Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj jazykových dovedností pomocí příběhů z kostek za využití pohádky. Cílem práce je charakterizovat pohádku jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti a rozvoje jazykových dovedností u předškolních dětí.
Teoretická část se zabývá čtenářskou pregramotností a čtenářskými strategiemi. Charakterizuje současné pojetí předškolního vzdělávání a vývojové zvláštnosti předškolního dítěte, s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti. V praktické části byl vytvořen program postavený na četbě na pokračování, který rozvíjel u dětí čtenářskou pregramotnost pomocí čtenářských strategií. S dětmi byly vytvářeny příběhy z kostek, a tím se rozvíjely jejich jazykové dovednosti. V průběhu realizace činností byly využity metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Čtenářské aktivity, které podporují u dětí zájem o knihy a s nimi spojené činnosti, se ukázaly jako správné. Děti si rozšířily slovní zásobu, a zdokonalily si vyjadřovací dovednosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the development of language skills through the use of stories made of cubes using fairy tales. The aim of the thesis is to characterize the fairy tale as a means of developing the child's personality in the area of preliteracy and language skills development in preschool children.
The theoretical part deals with preliteracy and reading strategies. It characterizes the current conception of preschool education and the developmental peculiarities of the preschool child with regard to the development of language skills and reading preliteracy. In the practical part, a program based on reading continuation was designed to develop children's reading preliteracy using reading strategies. Stories were created with the children using blocks, thus developing their language skills. Observation, interview and analysis of educational materials were used during the implementation of the activities. Reading activities that promote children's interest in books and related activities proved to be appropriate. The children expanded their vocabulary, and improved their expressive skills.
Literacy, fairy tale, kindergarten, preschool, language skills
Rozsah průvodní práce
69 s. (94 004 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj jazykových dovedností pomocí příběhů z kostek za využití pohádky. Cílem práce je charakterizovat pohádku jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti a rozvoje jazykových dovedností u předškolních dětí.
Teoretická část se zabývá čtenářskou pregramotností a čtenářskými strategiemi. Charakterizuje současné pojetí předškolního vzdělávání a vývojové zvláštnosti předškolního dítěte, s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti. V praktické části byl vytvořen program postavený na četbě na pokračování, který rozvíjel u dětí čtenářskou pregramotnost pomocí čtenářských strategií. S dětmi byly vytvářeny příběhy z kostek, a tím se rozvíjely jejich jazykové dovednosti. V průběhu realizace činností byly využity metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Čtenářské aktivity, které podporují u dětí zájem o knihy a s nimi spojené činnosti, se ukázaly jako správné. Děti si rozšířily slovní zásobu, a zdokonalily si vyjadřovací dovednosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the development of language skills through the use of stories made of cubes using fairy tales. The aim of the thesis is to characterize the fairy tale as a means of developing the child's personality in the area of preliteracy and language skills development in preschool children.
The theoretical part deals with preliteracy and reading strategies. It characterizes the current conception of preschool education and the developmental peculiarities of the preschool child with regard to the development of language skills and reading preliteracy. In the practical part, a program based on reading continuation was designed to develop children's reading preliteracy using reading strategies. Stories were created with the children using blocks, thus developing their language skills. Observation, interview and analysis of educational materials were used during the implementation of the activities. Reading activities that promote children's interest in books and related activities proved to be appropriate. The children expanded their vocabulary, and improved their expressive skills.
Literacy, fairy tale, kindergarten, preschool, language skills
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat pohádku jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti a rozvoje jazykových dovedností u předškolních dětí.
V teoretické části se bude autorka zabývat čtenářskou pregramotností a čtenářskými strategiemi, charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti, charakteristice vývojových zvláštností předškolního dítěte s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti. Ve druhé části autorka popíše pohádku jako motivačního činitele, typologii pohádek a vhodnou literaturu pro děti předškolního věku.
V praktické části autorka vytvoří program postavený na četbě na pokračování z knihy Michaela Černíka Tik, Ťak, Ťuk , kdy bude u dětí rozvíjet čtenářskou pregramotnost pomocí čtenářských strategií, dále s dětmi bude tvořit příběhy z kostek a tím rozvíjet jazykové dovednosti. V průběhu realizace činností a následné podrobné reflexe bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy každého dítěte.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat pohádku jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti a rozvoje jazykových dovedností u předškolních dětí.
V teoretické části se bude autorka zabývat čtenářskou pregramotností a čtenářskými strategiemi, charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti, charakteristice vývojových zvláštností předškolního dítěte s ohledem na rozvoj jazykových dovedností a čtenářské pregramotnosti. Ve druhé části autorka popíše pohádku jako motivačního činitele, typologii pohádek a vhodnou literaturu pro děti předškolního věku.
V praktické části autorka vytvoří program postavený na četbě na pokračování z knihy Michaela Černíka Tik, Ťak, Ťuk , kdy bude u dětí rozvíjet čtenářskou pregramotnost pomocí čtenářských strategií, dále s dětmi bude tvořit příběhy z kostek a tím rozvíjet jazykové dovednosti. V průběhu realizace činností a následné podrobné reflexe bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy každého dítěte.
Seznam doporučené literatury
BACUS, Anne (2004). Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál. ISBN 80-7178-
862-7.
BEDNÁŘOVÁ, J. , ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika předškolního dítěte. Brno: ComputerPress, a.s., 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEZDĚKOVÁ, Jana. Učíme naše dítě mluvit. 1. vyd. Velké Bílovice: TeMi CZ,
2008. 200 s. ISBN 978-80-87156-02-5.
ČERNOUŠEK, Michal (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. ISBN 80-00-
00060-1.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
FISHER, Robert, 2011. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi
vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-
7.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN isbn978-80-7367-854-8.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola, 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN fisbn978-80-247-4435-3.
LUŽÍK, R. Pohádka a dětská duše. Svazek č. 88. Praha: Nakladatel Václav Petr, 1944.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2013. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 6. Praha: Portál. Rádci pro
rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0398-8.
PRŮCHA, Jan (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky.
Havlíčkův Brod: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0
STREIT, Jakob a Z NĚM. PŘEL. MILADA LUŇÁČKOVÁ, 1992. Proč děti potřebují
pohádky. Praha: Baltazar. ISBN 80-900-3074-2.
SVOBODOVÁ, Eva, Alena VÁCHOVÁ a Miluše VÍTEČKOVÁ, 2012. Do školky za
zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0185-4.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ, 2011. Metody dramatické výchovy v
mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0020-8.
TOMÁŠKOVÁ, Iva (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole.
Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0790-0
TOMKOVÁ, Anna, 2007. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární
škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-
7290-315-3.
ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
ZOLLER MORF, Eva, 2012. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji
myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
BACUS, Anne (2004). Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál. ISBN 80-7178-
862-7.
BEDNÁŘOVÁ, J. , ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika předškolního dítěte. Brno: ComputerPress, a.s., 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEZDĚKOVÁ, Jana. Učíme naše dítě mluvit. 1. vyd. Velké Bílovice: TeMi CZ,
2008. 200 s. ISBN 978-80-87156-02-5.
ČERNOUŠEK, Michal (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. ISBN 80-00-
00060-1.
DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
FISHER, Robert, 2011. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi
vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-
7.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN isbn978-80-7367-854-8.
CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.
KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola, 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 200 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN fisbn978-80-247-4435-3.
LUŽÍK, R. Pohádka a dětská duše. Svazek č. 88. Praha: Nakladatel Václav Petr, 1944.
MATĚJČEK, Zdeněk, 2013. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 6. Praha: Portál. Rádci pro
rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-262-0398-8.
PRŮCHA, Jan (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky.
Havlíčkův Brod: Grada. ISBN 978-80-247-3181-0
STREIT, Jakob a Z NĚM. PŘEL. MILADA LUŇÁČKOVÁ, 1992. Proč děti potřebují
pohádky. Praha: Baltazar. ISBN 80-900-3074-2.
SVOBODOVÁ, Eva, Alena VÁCHOVÁ a Miluše VÍTEČKOVÁ, 2012. Do školky za
zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0185-4.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ, 2011. Metody dramatické výchovy v
mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0020-8.
TOMÁŠKOVÁ, Iva (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole.
Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0790-0
TOMKOVÁ, Anna, 2007. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární
škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-
7290-315-3.
ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
ZOLLER MORF, Eva, 2012. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji
myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0096-3.