkumného šetření realizovaného metodou rozhovoru, a to s třídními učitelkami chlapců, asistentkou pedagoga, ředitelkou mateřské školy a matkou dětí. Jejich cílem bude zjistit, jakým způsobem probíhá začleňování dětí s autismem do běžné třídy mateřské školy, míru přínosu a vlivu na práci učitelek.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat případ dvou autistických bratrů umístěných během cca sedmi let následně po sobě v běžné třídě stejné mateřské školy. Představit průběh jejich socializace do kolektivu, změny, které souvisely s jejich přijetím, v práci a přístupu učitelek. Dále zjistit, jakým způsobem ovlivnila jejich přítomnost kolektiv, v čem spočívá přínos jejich umístění.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly týkající se zvoleného tématu, dále pak možných kombinací s dalšími zdravotními a neurovývojovými komplikacemi.
Praktická část bude obsahovat výsledky výzkumného šetření realizovaného metodou rozhovoru, a to s třídními učitelkami chlapců, asistentkou pedagoga, ředitelkou mateřské školy a matkou dětí. Jejich cílem bude zjistit, jakým způsobem probíhá začleňování dětí s autismem do běžné třídy mateřské školy, míru přínosu a vlivu na práci učitelek.
Seznam doporučené literatury
BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9212-9.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus? Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-80-87494-23-3.
VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1600-3.
Seznam doporučené literatury
BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9212-9.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus? Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-80-87494-23-3.
VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1600-3.