Bakalářská práce se zabývá přípravou předškolního dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) na vstup do základní školy. Hlavním cílem bakalářské práce je ověřit možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu dítěte s poruchou autistického spektra do sedmi let při uplatňování individuálně zaměřených způsobů přípravy na vstup do školy. Teoretická část této bakalářská práce se zabývá PAS neboli pervazivními vývojovými poruchami. K PAS se velmi často přidružují i jiné vývojové poruchy, proto je práce zaměřena i na mentální retardaci. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který je provedený v mateřské škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Jsou zde prezentovány kazuistiky vybraných dětí. Tato část se zaměřuje na možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu k vytvoření plánu individuální intervence. Za pomoci pozorování a přímé práce s dítětem jsou jednotlivé položky v profilu vyplněny a na podkladě jeho hodnocení je stanoven stupeň vývojové úrovně dítěte předškolního věku. V praktické práci je zjištěno, že Edukačně-hodnotící profil je plně postačující pro poskytnutí individuální intervence konkrétnímu dítěti s PAS.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis describes the preparation of a preschool child with autism spectrum disorder for compulsory school attendance. The aim of this bachelor thesis is to verify possibilities for using the educational evaluation profile of a child with autism spectrum disorder up to age of 7 while using individually focused ways for elementary school preparation. The theoretical part of this bachelor thesis is focused on pervasive developmental disorders. Other developmental disorders are very often associated here and therefore is also focused on mental retardation. The practical part shows the qualitative research which is conducted in a kindergarten established under Section 16 paragraph 9 of the Czech education act. Case studies of selected children are presented here and possibilities of using the educational evaluation profile for creating an individual intervention plan are shown. Individual items in the profile are filled in with the assistance of observation and practical experience with the child. Based on the evaluation, the child's level of development is determined. The outcome of the practical part is that the educational evaluation profile is fully sufficient for providing an individual intervention of particular child with autism spectrum disorder.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, předškolní věk, edukačně hodnotící profil, povinná školní docházka
Bakalářská práce se zabývá přípravou předškolního dítěte s poruchou autistického spektra (PAS) na vstup do základní školy. Hlavním cílem bakalářské práce je ověřit možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu dítěte s poruchou autistického spektra do sedmi let při uplatňování individuálně zaměřených způsobů přípravy na vstup do školy. Teoretická část této bakalářská práce se zabývá PAS neboli pervazivními vývojovými poruchami. K PAS se velmi často přidružují i jiné vývojové poruchy, proto je práce zaměřena i na mentální retardaci. V praktické části je prezentován kvalitativní výzkum, který je provedený v mateřské škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Jsou zde prezentovány kazuistiky vybraných dětí. Tato část se zaměřuje na možnosti využití Edukačně-hodnotícího profilu k vytvoření plánu individuální intervence. Za pomoci pozorování a přímé práce s dítětem jsou jednotlivé položky v profilu vyplněny a na podkladě jeho hodnocení je stanoven stupeň vývojové úrovně dítěte předškolního věku. V praktické práci je zjištěno, že Edukačně-hodnotící profil je plně postačující pro poskytnutí individuální intervence konkrétnímu dítěti s PAS.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis describes the preparation of a preschool child with autism spectrum disorder for compulsory school attendance. The aim of this bachelor thesis is to verify possibilities for using the educational evaluation profile of a child with autism spectrum disorder up to age of 7 while using individually focused ways for elementary school preparation. The theoretical part of this bachelor thesis is focused on pervasive developmental disorders. Other developmental disorders are very often associated here and therefore is also focused on mental retardation. The practical part shows the qualitative research which is conducted in a kindergarten established under Section 16 paragraph 9 of the Czech education act. Case studies of selected children are presented here and possibilities of using the educational evaluation profile for creating an individual intervention plan are shown. Individual items in the profile are filled in with the assistance of observation and practical experience with the child. Based on the evaluation, the child's level of development is determined. The outcome of the practical part is that the educational evaluation profile is fully sufficient for providing an individual intervention of particular child with autism spectrum disorder.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, předškolní věk, edukačně hodnotící profil, povinná školní docházka
Autorka, vzhledem ke své současné pracovní pozici ve speciální mateřské škole, zpracuje téma přípravy dítěte s diagnózou porucha autistického spektra na vstup do mateřské školy.
V teoretické části práce přiblíží základní terminologii souvisící s tématem, nové pohledy na problematiku PAS (popis skupiny poruch autistického spektra, raná diagnostika, posuzování míry funkčnosti, specifika vývojové trajektorie jednotlivých poruch, prognóza, školní a sociální problematika).\\
Praktická část práce bude zaměřena na reflexi autorčiných zkušeností z práce s předškolními dětmi s PAS v kontextu uplatňovaných individuálně zaměřených způsobů přípravy na vstup do školy. Součástí textu budou kazuistiky a ukázky využívaných materiálů.
Zásady pro vypracování
Autorka, vzhledem ke své současné pracovní pozici ve speciální mateřské škole, zpracuje téma přípravy dítěte s diagnózou porucha autistického spektra na vstup do mateřské školy.
V teoretické části práce přiblíží základní terminologii souvisící s tématem, nové pohledy na problematiku PAS (popis skupiny poruch autistického spektra, raná diagnostika, posuzování míry funkčnosti, specifika vývojové trajektorie jednotlivých poruch, prognóza, školní a sociální problematika).\\
Praktická část práce bude zaměřena na reflexi autorčiných zkušeností z práce s předškolními dětmi s PAS v kontextu uplatňovaných individuálně zaměřených způsobů přípravy na vstup do školy. Součástí textu budou kazuistiky a ukázky využívaných materiálů.
Seznam doporučené literatury
Adamus, P., Vančová, A., & Löfflerová, M. (2017). Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.\\
Bazalová, B. (2017). Autismus v edukační praxi. Portál.\\
Hrdlička, M. (2020). Mýty a fakta o autismu. Portál.\\
Katz, L. J., Goldstein, G., & Beers, S. R. ([2010]). Learning disabilities in older adolescents and adults: clinical utility of the neuropsychological perspective. Kluwer Academic/Plenum Publishers.\\
Mesibov, G. B. (2006). Individualizované hodnocení a terapie dětí s autismem a dětí vývojově postižených (přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ). Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.\\
Scarpa, A., Wells, A., & Attwood, T. (2019). Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi (přeložil Petra DIESTLEROVÁ). Portál.\\
Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Pasparta.\\
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra (Rozšířené a přepracované vydání). Portál.\\
Thorová, K. (c2008). Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci: [informační příručka] (Vyd. 2). APLA.
Seznam doporučené literatury
Adamus, P., Vančová, A., & Löfflerová, M. (2017). Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.\\
Bazalová, B. (2017). Autismus v edukační praxi. Portál.\\
Hrdlička, M. (2020). Mýty a fakta o autismu. Portál.\\
Katz, L. J., Goldstein, G., & Beers, S. R. ([2010]). Learning disabilities in older adolescents and adults: clinical utility of the neuropsychological perspective. Kluwer Academic/Plenum Publishers.\\
Mesibov, G. B. (2006). Individualizované hodnocení a terapie dětí s autismem a dětí vývojově postižených (přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ). Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.\\
Scarpa, A., Wells, A., & Attwood, T. (2019). Dítě s autismem a emoce: program pro práci s dětmi (přeložil Petra DIESTLEROVÁ). Portál.\\
Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Pasparta.\\
Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra (Rozšířené a přepracované vydání). Portál.\\
Thorová, K. (c2008). Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci: [informační příručka] (Vyd. 2). APLA.