Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výukový program v předškolním vzdělávání. Z oblasti životního prostředí se soustředí na problematiku vody. Cílem je rozšíření povědomí o důležitosti vody na naší planetě a pro náš každodenní život.
Teoretická část popisuje vznik vody, její vlastnosti, použití a koloběh vody. Dále pojednává o environmentální výchově v předškolním vzdělávání.
Praktická část obsahuje jednotýdenní výukový program, který byl vyzkoušen a zrealizován ve třídě předškolních dětí. Nedílnou součástí je záznam průběhu projektu, fotodokumentace, pracovní listy a evaluace každého dne týdenního programu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the environmental education program in preschool education. In the field of environment, it focuses on water issues. The goal is to raise awareness of the importance of water on our planet and for our daily lives.
The theoretical part describes the origin of water, its properties, use and water cycle. It also discusses environmental education in preschool education.
The practical part contains a one-week project, which was tested and implemented in the class of preschool children. An integral part is the record of the project, photo documentation, worksheets and evaluation of each day of the weekly program.
Klíčová slova
voda, koloběh vody, environmentální výchova, výukový program, aktivity v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
water, water circulation, environmental education, educational program, kindergarten activities.
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výukový program v předškolním vzdělávání. Z oblasti životního prostředí se soustředí na problematiku vody. Cílem je rozšíření povědomí o důležitosti vody na naší planetě a pro náš každodenní život.
Teoretická část popisuje vznik vody, její vlastnosti, použití a koloběh vody. Dále pojednává o environmentální výchově v předškolním vzdělávání.
Praktická část obsahuje jednotýdenní výukový program, který byl vyzkoušen a zrealizován ve třídě předškolních dětí. Nedílnou součástí je záznam průběhu projektu, fotodokumentace, pracovní listy a evaluace každého dne týdenního programu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the environmental education program in preschool education. In the field of environment, it focuses on water issues. The goal is to raise awareness of the importance of water on our planet and for our daily lives.
The theoretical part describes the origin of water, its properties, use and water cycle. It also discusses environmental education in preschool education.
The practical part contains a one-week project, which was tested and implemented in the class of preschool children. An integral part is the record of the project, photo documentation, worksheets and evaluation of each day of the weekly program.
Klíčová slova
voda, koloběh vody, environmentální výchova, výukový program, aktivity v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
water, water circulation, environmental education, educational program, kindergarten activities.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření projektu s metodami prožitkového učení na téma: Voda jako nepostradatelná součást života. V teoretickém úvodu práce autorka stručně představí koloběh vody v přírodě, vlastnosti, rozdělení a rozložení vodstva na Zemi, postavení učiva o vodě v rámci příslušných vzdělávacích dokumentů. Další část literárního přehledu se bude věnovat samotnému prožitkovému učení. Hlavním cílem praktické části práce je pak návrh výukového programu s metodou zážitkového učení. Program bude metodicky rozpracován a vyzkoušen v praxi v mateřské škole.
Postup řešení bakalářské práce:
1. Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled s tématikou vody jako nezbytné součásti života na Zemi. Začlenění tématu do předškolního vzdělávání.
2. Praktická část: Návrh a metodické zpracování výukového programu s aktivizačními prvky a metodami prožitkového učení.
3. Realizace programu v praxi, jeho evaluace, příp. korekce.
Bakalářská práce bude členěna do obvyklých kapitol. Veškeré postupy řešení bakalářské
práce budou konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření projektu s metodami prožitkového učení na téma: Voda jako nepostradatelná součást života. V teoretickém úvodu práce autorka stručně představí koloběh vody v přírodě, vlastnosti, rozdělení a rozložení vodstva na Zemi, postavení učiva o vodě v rámci příslušných vzdělávacích dokumentů. Další část literárního přehledu se bude věnovat samotnému prožitkovému učení. Hlavním cílem praktické části práce je pak návrh výukového programu s metodou zážitkového učení. Program bude metodicky rozpracován a vyzkoušen v praxi v mateřské škole.
Postup řešení bakalářské práce:
1. Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled s tématikou vody jako nezbytné součásti života na Zemi. Začlenění tématu do předškolního vzdělávání.
2. Praktická část: Návrh a metodické zpracování výukového programu s aktivizačními prvky a metodami prožitkového učení.
3. Realizace programu v praxi, jeho evaluace, příp. korekce.
Bakalářská práce bude členěna do obvyklých kapitol. Veškeré postupy řešení bakalářské
práce budou konzultovány s vedoucí bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Petty, G. (2004). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido.
Činčera, J. et al. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: Gaudeamus.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
MŠMT (2018). Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Dušek, J. a Kostka, P. (2020). Zázrak jménem voda. Praha: Fragment
Ostatní odborná literatura
Seznam doporučené literatury
Petty, G. (2004). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Hofmann, E. (2003). Integrované terénní vyučování. Brno: Paido.
Činčera, J. et al. (2019). Výuka ve venkovním prostředí. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: Gaudeamus.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
MŠMT (2018). Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Dušek, J. a Kostka, P. (2020). Zázrak jménem voda. Praha: Fragment
Ostatní odborná literatura