Bakalářská práce se bude zabývat osobou Rudolfa Svačiny, příslušníkem českého učitelstva z pohraničí, jeho mentalitou, identitou a zejména způsobem vzpomínání na prožitek věznění v koncentračních táborech v období druhé světové války. Teoretická část se bude zaměřovat na výčet forem nacistické perzekuce českého obyvatelstva během okupace, poté bude následovat krátké shrnutí historie koncentračního tábora Flossenbürg, Malé pevnosti Terezín a věznice na Pankráci, které bude následně konfrontována s osobními vzpomínkami Rudolfa Svačiny a Václava Jaroše z dob jejich zatčení a následného věznění. Empirická část práce nabídne srovnání vzpomínek Rudolfa Svačiny, vesnického učitele z Domažlic, s Václavem Jarošem, pražským učitelem vězněným v pankrácké věznici. Součástí empirické části bude vylíčení života Rudolfa Svačiny, zejména jeho pedagogické praxe a zkušeností z meziválečného období, stejně tak bude zobrazen vhled do života Václava Jaroše. Cílem kvalifikační práce bude zmapovat vzpomínky Rudolfa Svačiny a Václava Jaroše na dobu jejich věznění a poskytnout tak úplný vhled do života dvou obyčejných lidí snášejících úděl nacistického věznění.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with the person of Rudolf Svačina, a member of the Czech border teachers, his mentality, identity and especially the way of remembering the experiences of imprisonment in concentration camps during the Second World War. The theoretical part will focus on listing the forms of Nazi persecution of the Czech population during the occupation, followed by a brief summary of the history of the Flossenbürg concentration camp, the Terezín Small Fortress and the Pankrác Prison, which will then be confronted with the personal memories of Rudolf Svačina and Václav Jaroš from the time of their arrest and subsequent imprisonment. The empirical part of the work offers a comparison of the memories of Rudolf Svačina, a village teacher from Domažlice, with Václav Jaroš, a Prague teacher imprisoned in the Pankrác prison. The empirical part will describe the life of Rudolf Svačina, especially his pedagogical practice and experience from the interwar period, as well as an insight into the life of Václav Jaroš. The aim of the qualification work will be to map the memories of Rudolf Svačina and Václav Jaroš during their imprisonment and thus provide an overall view of the life of two ordinary people who suffered the fate of a Nazi prison.
Klíčová slova
Rudolf Svačina, koncentrační tábor, nacistická perzekuce, učitel, Václav Jaroš
Klíčová slova v angličtině
Rudolf Svačina, concentration camp, the Nazi persecution, teacher, Václav Jaroš
Rozsah průvodní práce
62 s. (140 843 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat osobou Rudolfa Svačiny, příslušníkem českého učitelstva z pohraničí, jeho mentalitou, identitou a zejména způsobem vzpomínání na prožitek věznění v koncentračních táborech v období druhé světové války. Teoretická část se bude zaměřovat na výčet forem nacistické perzekuce českého obyvatelstva během okupace, poté bude následovat krátké shrnutí historie koncentračního tábora Flossenbürg, Malé pevnosti Terezín a věznice na Pankráci, které bude následně konfrontována s osobními vzpomínkami Rudolfa Svačiny a Václava Jaroše z dob jejich zatčení a následného věznění. Empirická část práce nabídne srovnání vzpomínek Rudolfa Svačiny, vesnického učitele z Domažlic, s Václavem Jarošem, pražským učitelem vězněným v pankrácké věznici. Součástí empirické části bude vylíčení života Rudolfa Svačiny, zejména jeho pedagogické praxe a zkušeností z meziválečného období, stejně tak bude zobrazen vhled do života Václava Jaroše. Cílem kvalifikační práce bude zmapovat vzpomínky Rudolfa Svačiny a Václava Jaroše na dobu jejich věznění a poskytnout tak úplný vhled do života dvou obyčejných lidí snášejících úděl nacistického věznění.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with the person of Rudolf Svačina, a member of the Czech border teachers, his mentality, identity and especially the way of remembering the experiences of imprisonment in concentration camps during the Second World War. The theoretical part will focus on listing the forms of Nazi persecution of the Czech population during the occupation, followed by a brief summary of the history of the Flossenbürg concentration camp, the Terezín Small Fortress and the Pankrác Prison, which will then be confronted with the personal memories of Rudolf Svačina and Václav Jaroš from the time of their arrest and subsequent imprisonment. The empirical part of the work offers a comparison of the memories of Rudolf Svačina, a village teacher from Domažlice, with Václav Jaroš, a Prague teacher imprisoned in the Pankrác prison. The empirical part will describe the life of Rudolf Svačina, especially his pedagogical practice and experience from the interwar period, as well as an insight into the life of Václav Jaroš. The aim of the qualification work will be to map the memories of Rudolf Svačina and Václav Jaroš during their imprisonment and thus provide an overall view of the life of two ordinary people who suffered the fate of a Nazi prison.
Klíčová slova
Rudolf Svačina, koncentrační tábor, nacistická perzekuce, učitel, Václav Jaroš
Klíčová slova v angličtině
Rudolf Svačina, concentration camp, the Nazi persecution, teacher, Václav Jaroš
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat osobou Rudolfa Svačiny, příslušníkem českého učitelstva z pohraničí, jeho mentalitou, identitou a zejména způsobem vzpomínání na prožitek věznění v koncentračních táborech v období druhé světové války. Teoretická část se bude zaměřovat na vylíčení života Rudolfa Svačiny, zejména pedagogické praxe a zkušenostmi z meziválečného období. Dále bude následovat krátké shrnutí historie koncentračního tábora Flossenbürg, a hlavně Malé pevnosti Terezín, které bude následně konfrontována s osobními vzpomínkami Rudolfa Svačina z dob jeho zatčení a následného věznění. Empirická část práce nabídne srovnání vzpomínek Rudolfa Svačiny, vesnického učitele z Domažlic, s Václavem Jarošem, pražským učitelem vězněným v Pankrácké věznici. \\
Cílem kvalifikační práce bude zmapovat vzpomínky Rudolfa Svačiny na dobu jeho věznění v koncentračních táborech a poskytnout tak úplný vhled do života obyčejného člověka snášejícího úděl nacistického věznění.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat osobou Rudolfa Svačiny, příslušníkem českého učitelstva z pohraničí, jeho mentalitou, identitou a zejména způsobem vzpomínání na prožitek věznění v koncentračních táborech v období druhé světové války. Teoretická část se bude zaměřovat na vylíčení života Rudolfa Svačiny, zejména pedagogické praxe a zkušenostmi z meziválečného období. Dále bude následovat krátké shrnutí historie koncentračního tábora Flossenbürg, a hlavně Malé pevnosti Terezín, které bude následně konfrontována s osobními vzpomínkami Rudolfa Svačina z dob jeho zatčení a následného věznění. Empirická část práce nabídne srovnání vzpomínek Rudolfa Svačiny, vesnického učitele z Domažlic, s Václavem Jarošem, pražským učitelem vězněným v Pankrácké věznici. \\
Cílem kvalifikační práce bude zmapovat vzpomínky Rudolfa Svačiny na dobu jeho věznění v koncentračních táborech a poskytnout tak úplný vhled do života obyčejného člověka snášejícího úděl nacistického věznění.
Seznam doporučené literatury
BLODIG, Vojtěch, LANGHAMEROVÁ Miroslava a Jan VAJSKEBR. Malá pevnost Terezín 1940-1945: průvodce stálou expozicí v Muzeu Malé pevnosti v Terezíně. Praha: V ráji, 2009. ISBN 978-80-86758-62-6.\\
ČONDL, Karel a Tomáš PASÁK. Čeští učitelé v protifašistickém odboji 1939-1945. 1. Praha: Práce, 1978.\\
KÁRNÝ, Miroslav a Eva LORENCOVÁ, ed. Terezínské studie a dokumenty 2000. Praha: Institut Terezínské iniciativy, 2000. ISBN 80-200-0399-1.\\
KULIŠOVÁ, Táňa. Malá pevnost Terezín: národní hřbitov, ghetto. 3. Praha: Naše vojsko - SPB, 1956. Dokumenty edice Svazu protifašistických bojovníků.\\
NOVÁK, Václav. Malá pevnost Terezín. 2. Praha: Naše vojsko, 1988.\\
SAILER, Vojtěch. Byli jsme tři lékaři. Liberec: Severočeské nakladatelství, 1972. ISBN 45-003-72.\\
Terezínské listy: Sborník Památníku Terezín. Praha: OSWALD, 2010. ISBN 978-80-87242-16-2.\\
Seznam doporučené literatury
BLODIG, Vojtěch, LANGHAMEROVÁ Miroslava a Jan VAJSKEBR. Malá pevnost Terezín 1940-1945: průvodce stálou expozicí v Muzeu Malé pevnosti v Terezíně. Praha: V ráji, 2009. ISBN 978-80-86758-62-6.\\
ČONDL, Karel a Tomáš PASÁK. Čeští učitelé v protifašistickém odboji 1939-1945. 1. Praha: Práce, 1978.\\
KÁRNÝ, Miroslav a Eva LORENCOVÁ, ed. Terezínské studie a dokumenty 2000. Praha: Institut Terezínské iniciativy, 2000. ISBN 80-200-0399-1.\\
KULIŠOVÁ, Táňa. Malá pevnost Terezín: národní hřbitov, ghetto. 3. Praha: Naše vojsko - SPB, 1956. Dokumenty edice Svazu protifašistických bojovníků.\\
NOVÁK, Václav. Malá pevnost Terezín. 2. Praha: Naše vojsko, 1988.\\
SAILER, Vojtěch. Byli jsme tři lékaři. Liberec: Severočeské nakladatelství, 1972. ISBN 45-003-72.\\
Terezínské listy: Sborník Památníku Terezín. Praha: OSWALD, 2010. ISBN 978-80-87242-16-2.\\