Bakalářská práce se zaměřuje na strategie rozvoje v oblasti školní zralosti v přípravném ročníku ZŠ z pohledu školy i rodiny. Pro naplnění cíle práce byly využity metody kvalitativního výzkumu. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, které se vztahují k výše uvedenému tématu práce, zejména na předškolní období, školní zralost a oslabení dílčích funkcí (resp. sociální znevýhodnění) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přípravném ročníku vybraného zařízení. Praktická část byla realizována metodou kazuistiky, která byla sycena především informacemi na základě polostrukturovaných rozhovorů, popisné analýzy, pozorování, studia dalších materiálů a dokumentů ve vybraném zařízení.
Anotace v angličtině
My bachelor´s thesis is focused on development strategies in the field of school maturity within a preschool year of a primary school seen from the school as well as the parents side. For fulfilling the tasks of this work, methods of a quality research have been used.
The theoretical part deals with defining the basic concepts regarding the above mentioned topic of the work, mainly the periods of preschool education, school maturity and weakening of partial functions (respectively social disadvantage) at children with special educational needs in the preschool year of the chosen institution.
The practical part was realised by a case method that was satisfied mainly by information based on semi - structured dialogues, decriptive analysis, observation, and material and document studies in the chosen institution.
Klíčová slova
strategie rozvoje; oblasti školní zralosti; oslabení dílčích funkcí; odklad školní docházky; přípravná třída; předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
development strategies; areas of school maturity; weakening of partial functions; postponement of school attendance; preparatory class; preschool age
Rozsah průvodní práce
65 s., příloh 14 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na strategie rozvoje v oblasti školní zralosti v přípravném ročníku ZŠ z pohledu školy i rodiny. Pro naplnění cíle práce byly využity metody kvalitativního výzkumu. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, které se vztahují k výše uvedenému tématu práce, zejména na předškolní období, školní zralost a oslabení dílčích funkcí (resp. sociální znevýhodnění) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přípravném ročníku vybraného zařízení. Praktická část byla realizována metodou kazuistiky, která byla sycena především informacemi na základě polostrukturovaných rozhovorů, popisné analýzy, pozorování, studia dalších materiálů a dokumentů ve vybraném zařízení.
Anotace v angličtině
My bachelor´s thesis is focused on development strategies in the field of school maturity within a preschool year of a primary school seen from the school as well as the parents side. For fulfilling the tasks of this work, methods of a quality research have been used.
The theoretical part deals with defining the basic concepts regarding the above mentioned topic of the work, mainly the periods of preschool education, school maturity and weakening of partial functions (respectively social disadvantage) at children with special educational needs in the preschool year of the chosen institution.
The practical part was realised by a case method that was satisfied mainly by information based on semi - structured dialogues, decriptive analysis, observation, and material and document studies in the chosen institution.
Klíčová slova
strategie rozvoje; oblasti školní zralosti; oslabení dílčích funkcí; odklad školní docházky; přípravná třída; předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
development strategies; areas of school maturity; weakening of partial functions; postponement of school attendance; preparatory class; preschool age
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat strategie rozvoje v oblasti školní zralosti v přípravném ročníku ZŠ z pohledu více účastníků tohoto procesu. Pro naplnění cíle bakalářské práce budou využity metody kvalitativního výzkumu.\\ Obsahem teoretické části bakalářské práce bude vymezení základních pojmů, které se vztahují k výše uvedenému tématu práce, zejména se zaměřím na předškolní období, školní zralost a oslabení dílčích funkcí (resp. sociální znevýhodnění) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přípravném ročníku vybraného zařízení.\\ Praktická část se bude realizovat metodou kazuistiky, která bude sycena především informacemi na základě rozhovorů, pozorování, studia dalších materiálů a dokumentů ve vybraném zařízení.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat strategie rozvoje v oblasti školní zralosti v přípravném ročníku ZŠ z pohledu více účastníků tohoto procesu. Pro naplnění cíle bakalářské práce budou využity metody kvalitativního výzkumu.\\ Obsahem teoretické části bakalářské práce bude vymezení základních pojmů, které se vztahují k výše uvedenému tématu práce, zejména se zaměřím na předškolní období, školní zralost a oslabení dílčích funkcí (resp. sociální znevýhodnění) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v přípravném ročníku vybraného zařízení.\\ Praktická část se bude realizovat metodou kazuistiky, která bude sycena především informacemi na základě rozhovorů, pozorování, studia dalších materiálů a dokumentů ve vybraném zařízení.
Seznam doporučené literatury
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.\\
DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.\\
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-663-6.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.\\
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
Seznam doporučené literatury
BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-390-2.\\
DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018]. Školní zralost. ISBN 978-80-7496-373-5.\\
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-663-6.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.\\
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie - dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.