Bakalářská práce se zabývá Výchovou bez poražených očima matek, které prošly stejnojmenným kurzem. Za hlavní cíl si klade zmapovat využití poznatků a dovedností nabytých účastníky v kurzech Výchovy bez poražených (P.E.T.) v ČR. Teoretická část se zaměřuje na výchovu, její cíle, výchovné prostředky a výchovné styly. Jsou popsány ideály a trendy současného rodičovství v ČR. Pozornost je věnována Výchově bez poražených, jsou uvedeny kořeny přístupu, nastíněna jeho historie a vysvětleny jeho základní principy. V praktické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. Výzkumný soubor byl sestaven formou dobrovolného výběru s dvěma předem danými kritérii, aby respondent byl rodičem a absolventem kurzu Výchova bez poražených (P.E.T.) v ČR. Přihlásily se čtyři matky, se kterými byly provedeny rozhovory počínající hloubkovou otázkou: "Co vám přinesla výchova bez poražených?" Výsledky jsou prezentovány v jednotlivých případových studiích a následně společnou analýzou jednotlivých rozhovorů. Z výsledků vyplývá, že matky považují kurz Výchova bez poražených (P.E.T.) za univerzálně využitelný. Jako jeho přínosy pro sebe a své rodičovství zmiňují práci s chybou - její normalizaci a následné změny ve svém prožívání (méně obviňování, více sebejistoty, zklidnění), přechod od ideálního obrazu matky k reálné představě rodičovské role, získání nového náhledu, zvědomení vlastních potřeb, zlepšení komunikace s dětmi skrze aktivní naslouchání, objektivní popis situace, sdělování svých emocí a vymezování vlastních potřeb prostřednictvím Já-výroku. Přístup se pozitivně odráží také v partnerské komunikaci. Respondentky kvitují také modelové situace v kurzu, sdílení mezi účastníky a nově nabytá přátelství.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with Parent Effectiveness Training through the eyes of mothers who have participated the corresponding course. The main objective is to map the utilization of knowledge and skills acquired by participants in the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) courses in the Czech Republic. The theoretical part focuses on parenting, its goals, educational tools, and parenting styles. The ideals and trends of modern parenting in the Czech Republic are described. Attention is given to Parent Efectiveness training, including the roots of the approach, an outline of its history, and an explanation of its basic principles. In the practical part, realized qualitative research is described. The research sample was compiled through voluntary selection with two predetermined criteria: the respondent had to be a parent and a graduate of the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) course in the Czech Republic. Four mothers volunteered, with whom interviews were conducted starting with an in-depth question: "What did Parent Effectiveness Training bring to you?" The results are presented in individual case studies, followed by a collective analysis of each interview. The results indicate that mothers consider the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) course to be universally applicable. They mention benefits of P.E.T. for themselves and their parenting, including working with mistakes - normalizing them and making subsequent changes in their experience (less blaming, more self-confidence, calming down), transitioning from the ideal image of motherhood to a realistic concept of the parenting role, gaining a new perspective, awareness of their own needs, improvement of communication with children through active listening, objective description of situations, expressing their emotions, and asserting their needs through the use of the "I-statement". The approach also positively reflects in partner communication. Respondents also appreciate the model situations in the course, sharing among participants, and the newly formed friendships.
Klíčová slova
výchova, rodičovství, Výchova bez poražených, Thomas Gordon
Klíčová slova v angličtině
upbringing, parenting, Parent effectiveness training, Thomas Gordon
Rozsah průvodní práce
87 s. (171 622 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá Výchovou bez poražených očima matek, které prošly stejnojmenným kurzem. Za hlavní cíl si klade zmapovat využití poznatků a dovedností nabytých účastníky v kurzech Výchovy bez poražených (P.E.T.) v ČR. Teoretická část se zaměřuje na výchovu, její cíle, výchovné prostředky a výchovné styly. Jsou popsány ideály a trendy současného rodičovství v ČR. Pozornost je věnována Výchově bez poražených, jsou uvedeny kořeny přístupu, nastíněna jeho historie a vysvětleny jeho základní principy. V praktické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. Výzkumný soubor byl sestaven formou dobrovolného výběru s dvěma předem danými kritérii, aby respondent byl rodičem a absolventem kurzu Výchova bez poražených (P.E.T.) v ČR. Přihlásily se čtyři matky, se kterými byly provedeny rozhovory počínající hloubkovou otázkou: "Co vám přinesla výchova bez poražených?" Výsledky jsou prezentovány v jednotlivých případových studiích a následně společnou analýzou jednotlivých rozhovorů. Z výsledků vyplývá, že matky považují kurz Výchova bez poražených (P.E.T.) za univerzálně využitelný. Jako jeho přínosy pro sebe a své rodičovství zmiňují práci s chybou - její normalizaci a následné změny ve svém prožívání (méně obviňování, více sebejistoty, zklidnění), přechod od ideálního obrazu matky k reálné představě rodičovské role, získání nového náhledu, zvědomení vlastních potřeb, zlepšení komunikace s dětmi skrze aktivní naslouchání, objektivní popis situace, sdělování svých emocí a vymezování vlastních potřeb prostřednictvím Já-výroku. Přístup se pozitivně odráží také v partnerské komunikaci. Respondentky kvitují také modelové situace v kurzu, sdílení mezi účastníky a nově nabytá přátelství.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with Parent Effectiveness Training through the eyes of mothers who have participated the corresponding course. The main objective is to map the utilization of knowledge and skills acquired by participants in the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) courses in the Czech Republic. The theoretical part focuses on parenting, its goals, educational tools, and parenting styles. The ideals and trends of modern parenting in the Czech Republic are described. Attention is given to Parent Efectiveness training, including the roots of the approach, an outline of its history, and an explanation of its basic principles. In the practical part, realized qualitative research is described. The research sample was compiled through voluntary selection with two predetermined criteria: the respondent had to be a parent and a graduate of the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) course in the Czech Republic. Four mothers volunteered, with whom interviews were conducted starting with an in-depth question: "What did Parent Effectiveness Training bring to you?" The results are presented in individual case studies, followed by a collective analysis of each interview. The results indicate that mothers consider the Parent Effectiveness Training (P.E.T.) course to be universally applicable. They mention benefits of P.E.T. for themselves and their parenting, including working with mistakes - normalizing them and making subsequent changes in their experience (less blaming, more self-confidence, calming down), transitioning from the ideal image of motherhood to a realistic concept of the parenting role, gaining a new perspective, awareness of their own needs, improvement of communication with children through active listening, objective description of situations, expressing their emotions, and asserting their needs through the use of the "I-statement". The approach also positively reflects in partner communication. Respondents also appreciate the model situations in the course, sharing among participants, and the newly formed friendships.
Klíčová slova
výchova, rodičovství, Výchova bez poražených, Thomas Gordon
Klíčová slova v angličtině
upbringing, parenting, Parent effectiveness training, Thomas Gordon
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat modelu Výchovy bez poražených Thomase Gordona. Hlavním cílem bude zmapovat praktické využití poznatků nabytých v kurzech Výchovy bez poražených v ČR.\\ V teoretické části BP autorka nastíní historii Výchovy bez poražených a její východiska (např. Rogers) a souvislosti s dalšími respektujícími přístupy k výchově, uvede a popíše základní principy tohoto modelu (Já-výrok, aktivní naslouchání apod.)\\ Praktická část BP bude založena na kvalitativní výzkumné strategii. Budou provedeny hloubkové rozhovory s rodiči, kteří prošli kurzem P. E. T. - Výchova bez poražených v ČR. Ve výpovědích respondentů se studentka zaměří na zkušenosti rodičů s praktickým uplatňováním poznatků nabytých v kurzu a na jimi vnímané proměny vlastního rodičovství.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat modelu Výchovy bez poražených Thomase Gordona. Hlavním cílem bude zmapovat praktické využití poznatků nabytých v kurzech Výchovy bez poražených v ČR.\\ V teoretické části BP autorka nastíní historii Výchovy bez poražených a její východiska (např. Rogers) a souvislosti s dalšími respektujícími přístupy k výchově, uvede a popíše základní principy tohoto modelu (Já-výrok, aktivní naslouchání apod.)\\ Praktická část BP bude založena na kvalitativní výzkumné strategii. Budou provedeny hloubkové rozhovory s rodiči, kteří prošli kurzem P. E. T. - Výchova bez poražených v ČR. Ve výpovědích respondentů se studentka zaměří na zkušenosti rodičů s praktickým uplatňováním poznatků nabytých v kurzu a na jimi vnímané proměny vlastního rodičovství.
Seznam doporučené literatury
Bauer, J. (2016). Proč cítím to, co ty: Intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů. Praha: Grada.\\
Dinkmeyer, D. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál.\\
Gordon, T. (2003). Parent Affectiveness Training: The proven Program for Rasing Responsible Children. New York: Harmony.\\
Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených. Praha: Malvern.\\
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.\\
Kaufmann, J. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství.\\
Kopřiva, P. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.\\
Křivohlavý, J. (1993). Povídej - naslouchám. Praha: Návrat.\\
Matějček, Z. (1993). Po dobrém nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál.\\
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.\\
Millerová, A. (1995). Dětství je drama: Hledání cesty k pravému já. Praha: Nakladatelství lidové noviny.\\
Rogers, C. R. (2014). Způsob bytí. Praha: Portál.\\
Rosenberg, M. B. (2013). Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál.\\
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bauer, J. (2016). Proč cítím to, co ty: Intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů. Praha: Grada.\\
Dinkmeyer, D. (1996). STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál.\\
Gordon, T. (2003). Parent Affectiveness Training: The proven Program for Rasing Responsible Children. New York: Harmony.\\
Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených. Praha: Malvern.\\
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.\\
Kaufmann, J. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství.\\
Kopřiva, P. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.\\
Křivohlavý, J. (1993). Povídej - naslouchám. Praha: Návrat.\\
Matějček, Z. (1993). Po dobrém nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál.\\
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.\\
Millerová, A. (1995). Dětství je drama: Hledání cesty k pravému já. Praha: Nakladatelství lidové noviny.\\
Rogers, C. R. (2014). Způsob bytí. Praha: Portál.\\
Rosenberg, M. B. (2013). Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál.\\
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.