Bakalářská práce je zaměřena na specifika adaptace dvouletých dětí ve věkově homogenních a heterogenních třídách ve státních mateřských školách. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá adaptace dvouletých dětí v homogenních
a heterogenních třídách.
Teoretická část se zabývá dovednostmi dvouletého dítěte opírající se o vývojovou psychologii. Podrobněji se zaměřuje na socializaci dítěte s rodinou a vrstevníky. Dále se detailněji zabývá dvouletým dítětem v předškolním vzdělávání, jeho adaptací ve věkově homogenní a heterogenní skupině s identifikací určitých výhod a rizik v obou typech třídy.
Obsahem praktické části je zhodnocení adaptace dvouletých dětí v homogenní
a heterogenní skupině, které je zjišťováno pomocí kvalitativního výzkumu. Rozhovor poukazuje na zkušenosti učitelek s adaptací dvouletých dětí ve věkově smíšených
i stejnorodých třídách. Výsledkem práce je porovnání názorů učitelek na adaptaci v jednotlivých věkových skupinách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the specifics of adaptation of two-year-old children in age homogeneous and heterogeneous classes in state kindergartens. The aim of the bachelor's thesis was to find out how the adaptation of two-year-old children takes place in homogeneous and heterogeneous classrooms.
The theoretical part dealt with the skills of the two-year-old child based on developmental psychology. It focused in detail on the child's socialization with family and peers. It also looked in more detail at the two-year-old child in preschool, his adaptation in age homogeneous and heterogeneous groups, identifying some benefits and risks in both types of classroom.
The content of the practical part is an evaluation of the adaptation of two-year-old children
in the homogeneous and heterogeneous group, which was collected through qualitative research. The interview highlighted the teachers' experiences of two-year-olds' adaptation in both age-mixed and homogeneous classrooms. As a result, the study compared the teachers views on adaptation in different age groups.
Klíčová slova
dvouleté dítě; předškolní vzdělávání; adaptace; homogenní třída; heterogenní třída
Klíčová slova v angličtině
two-year-old child; early childhood education; adaptation; homogenous class; heterogenous class
Rozsah průvodní práce
65 s. (170 992); 27 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na specifika adaptace dvouletých dětí ve věkově homogenních a heterogenních třídách ve státních mateřských školách. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá adaptace dvouletých dětí v homogenních
a heterogenních třídách.
Teoretická část se zabývá dovednostmi dvouletého dítěte opírající se o vývojovou psychologii. Podrobněji se zaměřuje na socializaci dítěte s rodinou a vrstevníky. Dále se detailněji zabývá dvouletým dítětem v předškolním vzdělávání, jeho adaptací ve věkově homogenní a heterogenní skupině s identifikací určitých výhod a rizik v obou typech třídy.
Obsahem praktické části je zhodnocení adaptace dvouletých dětí v homogenní
a heterogenní skupině, které je zjišťováno pomocí kvalitativního výzkumu. Rozhovor poukazuje na zkušenosti učitelek s adaptací dvouletých dětí ve věkově smíšených
i stejnorodých třídách. Výsledkem práce je porovnání názorů učitelek na adaptaci v jednotlivých věkových skupinách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the specifics of adaptation of two-year-old children in age homogeneous and heterogeneous classes in state kindergartens. The aim of the bachelor's thesis was to find out how the adaptation of two-year-old children takes place in homogeneous and heterogeneous classrooms.
The theoretical part dealt with the skills of the two-year-old child based on developmental psychology. It focused in detail on the child's socialization with family and peers. It also looked in more detail at the two-year-old child in preschool, his adaptation in age homogeneous and heterogeneous groups, identifying some benefits and risks in both types of classroom.
The content of the practical part is an evaluation of the adaptation of two-year-old children
in the homogeneous and heterogeneous group, which was collected through qualitative research. The interview highlighted the teachers' experiences of two-year-olds' adaptation in both age-mixed and homogeneous classrooms. As a result, the study compared the teachers views on adaptation in different age groups.
Klíčová slova
dvouleté dítě; předškolní vzdělávání; adaptace; homogenní třída; heterogenní třída
Klíčová slova v angličtině
two-year-old child; early childhood education; adaptation; homogenous class; heterogenous class
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jak probíhá adaptace dvouletých dětí ve věkově homogenních a heterogenních třídách státních mateřských škol a identifikovat shodné i rozdílné prvky adaptace v obou typech tříd. Teoretická část se bude zabývat vývojovými specifiky dvouletých dětí, adaptačními plány vhodnými pro dvouleté děti, podmínkami pro vzdělávání dvouletých dětí, kritérii přijetí dvouletého dítěte do mateřské školy a specifiky předškolního vzdělávání v homogenních a heterogenních třídách.\\
Praktická část bude postavena na kvalitativním výzkumu, který bude realizován formou rozhovorů s učitelkami mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jak probíhá adaptace dvouletých dětí ve věkově homogenních a heterogenních třídách státních mateřských škol a identifikovat shodné i rozdílné prvky adaptace v obou typech tříd. Teoretická část se bude zabývat vývojovými specifiky dvouletých dětí, adaptačními plány vhodnými pro dvouleté děti, podmínkami pro vzdělávání dvouletých dětí, kritérii přijetí dvouletého dítěte do mateřské školy a specifiky předškolního vzdělávání v homogenních a heterogenních třídách.\\
Praktická část bude postavena na kvalitativním výzkumu, který bude realizován formou rozhovorů s učitelkami mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
1. Brierley, J. (2019). Working with two-year-olds: Developing reflective practice. London, England: Routledge.\\
2. Grůzová, L., & Syslová, Z. (2015) Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. (1.el.vyd.) Brno: Masarykova univerzita, muniPRESS\\
3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. \\
4. KUCHAŘOVÁ, Věra. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. ISBN 978-80-7416-041-7.\\
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7. \\
6. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8.\\
7. PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.\\
8. SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.\\
9. SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9. \\
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
1. Brierley, J. (2019). Working with two-year-olds: Developing reflective practice. London, England: Routledge.\\
2. Grůzová, L., & Syslová, Z. (2015) Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. (1.el.vyd.) Brno: Masarykova univerzita, muniPRESS\\
3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. \\
4. KUCHAŘOVÁ, Věra. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. ISBN 978-80-7416-041-7.\\
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7. \\
6. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8.\\
7. PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.\\
8. SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.\\
9. SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9. \\
10. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.