Bakalářská práce je zaměřena na porovnání výuky geografie průmyslu na nižším sekundárním stupni v České republice a Anglii. Teoretická část práce podává přehled o vzdělávacích systémech a vzdělávacích dokumentech České republiky a Anglie s důrazem na roli zeměpisu v nižším sekundárním vzdělávání. Taktéž je podán základní teoretický přehled o geografii průmyslu a nových trendech v této oblasti, kterým se věnuje literární rešerše. Praktická část práce je zaměřena na analýzu 6 učebnic zeměpisu pro nižší sekundární vzdělávání pomocí dvou dílčích analýz. Prví analýzou je didaktická vybavenost učebnic, druhou analýzou je obsahová analýza rozdělená na analýzu tematických celků geografie průmyslu a na analýzu pojmů z oblasti nových trendů geografie průmyslu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the comparison of the teaching of industrial geography at the lower secondary level in the Czech Republic and England. The theoretical part provides an overview of educational systems and educational documents of the Czech Republic and England with emphasis on the role of geography at lower secondary education. It also outlines a basic theoretical overview of the geography of industry and new trends in this topic, which are addressed by a research of literature. The practical part is focused on the analysis of 6 geography textbooks for lower secondary education by using two partial analyzes. The first analysis observes didactic equipment of textbooks. The second analysis is the content analysis split into the analysis of thematic units of industrial geography and the analysis of concepts from the field of new trends in industrial geography.
Klíčová slova
geografie průmyslu, vzdělávací systém, výuka zeměpisu, učebnice, didaktická analýza
Klíčová slova v angličtině
industrial geography, educational system, education of geography, textbook, didactical analysis
Rozsah průvodní práce
108 s. (166 496 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na porovnání výuky geografie průmyslu na nižším sekundárním stupni v České republice a Anglii. Teoretická část práce podává přehled o vzdělávacích systémech a vzdělávacích dokumentech České republiky a Anglie s důrazem na roli zeměpisu v nižším sekundárním vzdělávání. Taktéž je podán základní teoretický přehled o geografii průmyslu a nových trendech v této oblasti, kterým se věnuje literární rešerše. Praktická část práce je zaměřena na analýzu 6 učebnic zeměpisu pro nižší sekundární vzdělávání pomocí dvou dílčích analýz. Prví analýzou je didaktická vybavenost učebnic, druhou analýzou je obsahová analýza rozdělená na analýzu tematických celků geografie průmyslu a na analýzu pojmů z oblasti nových trendů geografie průmyslu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the comparison of the teaching of industrial geography at the lower secondary level in the Czech Republic and England. The theoretical part provides an overview of educational systems and educational documents of the Czech Republic and England with emphasis on the role of geography at lower secondary education. It also outlines a basic theoretical overview of the geography of industry and new trends in this topic, which are addressed by a research of literature. The practical part is focused on the analysis of 6 geography textbooks for lower secondary education by using two partial analyzes. The first analysis observes didactic equipment of textbooks. The second analysis is the content analysis split into the analysis of thematic units of industrial geography and the analysis of concepts from the field of new trends in industrial geography.
Klíčová slova
geografie průmyslu, vzdělávací systém, výuka zeměpisu, učebnice, didaktická analýza
Klíčová slova v angličtině
industrial geography, educational system, education of geography, textbook, didactical analysis
Zásady pro vypracování
1) Zpracování literární rešerše k danému tématu a zpracování základních metodických poznámek
2) Základní analýza současného stavu školských systémů České republiky a Anglie s důrazem na výuku zeměpisu
3) Analýza vzdělávacích plánů pro výuku zeměpisu v těchto zemích
MŠMT, (2017): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ministerstvo školství, tělovýchovy a sportu, Praha, 165 s.
DICKEN, P. (2007): Global shift: Mapping the changing contours of the world economy. New York: The Guilford Press.
JEŽKOVÁ V., DVOŘÁK D., CHAPMAN Ch., a kol. (2010): Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Karolinum.
PRŮCHA, J., a kol. (2009): Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
PRŮCHA, J. (1998): Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
RAW, M. (2000): Manufacturing industry: the impact of change. Glasgow: Collins Educational.?
Seznam doporučené literatury
MŠMT, (2017): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ministerstvo školství, tělovýchovy a sportu, Praha, 165 s.
DICKEN, P. (2007): Global shift: Mapping the changing contours of the world economy. New York: The Guilford Press.
JEŽKOVÁ V., DVOŘÁK D., CHAPMAN Ch., a kol. (2010): Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Karolinum.
PRŮCHA, J., a kol. (2009): Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
PRŮCHA, J. (1998): Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
RAW, M. (2000): Manufacturing industry: the impact of change. Glasgow: Collins Educational.?