Bakalářská práce se zabývá problematikou klimatu třídy v mateřské škole. Teoretická část, která vychází z odborné literatury představuje klima školy, klima třídy a aktéry klimatu především v kontextu mateřské školy. Závěr teoretické části se věnuje metodám diagnostiky klimatu. V praktické části je představeno kvalitativní šetření, které se například skládá z pozorování, rozhovoru a analýzy výsledků činností. Cílem kvalitativního šetření je předložení možností diagnostiky klimatu v mateřské škole a jak vnímají klima třídy učitelky mateřské školy a asistent pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is aimed at the issue of classroom climate in kindergarten. The theoretical part is based on professional literature. It presents the school climate, classroom climate and climate actors, especially in the context of kindergarten. The theoretical part also deals with methods of climate diagnostics. The practical part presents a qualitative research, which consists, for example, of observation, interview and analysis of the results of activities. The aim of practical part is to present the possibilities of climate diagnostics in kindergarten, the perception of the classroom clime by kindergarten teachers and teaching assistants.
Klíčová slova
klima, atmosféra, prostředí, mateřská škola, třída, diagnostika, pedagog, dítě
Bakalářská práce se zabývá problematikou klimatu třídy v mateřské škole. Teoretická část, která vychází z odborné literatury představuje klima školy, klima třídy a aktéry klimatu především v kontextu mateřské školy. Závěr teoretické části se věnuje metodám diagnostiky klimatu. V praktické části je představeno kvalitativní šetření, které se například skládá z pozorování, rozhovoru a analýzy výsledků činností. Cílem kvalitativního šetření je předložení možností diagnostiky klimatu v mateřské škole a jak vnímají klima třídy učitelky mateřské školy a asistent pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is aimed at the issue of classroom climate in kindergarten. The theoretical part is based on professional literature. It presents the school climate, classroom climate and climate actors, especially in the context of kindergarten. The theoretical part also deals with methods of climate diagnostics. The practical part presents a qualitative research, which consists, for example, of observation, interview and analysis of the results of activities. The aim of practical part is to present the possibilities of climate diagnostics in kindergarten, the perception of the classroom clime by kindergarten teachers and teaching assistants.
Klíčová slova
klima, atmosféra, prostředí, mateřská škola, třída, diagnostika, pedagog, dítě
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část bude zpracována na základě aktuálních zdrojů vztahujících se ke klíčovým pojmům jejího tématu: klima školy, klima třídy, specifika mateřské školy jako školní instituce a aktéři klimatu v MŠ (dítě předškolního věku, učitel a rodiče). Vzhledem k tomu, že je věnována pozornost tématu klimatu školní třídy především na základních a středních školách, je záměrem práce především zmapovat možnosti diagnostiky klimatu v MŠ. Dále bude cílem praktické části zjistit, jak vnímají klima v MŠ učitelé a ověřit možné přístupy k diagnostice klimatu v MŠ z pohledu dětí předškolního věku. K výzkumnému šetření bude využit kvalitativní výzkumný přístup, v rámci nějž bude pracováno s metodami dotazování a zúčastněného pozorování. Výzkumné šetření bude probíhat ve vybrané třídě mateřské školy ve Středočeském kraji.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část bude zpracována na základě aktuálních zdrojů vztahujících se ke klíčovým pojmům jejího tématu: klima školy, klima třídy, specifika mateřské školy jako školní instituce a aktéři klimatu v MŠ (dítě předškolního věku, učitel a rodiče). Vzhledem k tomu, že je věnována pozornost tématu klimatu školní třídy především na základních a středních školách, je záměrem práce především zmapovat možnosti diagnostiky klimatu v MŠ. Dále bude cílem praktické části zjistit, jak vnímají klima v MŠ učitelé a ověřit možné přístupy k diagnostice klimatu v MŠ z pohledu dětí předškolního věku. K výzkumnému šetření bude využit kvalitativní výzkumný přístup, v rámci nějž bude pracováno s metodami dotazování a zúčastněného pozorování. Výzkumné šetření bude probíhat ve vybrané třídě mateřské školy ve Středočeském kraji.
Seznam doporučené literatury
BRAUN, R. Diagnostika školní třídy. Skupinová práce se třídou. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada 2010. ISBN 978-80-247-2742-4
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3
JEŽEK, S. Psychosociální klima školy I. Brno: [Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie], 2003. ISBN 80-86633-13-6
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9
MAREŠ, J. Klima školy, soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče: 1. revidovaná verze. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-88-6
MERTIN V., KREJČOVÁ, L. et al. Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2
SKUTIL, M. a kol.(2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7
TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0
Seznam doporučené literatury
BRAUN, R. Diagnostika školní třídy. Skupinová práce se třídou. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada 2010. ISBN 978-80-247-2742-4
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3
JEŽEK, S. Psychosociální klima školy I. Brno: [Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra psychologie], 2003. ISBN 80-86633-13-6
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9
MAREŠ, J. Klima školy, soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče: 1. revidovaná verze. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-88-6
MERTIN V., KREJČOVÁ, L. et al. Metody a postupy poznávání žáka. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2
SKUTIL, M. a kol.(2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7
TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0